In the last years, with
growing of international trade, container transportation has become quite
important. The freight transported with containers may use either one of the
transportation modes of maritime, railways or roadways or a combination of
these modes (intermodal transportation) subject to some criteria on time, cost
etc. A freight village can be defined as a container terminal in which, a
freight transported with a container changes its transportation mode and/or (if
necessary) is temporarily stored. Containers may arrive at a freight village
with any transportation mode. Containers are then handled with the equipment in
the terminal area and subsequently stored until the due date of the customer or
until it begins to move with its following transportation mode. Then, it
follows its assigned route with the necessary mode. In this study, the trucks
that execute horizontal transportations at a freight village are considered.
The work orders created in the village should be assigned to these trucks and
the sequencing of work orders for each truck should be determined. For this
problem, first, an integer programming model with the aim of minimizing the
total redundant distances made by the trucks, is developed. Secondly,
especially for providing fast and practical solutions to large-sized problems,
a problem-based heuristic algorithm is proposed. Through a set of different
problem instances, the performances of the integer programming model and the
heuristic algorithm are evaluated and discussed.
Son yıllarda artan uluslararası ticaretin etkisiyle konteyner taşımacılığı
oldukça önem kazanmıştır. Konteyner ile taşınan yükler; zaman, maliyet ve diğer
kriterler altında deniz yolu, tren yolu ve karayolu modlarından herhangi birini
veya bu modların bir bileşimini (tümleşik taşımacılık) kullanabilirler.
Lojistik köyler, konteynerlerle taşınan yüklerin taşıma modunu değiştirdiği ve
gerektiğinde geçici depolama sahası olarak kullanılabilen konteyner
terminalleri olarak tanımlanabilir. Konteynerlar her hangi bir taşıma modundan
gelip lojistik köye ulaşmakta, terminal sahasındaki donanımlar ile elleçlenerek
müşterinin teslimat tarihine kadar ya da bir sonraki taşıma modu ile hareket
edene kadar bekletilmektedir. Sonrasında yine herhangi bir taşıma modu ile
yoluna devam etmektedir. Bu çalışmada bir lojistik köyde yatay taşıma yapan
araçlara iş emirlerinin atanması ve çizelgelenmesi problemi ele alınmıştır. Bu
problem için öncelikle yatay taşıma araçlarının gereksiz yaptığı taşıma
hareketlerini en aza indirme amaçlı bir tamsayılı programlama modeli
geliştirilmiştir. Sonrasında, özellikle büyük boyutlu problemlere hızlı ve
pratik çözümler sunabilecek şekilde problem temelli bir çözüm algoritması geliştirilmiştir.
Önerilen tamsayılı programlama modeli ile sezgisel algoritmanın performansları,
türetilen farklı büyüklükteki test problemleri üzeründen değerlendirilmiştir ve
tartışılmıştır.
Freight village Integer programming Problem based heuristic algorithm Scheduling of work orders Transport trucks
Konular | Mühendislik |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 12 Sayı: 3 |