Günümüzde gücü ve önemi tartışılmaz olan petrol; sanayi, ulaşım, enerji gibi tüm sektörlerde olduğu gibi, deniz ulaştırma alanında da navlun bedellerini belirleyen, dolayısıyla da piyasadaki değişimleri etkileyen en önemli unsurdur. Deniz ulaştırma sektöründeki navlun bedelleri hesaplanırken göz önüne alınan en önemli maliyet kalemi, şüphesiz ki yakıt fiyatlarıdır. Bu nedenledir ki, petrol fiyatlarındaki değişimlerin, gemi işletme firmalarınca iyi takip edilmesi ve navlun hesaplamalarına doğru öngörülerle katılması, geminin karlı işletimi açısından büyük önem arz etmektedir. Bu çalışmanın amacı, 2005-2010 yılları arasında, petrol fiyatlarındaki değişimlerin, deniz lojistiğine etkilerinin analiz edilmesidir. Bunun için konu yıllar arasındaki petrol varil fiyatlarında meydana gelen değişimler incelenmiş ve bu değişimler ilerleyen bölümlerde deniz lojistiğinde kullanılan petrol türevleri olarak özelleştirilmiştir. Aynı şekilde, 2005–2010 yılları arasındaki deniz lojistiğinde kullanılan gemi segmentleri 3 ana başlığa ayrılarak navlun fiyatlarındaki değişimlere bakılmış ve bunların petrol fiyatlarındaki değişimlerden ne şekilde etkilendiği incelenmiştir. Sonuç itibariyle, gemi navlun fiyatlarının petrol fiyatlarındaki dalgalanmalarla paralel bir seyir izlemesi gerekirken, aksi durumlarda deniz lojistiğinin bundan nasıl etkilendiği gösterilmeye çalışılmıştır
Oil, being certainly one of the most important and powerful naturel source, is the most important factor effected the shipping freights and accordingly, maritime logistics, same as the other sectors like industry, energy and transportation. And again, oil is the most instrumental variable cost, when considering the calculation of freights. Therefore, changings of oil prices must be followed carefully and reflecting the freights with true foresights by shipping companies for profitable management. The purpose of this study is to examine how the changes of oil prices effect maritime logistics. For this aim, changes of oil barrel prices have been examined and in the next chapters and these changes have been focused on the petroleum products consumed on maritime logistics. Correspondingly, vessel freight rates have been examined on the basis of 3 main ship segments being used by maritime logistics during the period of 2005–2010 and examined the impact of petroleum products to these rates. As a result, the goal of this study is to try to point out, how maritime logistics are impacted, if the vessel frights could not go parallel with oil prices
Diğer ID | JA92CC82GZ |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 9 Sayı: 2 |