This research examines the curricula of “accounting”-related undergraduate programs accredited by AACSB, ACBSP, IACBE and EFMD and “accounting and financial management” and “business” undergraduate programs that are not accredited in Turkey in terms of courses with digital content and the current level of accounting education in the programs in terms of digitalization, it was made to show the status of the program and to get an idea about the effect of accreditation on the program curricula. The research is a qualitative research model and data were collected by examining the curricula of the programs with the document analysis technique. As a result, the general rate of digital content courses is higher in non-accredited programs but in accredited programs, with the effect of digital technologies which are thought to increase in importance in the digitalized world it is aimed to provide the knowledge and skills required by the changing job descriptions of the accounting profession; It has been determined that digital content courses such as "Business Data Analytics", "Accounting Data Analytics", "Accounting Analytics" with learning outcomes that can directly meet the analytical needs of accounting units are more than non-accredited programs. The research is important in terms of showing the effect of accreditation in accounting education in undergraduate program curricula in digital transformation.
Bu araştırma AACSB, ACBSP, IACBE ve EFMD tarafından akredite olan “muhasebe” ile ilgili lisans programları ve Türkiye’de akredite olmayan “muhasebe ve finans yönetimi” ile “işletme” lisans programları müfredatlarının dijital içerikli dersler bakımından incelenerek, dijitalleşme açısından programlarda muhasebe eğitiminin mevcut durumunu göstermek ve akreditasyonun program müfredatlarına etkisi hakkında fikir edinmek amacıyla yapılmıştır. Araştırma nitel araştırma modeli olup, doküman analizi tekniği ile programların müfredatları incelenerek veriler toplanmıştır. Sonuç olarak, akredite olmayan programlarda dijital içerikli derslerin genel oranının daha fazla olduğu fakat akredite programlarda, dijitalleşen dünyadaki iş yaşamında öneminin artacağı düşünülen dijital teknolojilerin etkisiyle muhasebe mesleğinin değişen görev tanımlamalarının gerektirdiği bilgi ve becerileri kazandırmaya yönelik; “İş Veri Analitiği”, “Muhasebe Veri Analitiği”, “Muhasebe Analitiği” gibi doğrudan muhasebe birimlerinin analitik ihtiyaçlarına cevap verebilecek öğrenme kazanımlarına sahip dijital içerikli derslerin akredite olmayan programlara göre daha fazla olduğu tespit edilmiştir. Araştırma, muhasebe eğitimi akreditasyonunun dijital dönüşümde lisans program müfredatlarındaki etkisini göstermesi bakımından önem arz etmektedir.
Muhasebe Eğitimi Akreditasyon Dijitalleşme Muhasebe Lisans Müfredatı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 21 Sayı: 2 |