Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Academic Experience of International Students

Yıl 2023, Cilt: 21 Sayı: 4, 187 - 200, 28.12.2023
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1293459

Öz

Higher education institutions can improve the quality of education they have and the academic experience of students to take advantage of the socio-economic and academic advantages provided by international students. The aim of the study is to examine and explore the academic experiences of international students in depth. Phenomenology pattern, one of the qualitative research approaches, was used in the research. The participants of the study are 9 international students who graduated with a C1 certificate from the Turkish Teaching Application and Research Center in the 2021-2022 academic year. Maximum variety and criterion sampling, which is one of the purposive sampling methods, was used to determine the students. Data were collected through individual and face-to-face interviews using semi-structured interview forms. The obtained data were analyzed by content analysis. As a result of the research, almost all of the students stated that they actively participated in the learning processes, but they experienced some academic difficulties in grammar, speaking and writing skills.

Kaynakça

  • Akanwa, E. E. (2015). International students in Western developed countries: History, challenges, and prospects. Journal of International Students, 5(3), 271–284.
  • Arkoudis, S., Dollinger, M., Baik, C., & Patience, A. (2019). International students’ experience in Australian higher education: can we do better?. Higher Education, 77(5), 799-813.
  • Aspland, T., Datta, P., & Talukdar, J. (2021). Transitioning into the Australian higher education experience: The perspective of international doctoral students. TheAustralian Universities' Review, 63(2), 44-54.

Uluslararası Öğrencilerin Akademik Deneyimleri

Yıl 2023, Cilt: 21 Sayı: 4, 187 - 200, 28.12.2023
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1293459

Öz

Yükseköğretim kurumları, uluslararası öğrencilerin sağladığı sosyo-ekonomik ve akademik avantajlardan yararlanmak için sahip oldukları eğitimin kalitesini ve öğrencilerin akademik deneyimlerini iyileştirebilirler. Çalışmanın amacı uluslararası öğrencilerin akademik deneyimlerini derinlemesine incelemek ve keşfetmektir. Araştırmada nitel araştırma yaklaşımlarından fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Çalışmanın katılımcıları, 2021-2022 eğitim-öğretim döneminde Türkçe Öğretimi Uygulama ve Araştırma Merkezinde C1 sertifikası alarak mezun olan 9 uluslararası öğrencidir. Öğrencilerin belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden olan maksimum çeşitlilik ve ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılarak bireysel ve yüz yüze görüşmelerle toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, öğrencilerin hemen hemen hepsi öğrenme süreçlerine aktif olarak katıldıklarını fakat dil bilgisi, konuşma ve yazma becerilerinde bazı akademik zorluklar yaşadıklarını belirtmiştir.

Kaynakça

  • Akanwa, E. E. (2015). International students in Western developed countries: History, challenges, and prospects. Journal of International Students, 5(3), 271–284.
  • Arkoudis, S., Dollinger, M., Baik, C., & Patience, A. (2019). International students’ experience in Australian higher education: can we do better?. Higher Education, 77(5), 799-813.
  • Aspland, T., Datta, P., & Talukdar, J. (2021). Transitioning into the Australian higher education experience: The perspective of international doctoral students. TheAustralian Universities' Review, 63(2), 44-54.
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Sosyolojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İsmail Karakuş 0000-0001-8968-0011

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 21 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Karakuş, İ. (2023). Uluslararası Öğrencilerin Akademik Deneyimleri. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(4), 187-200. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1293459