Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tutundurma Aracı Olarak Fuarlar ve İşletmelerin Fuar Performansına Etki Eden Faktörler

Yıl 2019, Cilt: 16 Sayı: 2, 20 - 34, 31.12.2019

Öz

Fuarlar firmaların mevcut ilişkilerini geliştirme, yeni ticari ilişkiler kurma, ürünlerini tanıtma, rekabet ortamı hakkında bilgi toplama ve bilinirliğini artırma imkânı olan belirli bir zaman aralığında gerçekleştirilen ticari etkinliklerdir. Buna karşılık fuarlar sık çalışılan bir araştırma düzlemi değildir. Bu çalışmanın amacı uluslararası tutundurma karması elemanı olarak bu fuarların önemini anlamak, açıklamak ve fuar öncesinde, sırasında ve sonrasında gerçekleştirilen firma faaliyetlerin fuar performansına olan etkisinin ortaya koyabilmektir. Bu amaçla e-posta anketleri yoluyla Adana Hacı Sabancı Organize Sanayi Bölgesi’nde faaliyet gösteren ve düzenli olarak fuarlara katıldığını belirten 103 firmadan toplanan veriler regresyon analizine tabi tutulmuştur. Bulgular fuar öncesi, sırasında ve sonrasında gerçekleştirilen faaliyetlerin fuar performansı üzerinde pozitif yönde ve istatistiksel olarak anlamlı bir etkisinin olduğunu göstermektedir. Sonuçlar işletmeler ve teori açısından değerlendirilmiştir.

Kaynakça

  • Altunışık, R., Coşkun, R., & Bayraktaroğlu, S. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Sakarya.
  • Aziz, A. (1994). Araştırma Yöntemleri-Teknikleri ve İletişim, Turhan Kitabevi, Basın Yayın Ltd. Şti., Ankara.
  • Baş, T. (2001). Anket, Seçkin Yayıncılık ve San. ve Tic. Aş., Ankara.
  • Blythe, J. (2000). Objectives and measures at UK trade exhibitions. Journal of Marketing Management 16.
  • Bonoma, T. V. (1983). Get more out of your trade show. Harvard Business Review.
  • Çobanoğlu, E., & Turaeva, V. (2014). Effects of the pre-show, at-show and post-show firm activities on trade show performance measurement. Istanbul: Procedia - Social and Behavioral Sciences 150.
  • Denis, J.E. and Depelteau, D. (1985): “Market knowledge, diversification and export expansion”. Journal of International Business Studies.
  • Gopalakrishna, S., & Lilien, G. (1995). A three-stage model of industrial trade show performance. Marketing Science.
  • Gopalakrishna, S., & Williams, J. D. (1992). Planning and performance assessment of industrial trade shows: an exploratory study, 207 –224.
  • Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B.J., & Anderson, R.E. (2010). Multivariate Data Analysis. Seventh Edition. Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey.
  • Hansen, K. (2004). Measuring performance at trade shows - scale development and validation. 1–13.
  • Hutt, M. D., & Speh, T. W. (1995). Business Marketing Management, 5th edition.
  • John, F., & Tanner, J. (2000). Leveling the playing field: factors influencing trade show success for small companies. 229 – 239.
  • Karafakıoğlu, M. (2015). Uluslararası pazarlama yönetimi: teori, uygulama ve örnek olaylar. Beta Yayıncılık. İstanbul.
  • Kerin, R. A., & Cron, W. L. (1987). Assessing trade show functions and performance: an exploratory study. Journal of Marketing.
  • Kirchgeorg, M., Springer, C., & Kastner, E. (2010). Objectives for successfully participating in trade shows. Marketing Journal of Business & Industrial, 301–312.
  • Lee, C., & Kim, S. (2008). Differential effects of determinants on multidimensions of trade show performance: by three stages of pre-show, atshow, and post-show activities. Industrial Marketing Management, 37.
  • Li, L. (2010). Antecedents and effect of internet implementation for trade shows. Journal of Business & Industrial Marketing 25(4).
  • Özgür Güler, E., Güler, H., & Koşar, Ç . (2017). Anne-Yetişkin Kız İlişkisinin Yetişkin Kızın Yaşam Doyumu ve Benlik Saygısı Üzerine Etkisinin Adana İlinde İncelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26 (2) , 176-188.
  • Parıltı, N., & Bolganbayev, A. (2019). Kazakistan’da Taşımacılık Sektöründeki Gelişmelerle Gayri Safi Milli Hasıla. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi.
  • Robinson, P. J., Charles, W., & Wind, Y. (1967). Industrial Buying und Creative Marketing. Boston: MA: Aliyn and Bacon, Inc.
  • Rosson, P., & Seringhaus, F. (1995). Visitor and exhibitor interaction at industrial trade fairs. Journal of Business Research.
  • Seringhaus, F. R., & Rosson, P. J. (2001). Firm Experience and International Trade Fairs. Journal of Marketing Management 17:7-8, 877-901. doi:10.1362/026725701323366854
  • Seringhaus, F., & Rosson, P. (2004). An Analysis Model for Performance Measurement of International Trade Fair Exhibitors. Problems and Perspectives in Management No.4.
  • Siskind, B. (2005). Powerful exhibit marketing: The complete guide to successful trade shows, conferences and consumer shows. Mississauga: John Wiley & Sons Canada Ltd.
  • Smith, T., Gopalakrishna, S., & Smith, P. (2004). The complementary effect of trade shows on personal selling. International Journal of Research in Marketing 21 (1), 61-76.
  • Stevens, R. P. (2005). Trade show and event marketing: Plan, promote, and profit. Toronto.
  • Tafesse, W., & Korneliussen, T. (2013). Examining the effect of using multiple media tools on the marketing performance of organizations in a trade campaign environment. Journal of Marketing Communications 19(3).
  • Tafesse, W., & Skallerud, K. (2015). Towards an exchange view of trade fairs. Journal of Business . Journal Business & Industrial Marketing, 795-804.
  • Tafesse, W.; Korneliussen, T.; Skallerud, K. (2010). Importance Performance Analysis as a Trade Show Performance Evaluation and Benchmarking Tool. Journal of Convention & Event Tourism, 11(4).
  • Tanner, J. F. (2002). Leveling the playing field: Factors influencing trade show success for small companies. Industrial Marketing Management.
  • Tanner, J., & Chonko, L. (1995). Trade shows objectives, management, and staffing practices. Industrial Marketing Management 64., 22:257.
  • Tanner, J., Chonko, Lawrence, B., & Ponzurick, T. (2001). A learning model of trade show attendance. Journal of Convention & Exhibition Management 3.
  • Taşkın, E. (1992). Global Pazarlama Yaklaşımı. Pazarlama Dünyası.
  • Tütüncüoğlu, İ. (2009). Uluslararası Pazarlamada Bir Tutundurma Aracı Olarak Fuar ve Sergilere Katılımın Dış Ticaret Şirketleri Açısından Önemi, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
Yıl 2019, Cilt: 16 Sayı: 2, 20 - 34, 31.12.2019

Öz

Kaynakça

  • Altunışık, R., Coşkun, R., & Bayraktaroğlu, S. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Sakarya.
  • Aziz, A. (1994). Araştırma Yöntemleri-Teknikleri ve İletişim, Turhan Kitabevi, Basın Yayın Ltd. Şti., Ankara.
  • Baş, T. (2001). Anket, Seçkin Yayıncılık ve San. ve Tic. Aş., Ankara.
  • Blythe, J. (2000). Objectives and measures at UK trade exhibitions. Journal of Marketing Management 16.
  • Bonoma, T. V. (1983). Get more out of your trade show. Harvard Business Review.
  • Çobanoğlu, E., & Turaeva, V. (2014). Effects of the pre-show, at-show and post-show firm activities on trade show performance measurement. Istanbul: Procedia - Social and Behavioral Sciences 150.
  • Denis, J.E. and Depelteau, D. (1985): “Market knowledge, diversification and export expansion”. Journal of International Business Studies.
  • Gopalakrishna, S., & Lilien, G. (1995). A three-stage model of industrial trade show performance. Marketing Science.
  • Gopalakrishna, S., & Williams, J. D. (1992). Planning and performance assessment of industrial trade shows: an exploratory study, 207 –224.
  • Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B.J., & Anderson, R.E. (2010). Multivariate Data Analysis. Seventh Edition. Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey.
  • Hansen, K. (2004). Measuring performance at trade shows - scale development and validation. 1–13.
  • Hutt, M. D., & Speh, T. W. (1995). Business Marketing Management, 5th edition.
  • John, F., & Tanner, J. (2000). Leveling the playing field: factors influencing trade show success for small companies. 229 – 239.
  • Karafakıoğlu, M. (2015). Uluslararası pazarlama yönetimi: teori, uygulama ve örnek olaylar. Beta Yayıncılık. İstanbul.
  • Kerin, R. A., & Cron, W. L. (1987). Assessing trade show functions and performance: an exploratory study. Journal of Marketing.
  • Kirchgeorg, M., Springer, C., & Kastner, E. (2010). Objectives for successfully participating in trade shows. Marketing Journal of Business & Industrial, 301–312.
  • Lee, C., & Kim, S. (2008). Differential effects of determinants on multidimensions of trade show performance: by three stages of pre-show, atshow, and post-show activities. Industrial Marketing Management, 37.
  • Li, L. (2010). Antecedents and effect of internet implementation for trade shows. Journal of Business & Industrial Marketing 25(4).
  • Özgür Güler, E., Güler, H., & Koşar, Ç . (2017). Anne-Yetişkin Kız İlişkisinin Yetişkin Kızın Yaşam Doyumu ve Benlik Saygısı Üzerine Etkisinin Adana İlinde İncelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26 (2) , 176-188.
  • Parıltı, N., & Bolganbayev, A. (2019). Kazakistan’da Taşımacılık Sektöründeki Gelişmelerle Gayri Safi Milli Hasıla. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi.
  • Robinson, P. J., Charles, W., & Wind, Y. (1967). Industrial Buying und Creative Marketing. Boston: MA: Aliyn and Bacon, Inc.
  • Rosson, P., & Seringhaus, F. (1995). Visitor and exhibitor interaction at industrial trade fairs. Journal of Business Research.
  • Seringhaus, F. R., & Rosson, P. J. (2001). Firm Experience and International Trade Fairs. Journal of Marketing Management 17:7-8, 877-901. doi:10.1362/026725701323366854
  • Seringhaus, F., & Rosson, P. (2004). An Analysis Model for Performance Measurement of International Trade Fair Exhibitors. Problems and Perspectives in Management No.4.
  • Siskind, B. (2005). Powerful exhibit marketing: The complete guide to successful trade shows, conferences and consumer shows. Mississauga: John Wiley & Sons Canada Ltd.
  • Smith, T., Gopalakrishna, S., & Smith, P. (2004). The complementary effect of trade shows on personal selling. International Journal of Research in Marketing 21 (1), 61-76.
  • Stevens, R. P. (2005). Trade show and event marketing: Plan, promote, and profit. Toronto.
  • Tafesse, W., & Korneliussen, T. (2013). Examining the effect of using multiple media tools on the marketing performance of organizations in a trade campaign environment. Journal of Marketing Communications 19(3).
  • Tafesse, W., & Skallerud, K. (2015). Towards an exchange view of trade fairs. Journal of Business . Journal Business & Industrial Marketing, 795-804.
  • Tafesse, W.; Korneliussen, T.; Skallerud, K. (2010). Importance Performance Analysis as a Trade Show Performance Evaluation and Benchmarking Tool. Journal of Convention & Event Tourism, 11(4).
  • Tanner, J. F. (2002). Leveling the playing field: Factors influencing trade show success for small companies. Industrial Marketing Management.
  • Tanner, J., & Chonko, L. (1995). Trade shows objectives, management, and staffing practices. Industrial Marketing Management 64., 22:257.
  • Tanner, J., Chonko, Lawrence, B., & Ponzurick, T. (2001). A learning model of trade show attendance. Journal of Convention & Exhibition Management 3.
  • Taşkın, E. (1992). Global Pazarlama Yaklaşımı. Pazarlama Dünyası.
  • Tütüncüoğlu, İ. (2009). Uluslararası Pazarlamada Bir Tutundurma Aracı Olarak Fuar ve Sergilere Katılımın Dış Ticaret Şirketleri Açısından Önemi, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Deniz Zeren

Tuğba Bükülmez Bu kişi benim 0000-0002-3822-9455

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 16 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Zeren, D., & Bükülmez, T. (2019). Tutundurma Aracı Olarak Fuarlar ve İşletmelerin Fuar Performansına Etki Eden Faktörler. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2), 20-34.