Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AKTİF ÖĞRENME YÖNTEMLERİNDEN EĞİTSEL OYUNLARIN KULLANILMASININ VI. SINIF YARATICI YAZMA ÇALIŞMALARINA ETKİSİNİN ARAŞTIRILMASI-ARTVİN İLİ ÖRNEĞİ

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 2, 126 - 161, 15.12.2024

Öz

Bireyin iletişim kurarken verdiği sözlü, sözsüz ve yazılı mesajlar onu iletişim ortamında değerli kılmaktadır. Dil öğretiminde en son olarak kazanılan yazma becerisi gerektirdiği zihinsel süreçler ve fiziksel özelliklerin bir arada kullanılması zorunluluğu ile öğrenciler tarafından zor bir eylem olarak algılanmaktadır. Modern yazma yaklaşımları, yapılandırmacılık doğrultusunda hazırlanan yazma etkinlikleri ve uygulamaları yazma becerisinin öğrenciler tarafından sevilen bir beceri olmasını hedeflemektedir. Öğrencilerin yazma becerisi ile ilgili olumlu bir tutum sergilemesinde önemli uygulamalardan biri de yaratıcı yazma etkinlikleridir. Öğrencilerin yazarken kendini daha rahat hissettiği, özgür olduğu yaratıcı yazma faaliyetlerinin eğitsel oyunlarla da birleştirilmesi yaratıcı yazma faaliyetlerinin daha verimli geçmesine vesile olmaktadır. Eğitsel oyunların öğrenciler için zorlu bir süreç olan yazma ve yaratıcı yazma faaliyetlerinin üzerindeki etkisinin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilen bu çalışmada nitel araştırma stratejilerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Artvin ilindeki 2 farklı ortaokuldaki birer VI. sınıf oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından 3 yaratıcı yazma etkinliği geliştirilmiştir. Fabl-yaratıcı yazma etkinliği, Oflu ile Bayburtlu-yaratıcı yazma etkinliği, kart oyunu-yaratıcı yazma etkinliği belirtilen sınıflarda uygulanmıştır. Ayrıca çalışmaya katılan öğrenciler ve öğretmenleri ile yarı yapılandırılmış görüşme formu ile görüşmeler gerçekleştirilmiş; araştırmacı gözlem ve günlükleri ile de ulaşılan bulguların uyumu karşılaştırılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin ve öğretmenlerin yaratıcı yazmaya ilişkin olumlu yaklaşıma ve tutuma sahip olduğu; öğrencilerin kendilerini rahat hissettiği, özgür olduğu yazma etkinliklerinde nitelikli ürünler ortaya çıkarabildiği tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Ataman, M. (2006). Yaratıcı drama sürecinde yaratıcı yazma. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 75-83.
  • Aydın, E. (2022). Türkçe öğretmenlerinin yazma eğitimi uygulamalarında karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 12-26.
  • Aydın, T. (2014). Dil öğretimi ve oyun-çoklu zekâ teorisi ışığında. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 14(1), 71-83.
  • Beydemir, A. (2010). İlköğretim 5. sınıf Türkçe dersinde yaratıcı yazma yaklaşımının yazmaya yönelik tutumlara, yaratıcı yazma ve yazma erişisine etkisi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Calkins, L. (1986). The art of teachingwriting. HeinemannEducationalBooks.
  • Ceran, D. (2013). Türkçe öğretmeni adaylarının yazma eğitimi dersine yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. Electronic TurkishStudies, 8(1), 1151-1169.
  • Creswell, J. M. (2009). Researchdesign: Qualitative, quantitative, and mixed method sapproaches. Sage.
  • Elma, C. ve Bütün, E. (2015). İlkokul ve ortaokul öğrencilerinin yazılı anlatım becerilerine ilişkin öğretmen görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 104-131.
  • https://doi.org/10.17240/aibuefd.2015.15.2-5000161315
  • Ersoy, B. G. (2021). Türkçe öğretiminde eğitsel oyun kullanımı: Bir meta-tematik analiz çalışması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(2), 510-530.
  • Göçer, A. (2014). Yazma eğitimi. (5. Baskı). Pegem Akademi.
  • Graves, D. (1983). Writing: Teachersandchildren at work. HeinemannEducationalBooks.
  • Kasap, D. (2019). Yaratıcı okuma-yaratıcı yazma çalışmalarının yaratıcı okuma, okuduğunu anlama, yazma ve yaratıcı yazma erişisine etkisi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi].
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hayrunnisa Töre Bu kişi benim 0000-0001-6163-6692

Şule Keleş

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 23 Kasım 2024
Kabul Tarihi 10 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Töre, H., & Keleş, Ş. (2024). AKTİF ÖĞRENME YÖNTEMLERİNDEN EĞİTSEL OYUNLARIN KULLANILMASININ VI. SINIF YARATICI YAZMA ÇALIŞMALARINA ETKİSİNİN ARAŞTIRILMASI-ARTVİN İLİ ÖRNEĞİ. Bürküt Türk Dünyası Dergisi, 3(2), 126-161.