Kayseri’deki tüketicilerinin süper market tercihlerini
etkileyen faktörleri, bu faktörlerin
ağırlıklarını Analitik Hiyerarşi Yönteminden (AHP) yararlanarak tespit etmek ve
market tercih sıralamasını TOPSIS yöntemine göre belirlemek, bu
çalışmanın temel amacıdır. Ayrıca, süpermarketlerin mobil uygulamalarına
yönelik tüketici davranışlarını da tespit etmek ise bir diğer amaç olarak belirlenmiştir.
Kayseri ilinde ikamet eden 423 tüketici verisi
yüz yüze anket yöntemiyle ve Google formlar üzerinden sosyal medya
aracılığıyla toplanmıştır. Tüketicilerin büyük bir kısmının marketlerin mobil
uygulamalarını kullanmadığı görülmüş olup, en fazla kullanılan market
uygulamasının Migros olduğu ve tüketicilerin bu uygulamaları özellikle
indirimleri takip etmek için kullandıkları tespit edilmiştir. Tüketicilerin en
fazla önem verdikleri faktörler sırasıyla marketlerde indirim kampanyalarının
olması, ürün ve marka çeşidi ve marketlerin kaliteli hizmet sunmasıdır.
Tüketicilerin market tercihini belirleyen 12 kriter AHP çok kriterli karar
verme yöntemiyle değerlendirildiğinde sırasıyla fiyat, ürün özellikleri,
indirim kampanyalarının en yüksek etkiye sahip olduğu buna karşın, çalışma
saatleri, mobil uygulamasının olması, perakendeci
markası kriterlerinin market seçim kararında düşük etkiye sahip olduğu tespit
edilmiştir. TOPSIS yöntemine göre tüketiciler tarafından market tercih
sıralamasında en yüksek puana sahip olan market A101’dir. Bu çalışma ile kriter
ağırlıkları tespit edildiğinde tüketicilerin fiyat ve kaliteye önem verdikleri
ancak bu iki temel kriteri karşılaştırdığında fiyatın çok daha etkili olduğu
tespit edilmiştir.
M-alışveriş Market tercihi Çok kriterli karar verme AHP TOPSIS
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | İktisadi ve idari Bilimler Sayısı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 17 Sayı: 2 |