Bu çalışmanın ana gündemini Osmanlı
Devleti’nin Maarif-i Umumiye Nezareti’nde “fotoğraf muallimi” olan Necati
Bey’in, Çanakkale Kara Muharebelerini fotoğraf/sinema şeklinde filme alma;
muharebe alanlarının ve vazife başındaki askerlerin fotoğraflarını çekme
amacıyla “savaş fotoğrafçısı” olarak cepheye gönderilmesi oluşturmaktadır.
Öncelikle, fotoğrafın tarihçesi
ekseninde ele alınan konuda, fotoğrafın Osmanlı Devleti’ndeki “hüsn-i kabûl”üne
değinilmiştir. Daha sonra, Çanakkale Muharebelerinin nesiller için bir terbiye
kaynağı olduğu hemen anlaşılmış; Çanakkale Zaferi’nin bir “mefkûre bayramı”
olarak idrak edilmesi düşüncesi öne çıkmıştır. Çanakkale’deki kahramanların ve cephe
manzaralarının kaydedilerek gelecek nesillere ulaştırılması gibi ulvî bir vazife
üstlenen Necati Bey’in faaliyetleri Başbakanlık Osmanlı Arşivi’nde mahfuz
belgeler esas alınarak işlenmiştir. Fotoğrafçılık ve sinemaya ilişkin yapılan
çalışmalar ile savaşın tanıklarının hatıraları arşiv belgeleriyle
karşılaştırılarak kullanılmıştır.
Necati Bey’in Çanakkale’den sonraki
fotoğrafçılık faaliyetleri Osmanlı arşiv belgeleri ışığında işlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 16 Sayı: 24 |