This research was conducted to examine the views of preschool teachers about the out-of-school learning environments used in preschool education and the use of these environments. The research was carried out in the phenomenology method which is one of the qualitative research methods. The study group of the research consists of 35 preschool teachers working in various regions of Turkey. The data of the study were collected with a semi-structured teacher interview form created by the researchers. In the research, descriptive analysis was used in the analysis of short-answer questions, and content analysis was used in the analysis of open-ended questions. The results of the research revealed that preschool teachers have sufficient knowledge about out-of-school learning environments and use various out-of-school learning environments. Positive teacher opinions were found that out-of-school learning environments improve children’s cognitive, social-emotional, motor, self-care and language skills. It has been revealed that teachers use these environments mostly for learning by doing-experience, permanent learning, providing a qualified educational environment and being interesting. Even though the majority of the teachers stated that they did not encounter any difficulties in the preparation and implementation stages of these environments, there are also teachers who stated that they encountered various difficulties. Teachers expressed these difficulties and various solution suggestions.
out-of-school learning environments preschool education teacher views
Bu araştırma okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitimde kullanılan okul dışı öğrenme ortamlarına ve bu ortamların kullanım durumlarına ilişkin görüşlerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji (olgu bilim) deseninde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Türkiye’nin çeşitli bölgelerinde görev yapan 35 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, araştırmacılar tarafından oluşturulan yarı yapılandırılmış öğretmen görüşme formu ile toplanmıştır. Araştırmada kısa cevaplı soruların analizinde betimsel analiz, açık uçlu soruların analizinde ise içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçları okul öncesi öğretmenlerin okul dışı öğrenme ortamları hakkında yeterli bilgiye sahip olduklarını ve çeşitli okul dışı öğrenme ortamlarını kullandıklarını ortaya çıkarmıştır. Okul dışı öğrenme ortamlarının çocukların bilişsel, sosyal-duygusal, motor, öz bakım ve dil becerilerini geliştirdiği yönünde olumlu öğretmen görüşlerine rastlanmıştır. Öğretmenlerin bu ortamları en çok yaparak yaşayarak öğrenme, kalıcı öğrenme, nitelikli eğitim ortamı sunması ve ilgi çekici olması sebeplerinden dolayı kullandıkları ortaya konmuştur. Öğretmenlerin çoğunluğu bu ortamlarla ilgili hazırlık ve uygulama aşamasında herhangi bir zorlukla karşılaşmadıklarını belirtseler bile çeşitli zorluklarla karşılaştıklarını belirten öğretmenler de bulunmaktadır. Öğretmenler, bu zorlukları ve çeşitli çözüm önerilerini dile getirmişlerdir.
Okul dışı öğrenme ortamları okul öncesi eğitim öğretmen görüşleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Okul Dışı Öğrenme, Okul Öncesi Eğitim |
Bölüm | Özgün Çalışma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 40-2 Sayı: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.