Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Akademik Tefsir Araştırmalarında İnterdisipliner Yöntem ve Önemi

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 10, 11 - 32, 15.12.2017

Öz

Modern dünyada sosyal, siyasal, iktisadî, teknoloji,
iletişim vs. alanlardaki baş döndürücü değişim, beraberinde birçok probleme
sebebiyet vermektedir. Modernitenin sebep olduğu ve gittikçe karmaşık hal alan
sorunlar, birçok alanda kendini hissettirmektedir. Özellikle evlilik, miras,
kadın-erkek eşitliği, cinsiyet farklılığı, vs. problemlerin çözümünde, tek bir
disipline dayalı geleneksel çözüm yöntemlerinin esas alındığı bir yaklaşım
biçimi, yeterli olmadığı görülmektedir. Bu nedenle birey ve toplum ıslahını
önceleyen İslam dininin temel kaynağı Kur’ân-ı Kerîm’in evrensel çözüm
önerilerinin, modern disiplinlerin bilgi ve yöntemlerinden istifade edilerek
hayatın pratiklerine aktarılması tercihten öte bir zorunluluk halini almıştır. Farklı
disiplinlerin yöntem ve yaklaşımlarıyla desteklenen araştırmalar, tefsirle
alakalı güncel birçok problemi çözebilecek niteliktedir. Çeşitli disiplinlerin
yöntem ve bilgilerinden yararlanılarak belirlenen bir konu ya da problem
hakkında elde edilen verilerin bütünleştirilmesi anlamına gelen interdisipliner
yöntem bu anlamda oldukça önemlidir. Ayrıca, belirli konu alanları ve
yöntemlerle daraltılmış akademik tefsir araştırmaları, diğer disiplinlerle
ilişkilendirilerek yeni araştırma alanlarının keşfine kaynaklık edebilecektir.
Böylece Kur’ân’ın evrensel mesajı, daha güncel ve çağdaş bir üslupla günümüz
insanına ulaşabilecektir. 

Kaynakça

  • Abduh, Muhammed. Fâtiha Süresi ve Amme Cüzü Tefsiri. çev. Ömer Aydın. İstanbul: 2012.
  • Alvargonzalez, David. “Multidisciplinarity, Interdisciplinarity, Transdisciplinarity and the Sciences.” International Studies in the Philosophy of Science 3 (2011): 387–403.
  • Aybek, Birsel. “Disiplinlerarası (Bütünleştirilmiş) Öğretim Yaklaşımı.” Eğitim Araştırmaları Dergisi 3, (2001): 1-7.
  • Aydın, Güliz ve Balım, Ali Günay. “Yapılandırmacı Yaklaşıma Göre Modellendirilmiş Disiplinler Arası Uygulama: Enerji Konularının Öğretimi.” Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 38, (2005): 145-166.
  • Aydın, Hayati. “Kur’ân Yorumunun Problemleri.” ed. Ömer Kara. Tefsir Eğitim ve Öğretiminin Problemleri Sempozyumu Tebliğ ve Müzakereler Kitapçığı, (2015): 117-122.
  • Bodur, Hüsnü Ezber. “İnterdisipliner Etkileşim Çerçevesinde Siyer Yazıcılığı: Sosyal Yapı ya da Değer Bağlamının Önceliği Sorunu.” Türkiye’de Sîret Yazıcılığı, Sîret Sempozyumu, (2010).
  • Burns, Rebecca Crawford. Dissolving the Boundaries: Planning for Curriculum Integration in Middle and Secondary Schools. Washington: Appalachia Educational Laboratory, 1995.
  • Dönmez, Ali. “Denetim Odağı: Temel Araştırma Alanları.” Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 18/2 (1986): 259-280.
  • Smaragda, Chrysostomou. “Interdisciplinary Approaches in the New Curriculum in Greece: a Focus on Music Education.” Arts Education Policy Review 105, (2004): 23-29.
  • Ellis, R. J.. Why We Cannot Do Without İnterdisciplinarity, ed. Balasubramanyam Chandramohan Newyork: Routledge, 2009.
  • Elmalılı, Muhammed Hamdi Yazır. Hak Dini Kur’ân Dili. sdl. Komisyon, İstanbul: Azim Dağıtım, ty.
  • Jacobs, Heidi Hayes. The Growing Need For İnterdisciplinary Curriculum Content. U.S. Department of Education, 1989.
  • Kanatlı, Faik ve Çekici, Yunus Emre. “Nermi Uygur Penceresinden Okuma Sorunsalına Felsefi Bir Yaklaşım.” XI. Uluslararası Dil, Yazın, Deyişbilim Sempozyumu, (2011).
  • Klein, Julie Thompson and William H. Newell. Advancing Interdisciplinary Studies. ed. William H. Newell, New York: College Entrance Examination Board, 1998.
  • Kockelmans, Joseph J.. Why İnterdisciplianirty, İnterdisciplinarity and Higher Education. Pennsylvania: Pennsylvania State University, 1979.
  • Lake, Kathy. Integrated Curriculum. Portland: Northwest Regional Educational Laboratory, 1994.
  • Mertoğlu, M. Suat. “Kur’ân’ı Modern Bilimlerin Işığında Okumak: Tantâvî Cevherî Örneği.” Dîvân Disiplinlerarası Çalışmalar Dergisi 16/30, (2011)
  • Râzî, Ebû Abdillâh Fahreddîn Muhammed b. Ömer Fahreddîn. et-Tefsîrü’l-Kebîr. Beyrut: Dâru’l-Fikr, 1981.
  • Reşîd, Rızâ. Tefsirü’l-Menâr. Kâhire: Münşiu’l-Menâr, 1947.
  • Rotter, J.B.. Generalized Expectancies For İnternal Versus External Control Of Reinforcement. Psychological Monographs, 1966.
  • Rowland, Stephen. “Interdisciplinarity As Site of Contestation.” British Education Research Association, (2002).
  • Şahbaz, Namık Kemal ve Çekici, Yunus Emre. “Disiplinler Arası Bir Disiplin Olarak Türkçe Eğitimi.” International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 3, (2012).
  • Taberânî, Süleyman b. Ahmed. el-Mu'cemü'l-Kebîr. thk. Hamdî Abdülmecid es-Selefî. Beyrut: 2002.
  • Tutaş, Nazan. “Yazınsal Metinlerde Biçembilimsel İnceleme.” Lıterra Edebiyat Yazıları 19, (2006).
  • Ulağlı, Serhat. İmgebilim Öteki’nin Bilimine Giriş. Ankara: Sinemis Yayınları, 2006.
  • Ulusoy, Gündüz. Disiplinler Arası Araştırma ve Eğitim. ed. Coşkun Can Aktan. İzmir: Yaşar Üniversitesi, 2007.
  • Yalçın, P. ve Yıldırım, H.. “Disiplinlerarası Öğretim Üzerine Bir Uygulama.” Çanakkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17, (1998).
  • Yarımca, Özden. “Disiplinler Arası Yaklaşıma Dayalı Bir Durum Çalışması.” Celalabat Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi 25, (2011).
  • Yıldırım, Ali. “Disiplinlerarası Öğretim Kavramı ve Programlar Açısından Doğurduğu Sonuçlar.” Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 12, (1996).
  • Zehebî, Muhammed es-Seyyid Hüseyin. et-Tefsîr ve'l-Müfessirûn. Beyrut: Şirketu Dâru’l-Erkam, trs.

The İmportance and Place of İnterdisciplinary Method İn Academic Tafsir Researchs

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 10, 11 - 32, 15.12.2017

Öz

Abstract



The change in the field of social, political,
economic, technology, communication etc. in the modern world is causing many
problems in the modern world. Problems caused by modernity and became
increasingly complex are felt in many places. The traditional solution methods
based on a single discipline is not sufficient especially in the solution of
problems in the marriage, inheritance, woman-man equality and gender difference
etc.
For this reason, by taking
advantage of the knowledge and methods of modern disciplines, reflecting the
universal solution proposals of Qur’an, which the main source of Islamic religion,
has become a necessity beyond choice. Researches
supported by methods and approaches of different disciplines are capable of
solving many current problems related to tafsir. The interdisciplinary method, which
means integrating the data determined about a problem or a subject by using
methods and knowledge of various disciplines is very important from this point.
In addition, academic tafsir researches narrowed down by specific subject areas
and methods can be linked to other disciplines and lead to the discovery of new
research areas. Thus, the universal message of the Qur'an will reach to the present
day people with a more actual and contemporary style.

Kaynakça

  • Abduh, Muhammed. Fâtiha Süresi ve Amme Cüzü Tefsiri. çev. Ömer Aydın. İstanbul: 2012.
  • Alvargonzalez, David. “Multidisciplinarity, Interdisciplinarity, Transdisciplinarity and the Sciences.” International Studies in the Philosophy of Science 3 (2011): 387–403.
  • Aybek, Birsel. “Disiplinlerarası (Bütünleştirilmiş) Öğretim Yaklaşımı.” Eğitim Araştırmaları Dergisi 3, (2001): 1-7.
  • Aydın, Güliz ve Balım, Ali Günay. “Yapılandırmacı Yaklaşıma Göre Modellendirilmiş Disiplinler Arası Uygulama: Enerji Konularının Öğretimi.” Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 38, (2005): 145-166.
  • Aydın, Hayati. “Kur’ân Yorumunun Problemleri.” ed. Ömer Kara. Tefsir Eğitim ve Öğretiminin Problemleri Sempozyumu Tebliğ ve Müzakereler Kitapçığı, (2015): 117-122.
  • Bodur, Hüsnü Ezber. “İnterdisipliner Etkileşim Çerçevesinde Siyer Yazıcılığı: Sosyal Yapı ya da Değer Bağlamının Önceliği Sorunu.” Türkiye’de Sîret Yazıcılığı, Sîret Sempozyumu, (2010).
  • Burns, Rebecca Crawford. Dissolving the Boundaries: Planning for Curriculum Integration in Middle and Secondary Schools. Washington: Appalachia Educational Laboratory, 1995.
  • Dönmez, Ali. “Denetim Odağı: Temel Araştırma Alanları.” Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 18/2 (1986): 259-280.
  • Smaragda, Chrysostomou. “Interdisciplinary Approaches in the New Curriculum in Greece: a Focus on Music Education.” Arts Education Policy Review 105, (2004): 23-29.
  • Ellis, R. J.. Why We Cannot Do Without İnterdisciplinarity, ed. Balasubramanyam Chandramohan Newyork: Routledge, 2009.
  • Elmalılı, Muhammed Hamdi Yazır. Hak Dini Kur’ân Dili. sdl. Komisyon, İstanbul: Azim Dağıtım, ty.
  • Jacobs, Heidi Hayes. The Growing Need For İnterdisciplinary Curriculum Content. U.S. Department of Education, 1989.
  • Kanatlı, Faik ve Çekici, Yunus Emre. “Nermi Uygur Penceresinden Okuma Sorunsalına Felsefi Bir Yaklaşım.” XI. Uluslararası Dil, Yazın, Deyişbilim Sempozyumu, (2011).
  • Klein, Julie Thompson and William H. Newell. Advancing Interdisciplinary Studies. ed. William H. Newell, New York: College Entrance Examination Board, 1998.
  • Kockelmans, Joseph J.. Why İnterdisciplianirty, İnterdisciplinarity and Higher Education. Pennsylvania: Pennsylvania State University, 1979.
  • Lake, Kathy. Integrated Curriculum. Portland: Northwest Regional Educational Laboratory, 1994.
  • Mertoğlu, M. Suat. “Kur’ân’ı Modern Bilimlerin Işığında Okumak: Tantâvî Cevherî Örneği.” Dîvân Disiplinlerarası Çalışmalar Dergisi 16/30, (2011)
  • Râzî, Ebû Abdillâh Fahreddîn Muhammed b. Ömer Fahreddîn. et-Tefsîrü’l-Kebîr. Beyrut: Dâru’l-Fikr, 1981.
  • Reşîd, Rızâ. Tefsirü’l-Menâr. Kâhire: Münşiu’l-Menâr, 1947.
  • Rotter, J.B.. Generalized Expectancies For İnternal Versus External Control Of Reinforcement. Psychological Monographs, 1966.
  • Rowland, Stephen. “Interdisciplinarity As Site of Contestation.” British Education Research Association, (2002).
  • Şahbaz, Namık Kemal ve Çekici, Yunus Emre. “Disiplinler Arası Bir Disiplin Olarak Türkçe Eğitimi.” International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 3, (2012).
  • Taberânî, Süleyman b. Ahmed. el-Mu'cemü'l-Kebîr. thk. Hamdî Abdülmecid es-Selefî. Beyrut: 2002.
  • Tutaş, Nazan. “Yazınsal Metinlerde Biçembilimsel İnceleme.” Lıterra Edebiyat Yazıları 19, (2006).
  • Ulağlı, Serhat. İmgebilim Öteki’nin Bilimine Giriş. Ankara: Sinemis Yayınları, 2006.
  • Ulusoy, Gündüz. Disiplinler Arası Araştırma ve Eğitim. ed. Coşkun Can Aktan. İzmir: Yaşar Üniversitesi, 2007.
  • Yalçın, P. ve Yıldırım, H.. “Disiplinlerarası Öğretim Üzerine Bir Uygulama.” Çanakkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17, (1998).
  • Yarımca, Özden. “Disiplinler Arası Yaklaşıma Dayalı Bir Durum Çalışması.” Celalabat Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi 25, (2011).
  • Yıldırım, Ali. “Disiplinlerarası Öğretim Kavramı ve Programlar Açısından Doğurduğu Sonuçlar.” Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 12, (1996).
  • Zehebî, Muhammed es-Seyyid Hüseyin. et-Tefsîr ve'l-Müfessirûn. Beyrut: Şirketu Dâru’l-Erkam, trs.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emrullah Ülgen

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 28 Temmuz 2017
Kabul Tarihi 23 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 10

Kaynak Göster

ISNAD Ülgen, Emrullah. “Akademik Tefsir Araştırmalarında İnterdisipliner Yöntem Ve Önemi”. Bingöl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 5/10 (Aralık 2017), 11-32.


Crossref Sponsored Member Badge  Crossref Cited-by logo        13970    13971   13972    13973  13974  

Creative Commons Lisansı
        

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.