BibTex RIS Kaynak Göster

Tahir b. Âşûr’un Teorik ve Pratik Nesh Anlayışı / Tahir b. Âşûr's Theorical and Practical Definition of Nesh

Yıl 2015, Cilt: 3 Sayı: 6, 171 - 201, 29.06.2016

Öz

Bu çalışma, yakın tarihimizin önemli âlimlerinden Tunuslu müfessir ve fakih Tahir b. Âşûr’un nesh görüşünü tespit etmeye yöneliktir. Tarih boyunca nesh olgusuna yönelik farklı ekoller ve bu ekollere mensup farklı disiplinlere sahip âlimler tarafından birçok tanım yapılmıştır. Neshle ilgili müstakil bir eser telif etmeyen İbni Âşûr, bazı ayetler bağlamında bu konuyu işlemektedir. Müfessir ve usulcülerden farklı olarak nesh tanımına farklı bir boyut getirmiştir. Ona göre nesh; yürürlükte belli bir süre kaldığı bilinen şer’i bir hükmün, nâsih olan bir hükümle kaldırılmasıdır. Bu tanımın bir sonucu olarak belli bir süre kendisiyle amel edilmeyen bir hüküm, nesh olayına konu edilemez. Diğer taraftan oluş itibariyle nesh çeşitlerini inceleyen İbni Âşûr, meseleyi nesh, nesî ve nisyan kavramları ekseninde ele almaktadır. Nesh olayını, her bir kavram üzerinden önce genel anlamda şeriâtlar arasında daha sonra aynı şeriâtın kendi hükümleri arasında incelemektedir. Ancak bu teorik bilgilerden hareketle müellifimizin pratik nesh anlayışı tespit edilirken zaman zaman teorik-pratik uyumunda farklılık arz ettiği görülmektedir.

Anahtar Kelimeler: Tâhir b.Âşûr, Kur'an, Ayet, Nesh, Nasih, Mensûh

Kaynakça

  • Ahmet Hasan, İlk Dönem İslam Hukuk Biliminin Gelişimi, Rağbet Yay., (Çev. Haluk Songur) İstanbul, 1999.
  • Cerrahoğlu, İsmail, Tefsir Usulu, T.D.V. Yay., Ankara, 1997.
  • el-Hallaf, Abdulvahhab, İlmu Usûli’l-Fıkh, Daru’Muttehide, Dımeşk, 1962.
  • el-Mevsılî, Ebü’l-Fazl Mecdüddîn Abdullah b. Mahmûd b. Mevdûd el- Mevsılî,el-ihtiyar li Te’lili’l-Muhtar, Çağrı Yay., İstanbul, 1991.
  • el-Ûmri, Nâdiye Şerif, En-Nesh Ş Dirâsatı’l-Usuliyye, Müessesetu’r-Risâle, Beyrut, 1985.
  • er-Râzi, Ebu Bekir Abdu’l-Kadir, Muhtâru’s-Sihah, Müessesetu’r-Risâle, Lübnan, 2001.
  • es-Sabûnî, Muhâmmed Ali, et-Tibyan Fi Ulumi’l-Kur’ân, Dersââdet Yay., İs- tanbul, Trz.
  • es-Suyûtî, Celalüddin, el-İtkan Fi Ulumi’l-Kur’ân, Daru İbni Kesir, Beyrut, 1997.
  • eş-Şâtibi, Ebu İshak, el-Muvafakat Fi Usuli’ş-Şeri’a, Beyrut, Daru’l-Marife, 2001.
  • ez-Zerkâ, Ahmet, Şerhu’l-Kevâidu’l-Fıkhiyye, Daru’l-Kâlem, Dımeşk, 2007.
  • ez-Zerkani, Muhâmmed Abdulazim, Menâhilü’l-İrfan Fi Ulumi’l-Kur’ân, Beyrut, Daru’l-Fikr, Trz.
  • ez-Zerkeşi, el-Burhan Fi Ulumi’l-Kur’ân, Beyrut, 1994.
  • Gezgin, Ali Galip, “Kur’ân’da “Nesh Problemi”ne Eleştirel Bir Yaklaşım”, İsla- mi Araştırmalar Dergisi, Cilt. 14, Sayı:1, 2001.
  • İbn Âşûr, Muhammed Tâhir b. Âşûr, Tefsiru’t-Tahrîr ve’t-Tenvir, Dâru’s- Sahnun, Tunus, 1997.
  • İbn Manzur, Ebu’l fadl Cemaluddin Muhâmmed b. Mükrim, el-İfriki el- Mısri, Lisanu’l-Arab, Daru’l-Fikr, Beyrut, 1968.
  • İbnu’l-Cevzi, Ebu’l-Ferac, Nevâsihu’l-Kur’ân, Daru’l-Fikri’l-Lübnani, Bey- rut, 1992.
  • Komisyon, (Ahmet Hasan ze-Zeyyat, Hamit Abdulkadir, İbrahim Mus- tafa, Muhâmmed Ali Neccar), el-Mu’cemul Vâsît, Çağrı yay., İstanbul, 1989.
  • Rağib el-İsfahanı, el-Müfredât,Beyrut, Trz.
  • Seminu’l-Halebî, Ûmdetu’l-Huffaz Fi Tefsiri Eşrefi’l-Elfâz, Daru’l-Kütübi’l- İlmiyye, Beyrut, 1997.
  • Şimşek, Sait, Kur’ân’ın Anlaşılmasında İki Mesele, Yöneliş yay., İstanbul, 1997.
  • Zekiyyüddin Şa’ban, İslam Hukuk İlminin Esasları (Usûlü’l Fıkh), (Çev. İbrahim Kâfi Dönmez), T.D.V. Yay., Ankara, 2000.
Yıl 2015, Cilt: 3 Sayı: 6, 171 - 201, 29.06.2016

Öz

Kaynakça

  • Ahmet Hasan, İlk Dönem İslam Hukuk Biliminin Gelişimi, Rağbet Yay., (Çev. Haluk Songur) İstanbul, 1999.
  • Cerrahoğlu, İsmail, Tefsir Usulu, T.D.V. Yay., Ankara, 1997.
  • el-Hallaf, Abdulvahhab, İlmu Usûli’l-Fıkh, Daru’Muttehide, Dımeşk, 1962.
  • el-Mevsılî, Ebü’l-Fazl Mecdüddîn Abdullah b. Mahmûd b. Mevdûd el- Mevsılî,el-ihtiyar li Te’lili’l-Muhtar, Çağrı Yay., İstanbul, 1991.
  • el-Ûmri, Nâdiye Şerif, En-Nesh Ş Dirâsatı’l-Usuliyye, Müessesetu’r-Risâle, Beyrut, 1985.
  • er-Râzi, Ebu Bekir Abdu’l-Kadir, Muhtâru’s-Sihah, Müessesetu’r-Risâle, Lübnan, 2001.
  • es-Sabûnî, Muhâmmed Ali, et-Tibyan Fi Ulumi’l-Kur’ân, Dersââdet Yay., İs- tanbul, Trz.
  • es-Suyûtî, Celalüddin, el-İtkan Fi Ulumi’l-Kur’ân, Daru İbni Kesir, Beyrut, 1997.
  • eş-Şâtibi, Ebu İshak, el-Muvafakat Fi Usuli’ş-Şeri’a, Beyrut, Daru’l-Marife, 2001.
  • ez-Zerkâ, Ahmet, Şerhu’l-Kevâidu’l-Fıkhiyye, Daru’l-Kâlem, Dımeşk, 2007.
  • ez-Zerkani, Muhâmmed Abdulazim, Menâhilü’l-İrfan Fi Ulumi’l-Kur’ân, Beyrut, Daru’l-Fikr, Trz.
  • ez-Zerkeşi, el-Burhan Fi Ulumi’l-Kur’ân, Beyrut, 1994.
  • Gezgin, Ali Galip, “Kur’ân’da “Nesh Problemi”ne Eleştirel Bir Yaklaşım”, İsla- mi Araştırmalar Dergisi, Cilt. 14, Sayı:1, 2001.
  • İbn Âşûr, Muhammed Tâhir b. Âşûr, Tefsiru’t-Tahrîr ve’t-Tenvir, Dâru’s- Sahnun, Tunus, 1997.
  • İbn Manzur, Ebu’l fadl Cemaluddin Muhâmmed b. Mükrim, el-İfriki el- Mısri, Lisanu’l-Arab, Daru’l-Fikr, Beyrut, 1968.
  • İbnu’l-Cevzi, Ebu’l-Ferac, Nevâsihu’l-Kur’ân, Daru’l-Fikri’l-Lübnani, Bey- rut, 1992.
  • Komisyon, (Ahmet Hasan ze-Zeyyat, Hamit Abdulkadir, İbrahim Mus- tafa, Muhâmmed Ali Neccar), el-Mu’cemul Vâsît, Çağrı yay., İstanbul, 1989.
  • Rağib el-İsfahanı, el-Müfredât,Beyrut, Trz.
  • Seminu’l-Halebî, Ûmdetu’l-Huffaz Fi Tefsiri Eşrefi’l-Elfâz, Daru’l-Kütübi’l- İlmiyye, Beyrut, 1997.
  • Şimşek, Sait, Kur’ân’ın Anlaşılmasında İki Mesele, Yöneliş yay., İstanbul, 1997.
  • Zekiyyüddin Şa’ban, İslam Hukuk İlminin Esasları (Usûlü’l Fıkh), (Çev. İbrahim Kâfi Dönmez), T.D.V. Yay., Ankara, 2000.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Zülfi Cennet

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2016
Gönderilme Tarihi 1 Nisan 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 3 Sayı: 6

Kaynak Göster

ISNAD Cennet, Mehmet Zülfi. “Tahir B. Âşûr’un Teorik Ve Pratik Nesh Anlayışı / Tahir B. Âşûr’s Theorical and Practical Definition of Nesh”. Bingöl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 3/6 (Haziran 2016), 171-201.


Crossref Sponsored Member Badge  Crossref Cited-by logo        13970    13971   13972    13973  13974  

Creative Commons Lisansı
        

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.