This article evaluates the worldview embedded in the Turkish education system as reflected in the approach to the concept of "science" and science education. Specifically, it examines how the political economic sphere and the ideological atmosphere specific to a period that is called the worldview in the broadest sense collectively shape education. For an understanding of the general philosophy of the physics, chemistry and biology courses; their curricula, course content and specifically the existence of a science module are looked into from a chronological perspective. Although the social history of this issue is extensive, the study confines itself to the period between 1928 and 2012, using contextual analysis and interpretation of official documents. The results of the study show that the education programs have been in constant change starting from the first years of the republic. This change has generally been in parallel to the political and ideological atmosphere. Efforts have been made towards the foundation of scientific education in the first years of the revolution; but it is observed that apart from conveying modern knowledge, the programs lack originality. It is noted that the science module entered the program in the 1960s and has dominated the standard content since then. Despite the conceptual errors and philosophical mistakes in the 1980s and reversions to the classical approach from time to time after 2007, the module has been covered according to constructivist approach.
History of education science curriculum philosophy of science
Çalışmada Türkiye eğitim sistemi içerisinde “bilim” kavramına ve fen öğretimine nasıl bir dünya görüşü ile yaklaşıldığı incelenmiştir. Eğitimi belirleyen ekonomik politik alanın, en genel anlamıyla dünya görüşü diyebileceğimiz dönemsel ideolojik havanın bilim öğretimine etkileri araştırılmıştır. Fizik, kimya ve biyoloji derslerinin genel felsefesinin anlaşılması için öğretim programlarına, konu içeriğine, özel olarak bilim ünitesinin varlığına tarihsel akış içinde bakılmıştır. Toplumsal tarih kısmı daha geniş olsa da araştırmada özel olarak 1928 ile 2012 yılları arası değerlendirilmiş, resmi belgeler üzerinde metin analizi yapılmış ve yorumlanmıştır. Araştırmanın sonuçları cumhuriyetin ilk yıllarından itibaren öğretim programlarının sürekli değişim içinde olduğunu göstermiştir. Bu değişim genelde politik ve ideolojik atmosfere paralel biçimde olmaktadır. Devrimin ilk yıllarında bilimsel eğitimin kurulması için çaba harcanmış, fakat programların çağdaş bilgiyi aktarmak dışında pek bir özgünlüğü olmadığı görülmüştür. Ancak 1960’lı yıllarda bilim ünitesinin programa girdiği ve nitelik olarak klasik programa baskın geldiği fark edilmiştir. 1980’li yıllarda bilim öğretiminde kavram yanılgıları ve felsefi hatalar yapıldığı, 2007’den sonra ise kimi zaman geleneksel yaklaşıma dönülse de yapılandırmacı yaklaşıma göre ünitenin işlendiği anlaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Özgün Çalışma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 36 Sayı: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.