Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determınatıon Of Carbon Emıssıons Of Ready-Mıxed Concrete Plants

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 2, 27 - 36, 15.12.2023

Öz

After the 19th century industrial revolution, the accumulation of greenhouse gases in the atmosphere as a result of increasing human activities is called global warming. Global warming is also the cause of global climate change. The construction sector is an area where human activities are intense. Its share in our economy is also increasing. In this study, carbon emission was calculated as tco2e in the processes of production and transportation of concrete, one of the basic building elements of construction. Energy consumption data obtained from the use of electricity, water, diesel fuel during transportation and lignite coal for heating were calculated with IPCC and DEFRA methods and total carbon emission was found to be 250,891 tco2e. The proportion of CO2 in greenhouse gases was higher. This rate is 98.611% (247,405 tCO2e). CH4 emission is 0,154% (0,387 tCO2e) and NO2 is 1,236% (3,099 tCO2e). Considering the activities of the ready-mixed concrete production plant, the highest carbon emission occurred during the transportation phase. It was determined as 67.31% (168,857 tCO2e) in transportation, 24.11% (60,494 tCO2e) in heating, 7.56% (18,947 tCO2e) in electricity use, 1.04% (2,603 tCO2e) in water use

Kaynakça

  • wwf.org.tr., (2022). İklim Değişikliği. https://www.wwf.org.tr/ne_yapiyoruz/iklim_degisikligi_ve_enerji/iklim_degisikligi/ (02.01.2023)
  • Dulkadioğlu, H., (2018). Türkiye’de elektrik üretiminin sera gazi emisyonlari açısından incelenmesi. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 7(1), 67-74.
  • IPCC., (2006.) Intergovernmental Panel on Climate Change: 2006 IPCC Guidelines for National Greenhouse Gas Inventories: Reference Manual (Volume 3). IPCC National Greenhouse Gas Inventory Program. Intergovernmental Panel on Climate Change. Paris. https://www.ipcc-nggip.iges.or.jp/public/2006gl/.
  • Bazan, G., (1997). Our Ecological Footprint: reducing human impact on the earth. Electronic Green Journal, 1(7). doi:10.5070/g31710273
  • Chen, R., Zhang, R. ve Han, H., (2021). Where has carbon footprint research göne Ecological Indicators, 120, 106882. doi:https://doi.org/10.1016/j.ecolind.2020.106882
  • Kotchen, M. & Mansur, E., (2016). Reassessing the contribution of natural gas to US CO2 emission reductions since 2007. Nature Communications, 7, 10648. doi:10.1038/ncomms10648
  • Yılmaz, D., (2019). Elektronik Atık Geri Dönüşüm Tesisinde Yaşam Döngüsü Yönetimi: Karbon Ayak İzinin Hesaplanması, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi.
  • Kotchen, M. & Mansur, E., (2016). Reassessing the contribution of natural gas to US CO2 emission reductions since 2007. Nature Communications, 7, 10648.
  • Orhon A.V. (2012). Tasarımdan Yapıma, Sürdürülebilir Beton Yaklaşımları, 2. Proje ve Yapım Yönetimi Kongresi, Urla, Bildiriler Kitabı, 700-706.
  • TS EN 590, 2023. Otomotiv yakıtları - Dizel (motorin) - Gerekler ve deney yöntemleri. Ankara.

Hazır Beton Santralinin Karbon Emisyonlarının Belirlenmesi

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 2, 27 - 36, 15.12.2023

Öz

19. yüzyıldaki sanayi devriminden sonra artan İnsan faaliyetlerinin sonucu olarak ortaya çıkan sera gazlarının atmosferde birikmesi olayına küresel ısınma denilmektedir. Küresel ısınma küresel iklim değişikliğinin de sebebidir. İnşaat sektörü insan faaliyetlerinin yoğun olduğu bir alandır. Ekonomimizdeki payı da giderek artmaktadır. Yapılan bu çalışmada, İnşaatın temel yapı elemanlarından biri olan betonun üretilmesi ve ulaştırılması süreçlerinde karbon emisyonu tco2e olarak hesaplanmıştır. Elektrik, su, nakliye aşamasında dizel yakıt ve ısınma da linyit kömürü kullanımından elde edilen enerji tüketim verileri IPCC ve DEFRA metotlarıyla hesaplanmış ve toplam karbon emisyonu 250,891 tco2e bulunmuştur. CO2 in sera gazları içindeki oranı daha fazla çıkmıştır. Bu oran %98,611(247,405 tCO2e) dir. CH4 emisyonu %0,154 (0,387 tCO2e) NO2 ise %1,236 (3,099 tCO2e) dir. Hazır beton üretim tesisinin faaliyetleri göz önünde bulundurularak en çok karbon emisyonu nakliye aşamasında ortaya çıkmıştır. Nakliye aşamasında %67,31 (168,857 tCO2e), ısınmada %24,11 (60,494 tCO2e), elektrik kullanımında %7,56 (18,947 tCO2e), su kullanımında %1,04 (2,603 tCO2e) olarak tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • wwf.org.tr., (2022). İklim Değişikliği. https://www.wwf.org.tr/ne_yapiyoruz/iklim_degisikligi_ve_enerji/iklim_degisikligi/ (02.01.2023)
  • Dulkadioğlu, H., (2018). Türkiye’de elektrik üretiminin sera gazi emisyonlari açısından incelenmesi. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 7(1), 67-74.
  • IPCC., (2006.) Intergovernmental Panel on Climate Change: 2006 IPCC Guidelines for National Greenhouse Gas Inventories: Reference Manual (Volume 3). IPCC National Greenhouse Gas Inventory Program. Intergovernmental Panel on Climate Change. Paris. https://www.ipcc-nggip.iges.or.jp/public/2006gl/.
  • Bazan, G., (1997). Our Ecological Footprint: reducing human impact on the earth. Electronic Green Journal, 1(7). doi:10.5070/g31710273
  • Chen, R., Zhang, R. ve Han, H., (2021). Where has carbon footprint research göne Ecological Indicators, 120, 106882. doi:https://doi.org/10.1016/j.ecolind.2020.106882
  • Kotchen, M. & Mansur, E., (2016). Reassessing the contribution of natural gas to US CO2 emission reductions since 2007. Nature Communications, 7, 10648. doi:10.1038/ncomms10648
  • Yılmaz, D., (2019). Elektronik Atık Geri Dönüşüm Tesisinde Yaşam Döngüsü Yönetimi: Karbon Ayak İzinin Hesaplanması, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi.
  • Kotchen, M. & Mansur, E., (2016). Reassessing the contribution of natural gas to US CO2 emission reductions since 2007. Nature Communications, 7, 10648.
  • Orhon A.V. (2012). Tasarımdan Yapıma, Sürdürülebilir Beton Yaklaşımları, 2. Proje ve Yapım Yönetimi Kongresi, Urla, Bildiriler Kitabı, 700-706.
  • TS EN 590, 2023. Otomotiv yakıtları - Dizel (motorin) - Gerekler ve deney yöntemleri. Ankara.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Yapı Malzemeleri, Yapım Teknolojileri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hakan Sarıkaya 0000-0002-8043-3302

Umut Çümen 0000-0003-3036-633X

Erken Görünüm Tarihi 14 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 7 Kasım 2023
Kabul Tarihi 8 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sarıkaya, H., & Çümen, U. (2023). Hazır Beton Santralinin Karbon Emisyonlarının Belirlenmesi. Bingöl Üniversitesi Teknik Bilimler Dergisi, 4(2), 27-36.
AMA Sarıkaya H, Çümen U. Hazır Beton Santralinin Karbon Emisyonlarının Belirlenmesi. BUTS. Aralık 2023;4(2):27-36.
Chicago Sarıkaya, Hakan, ve Umut Çümen. “Hazır Beton Santralinin Karbon Emisyonlarının Belirlenmesi”. Bingöl Üniversitesi Teknik Bilimler Dergisi 4, sy. 2 (Aralık 2023): 27-36.
EndNote Sarıkaya H, Çümen U (01 Aralık 2023) Hazır Beton Santralinin Karbon Emisyonlarının Belirlenmesi. Bingöl Üniversitesi Teknik Bilimler Dergisi 4 2 27–36.
IEEE H. Sarıkaya ve U. Çümen, “Hazır Beton Santralinin Karbon Emisyonlarının Belirlenmesi”, BUTS, c. 4, sy. 2, ss. 27–36, 2023.
ISNAD Sarıkaya, Hakan - Çümen, Umut. “Hazır Beton Santralinin Karbon Emisyonlarının Belirlenmesi”. Bingöl Üniversitesi Teknik Bilimler Dergisi 4/2 (Aralık 2023), 27-36.
JAMA Sarıkaya H, Çümen U. Hazır Beton Santralinin Karbon Emisyonlarının Belirlenmesi. BUTS. 2023;4:27–36.
MLA Sarıkaya, Hakan ve Umut Çümen. “Hazır Beton Santralinin Karbon Emisyonlarının Belirlenmesi”. Bingöl Üniversitesi Teknik Bilimler Dergisi, c. 4, sy. 2, 2023, ss. 27-36.
Vancouver Sarıkaya H, Çümen U. Hazır Beton Santralinin Karbon Emisyonlarının Belirlenmesi. BUTS. 2023;4(2):27-36.
Bu dergi; Bingöl Üniversitesi Teknik Bilimler dergi ekibi tarafından hazırlanmakta ve yayınlanmaktadır.