In this study, it is aimed to determine and evaluate the similarities and differences of the voice and instrument training courses in the TSM main branches of the Voice Training departments in the Turkish Music state conservatories, in terms of course content, credits, ECTS credits and being compulsory/elective. The sample of this research in the descriptive scanning model consists of Ankara Hacı Bayram Veli University Turkish Music State Conservatory, Ege University Turkish Music State Conservatory, Istanbul Technical University Turkish Music State Conservatory and Gaziantep University Turkish Music State Conservatory. The documents obtained by accessing the course information packages on the web pages of the conservatories selected as the sample group were analyzed thematically with the document analysis technique. As a result of the research; It has been concluded that there are differences in the names of the conservatory, "voice training" and instrument training courses. In addition, it is understood that there are differences in terms of AKTS, theory and practice course hours in all conservatories included in the research.
Bu araştırmada; Türk Müziği devlet konservatuvarlarındaki ses eğitimi bölümlerinin TSM ana sanat dallarındaki ses eğitimi ve çalgı eğitimi derslerinin, ders içerikleri, kredileri, Akademik Kredi Transfer Sistemi (AKTS) kredileri ve zorunlu/seçmeli olmaları açılarından incelenerek benzerlikleri ve farklılıklarının değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Betimsel tarama modelinde olan bu araştırmanın örneklemini Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Türk Müziği Devlet Konservatuvarı, Ege Üniversitesi Türk Musikisi Devlet Konservatuvarı, İstanbul Teknik Üniversitesi Türk Musikisi Devlet Konservatuvarı ve Gaziantep Üniversitesi Türk Musikisi Devlet Konservatuvarı oluşturmaktadır. Örneklem grubu olarak seçilen konservatuvarların web sayfaları üzerinden ders bilgi paketlerine ulaşılarak toplanan veriler doküman analizi tekniğiyle çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda; konservatuvar, “ses eğitimi” ve çalgı eğitimine yönelik derslerin isimlerinde farklılıklar olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca, araştırmada yer alan tüm konservatuvarlarda AKTS, teori, uygulama ders saat süreleri açısından farklılıklar olduğu anlaşılmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 20 Sayı: 1 |