This research was conducted to examine the verbal and figural creativity levels of fourth-grade students in primary school. The research designed a descriptive study in relational survey model. “Creative Thinking Test Figural Form A and Verbal Form A” were used as data collection tools. As a result of the research, it was seen that the students had the highest score in fluency and the lowest score in the subtitle of originality in terms of verbal creativity. In the figural creativity test, the highest average score was found to be fluency and the lowest average score was in the abstraction of titles sub-dimension. There is a positive and significant relationship between verbal creativity scores and figural creativity scores. Depending on the results of the research, it has been suggested that the development of creative thinking skills should be an important objective in the context of the education program and teaching, and educational activities should be carried out in school and out-of-school settings, especially in order to develop the creative thinking to the flexibility and originality dimensions.
Bu araştırma ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin sözel ve şekilsel yaratıcılık düzeylerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, ilişkisel tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Veri toplama aracı olarak “ Yaratıcı Düşünme Testi Şekilsel Form A ve Sözel Form A” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğrencilerin sözel yaratıcılık açısından en yüksek puanı akıcılık, en düşük puanı ise orijinallik alt boyutlarında aldıkları görülmüştür. Şekilsel yaratıcılık testinde en yüksek puan ortalamasının akıcılık, en düşük puan ortalamasının ise başlıkların soyutluğu alt boyunda olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin sözel yaratıcılık puanları ile şekilsel yaratıcılık puanları arasında pozitif yönde ve anlamlı düzeyde bir ilişki vardır. Araştırma sonuçlarına bağlı olarak, eğitim programı ve öğretim bağlamında yaratıcı düşünme becerisinin geliştirilmesinin önemli bir amaç olarak yer alması ve özellikle yaratıcı düşünmenin esneklik ve orijinallik boyutlarını geliştirmeye yönelik olarak, okulda ve okul dışı ortamlarda eğitsel etkinliklerin yapılması önerilmiştir.
Yaratıcı Düşünme Üst düzey düşünme becerileri Eğitim ve öğretim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 18 Sayı: 4 |