Osmanlı sosyal ve dinî
hayatının önemli unsurlarından olan tarikatların zamanla kendine mahsus erkân,
âdâb ve usulleri ortaya çıkmıştır. Mutasavvıf sanatçılar bu erkân ve âdâb
hakkında bilgi veren eserler yazmıştır. Türk edebiyatında bu tür eserlere tarikatnâme
adı verilmektedir. Edebiyatımızdaki tarikatnâme örneklerinden biri Seyyid Ahmed
Cezbî’nin Kenzü’l-esrâr adlı
eseridir. Kaynakların varlığından söz etmediği bu eserin Berlin Devlet Kütüphanesi
ve Ankara Milli Kütüphanesinde birer nüshası mevcuttur. 457 beyitten oluşan
eserde beyitlerin arasına âyetler, hadîsler, dualar, zikirler
serpiştirilmiştir. Mesnevi nazım şekliyle yazılan Kenzü’l-esrâr’da aruzun mefâîlün / mefâîlün / feûlün kalıbı
kullanılmıştır. Torunu Muhammed Nurullah’ın şahsında bütün sâliklere seslenen
Ahmed Cezbî bir dervişin sahip olması gereken vasıflar, Bayrâmiyye tarikatı
mensuplarının ibadet tarzları, hangi namazda hangi duaları okumaları gerektiği,
çileye giriş usulü vb. tasavvuf erkân ve âdâbı hakkında bilgiler vermiştir. Kenzü’l-esrâr, Ahmed Cezbî ve onun
mensubu olduğu Himmetzâdeler ailesi hakkında bilgiler içermesi bakımından da
önemlidir. Bu makalede Seyyid Ahmed Cezbî’nin Kenzü’l-esrâr adlı eseri tanıtılmış, örneklem oluşturması
bakımından eserin ilk elli beytinin tenkitli metni ilim âlemiyle
paylaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Beşeri Bilimler Sayısı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 17 Sayı: 3 |