Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Sports Elements in Cartoons: Niloya and Kuzucuk Samples

Yıl 2018, Cilt: 13 Sayı: 2, 296 - 309, 31.12.2018
https://doi.org/10.33459/cbubesbd.467855

Öz

Individuals need to act to maintain a healthy life.
Especially in today's information age, technological tools expose individuals
to an inactive life. The importance of movement, which is the most basic need
of man, should be given to children at younger ages. The cartoons that play an
important role in the holistic development of children have an important role
in gaining this habit. In this study, it was aimed to examine the Niloya and
Kuzucuk cartoon films published on TRT Child Channel in terms of sport
elements. For this purpose, the sections related to sports were subjected to
content analysis. In the analysis of data, both visual and verbal elements were
taken into consideration. At the end of the study, it was determined that both
cartoons contain sports-related materials, concepts and terms related to
sports, sports-specific materials. In addition, sports competitions emphasized
the emphasis on sportsmanship. Since preschool period is important in terms of
gaining many skills, it is thought that it is important to include skills and
gains related to sport more often in cartoons. 

Kaynakça

  • Aydoğan, Y., Özyürek, A., & Gültekin Akduman, G. (2015). Okul öncesi dönem çocuklarının spora ilişkin görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Science Culture and Sport, 4, 103-115.
  • Bluechhardt, M. H., & Shephard, R. I. (1995). Using an extracurriculum physical activitiy program to enhance social skills. Journal of Learning Disabilities, 28(3), 160-169.
  • Cesur, S., & Paker, O. (2007). Televizyon ve çocuk: Çocukların tv programlarına ilişkin tercihleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(19),106-125.
  • Cowie, H., & Jennifer, D. (2017). Participatory methods in research with children: The scripted cartoons narrative of bullying (SCAN) drawings method. Applied Qualitative Research in Psychology, 101-114.
  • Erdoğan, S., & Baran, G. (2008). A study on the opinions of parents regarding television watching habits of their children in the four-six age group, The Social Sciences, 3(3), 245-248.
  • Güler, D. (1992). Çizgi filmlerin eğitim iletişimi boyutları ve bir örnek olay çözümlemesi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Hamarat, D., Işıtan, S., Özcan, A., & Karaşahin, H. (2015). Okul öncesi dönem çocuklarının izledikleri çizgi filmler üzerine bir inceleme: Caillou ve Sünger Bob örneği. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(33), 75-91.
  • Heper, E. (2012). Sporla ilgili kavramlar ve sporun tarihsel gelişimi. Ertan H. (Eds) içinde Spor bilimlerine giriş. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Küçük, V., & Koç, H. (2003). Psiko-sosyal gelişim süreci içerisinde insan ve spor ilişkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 1-12.
  • Özakar, S., & Koçak, C. (2012). Kitle iletişim araçlarından televizyonun 3-6 yaş grubundaki çocukların davranışları üzerine etkisi. Yeni Symposium, 50(1), 31-39.
  • Özyürek, A., Özkan, İ., Begde, Z., & Yavuz, N. F. (2015). Okulöncesi dönemde beden eğitimi ve spor. International Journal of Science Culture and Sport, 3(3), 479-488.
  • Rai, S., Waskel, B., Sakalle, S., Dixit, S., & Mahore, R. (2017). Effects of cartoon programs on behavioural, habitual and communicative changes in children. International Journal of Community Medicine and Public Health, 3(6), 1375-1378.
  • Samancı, Ö. (2004). Animasyonun önlenemez yükselişi. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Soydan, S. B., Alakoç Pirpir, D., & Azak, H. (2017). Aggressive behaviours of 48-to 66-month-old children: predictive power of teacher–student relationship, cartoon preferences and mother’s attitude. Early Child Development and Care, 187(8), 1244-1258.
  • Tavşancıl, E., & Aslan, E. (2001). İçerik analizi ve uygulama örnekleri. Epsilon Yayınları: İstanbul.
  • Tezel Şahin, F., & Yüksek Usta, S. (2016). Okul öncesi dönemde bir uygulama örneği: Spor ve spor dalları. International Journal of Science Culture and Sport, 4(3), 200-213.
  • Yağan Güder, S., Ay, A., Saray, F., & Kılıç, İ. (2017). Okul öncesi dönem çocuklarının izledikleri çizgi filmlerin toplumsal cinsiyet kalıp yargıları açısından incelenmesi: Niloya örneği. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 5(2), 96-111.
  • Yazıcı, E. (2011). Televizyon yayınlarının olumsuz etkilerinden çocukların korunmasına yönelik düzenlemeler. Yayımlanmamış uzmanlık tezi. Radyo Televizyon Üst Kurulu, Ankara.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel çalışma yöntemleri (8.Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yılmaz, A., & Güven, Ö. (2015). Üstün yetenekli öğrencilerin beden eğitimi dersi ve beden eğitimi öğretmeni kavramlarına yönelik algılarının çizme yazma tekniği ile incelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 3(3), 55-77.
  • Yılmaz, A., Esentürk, O.K, Pala, Ş., & İlhan, E.L. (2017). Sports environment perceptions of preschool children. Science, Movement and Health, 17(2), 247-255.
  • Yılmaz, A., & Pala, Ş. (2017). Resimli çocuk kitaplarında spor. 15. Uluslararası spor bilimleri kongresi özet bildiriler kitabı içinde, Antalya, Türkiye.
  • Yüksek Usta, S., & Tezel Şahin, F. (2016). Çocuk resimlerinde spor. International Journal of Science Culture and Sport, 4(3), 214-227.

Çizgi Filmlerdeki Spor Unsurlarının İncelenmesi: Niloya ve Kuzucuk Örnekleri

Yıl 2018, Cilt: 13 Sayı: 2, 296 - 309, 31.12.2018
https://doi.org/10.33459/cbubesbd.467855

Öz

Bireylerin sağlıklı
bir hayat sürdürmesi için hareket etmeye ihtiyacı vardır. Özellikle günümüz
bilgi çağında teknolojik araç gereçler bireyleri hareketsiz bir yaşam sürmeye
maruz bırakmaktadır. İnsanın en temel ihtiyacı olan hareketin önemi, daha küçük
yaşlarda çocuklara verilmelidir. Bu alışkanlığın kazandırılmasında çocukların
bütüncül gelişiminde önemli role sahip olan, 
etkili ve kalıcı öğrenmeyi sağlayan çizgi filmler önemli bir yere
sahiptir. Bu çalışmada; okulöncesi kategorisinde yer alan TRT Çocuk kanalında
yayınlanan Niloya ve Kuzucuk çizgi filminin spor unsurları açısından
incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla incelenen çizgi filminde içerisinde spor
ile ilgili olan bölümler içerik analizine tabi tutulmuştur. Verilerin
analizinde hem görsel hem de sözel unsurlar dikkate alınmıştır. Araştırma
sonucunda her iki çizgi filmde çeşitli spor branşlarına, spor branşları ile
ilgili kavram ve terimlere, spora özgü materyallere yer verildiği saptanmıştır.
Ayrıca spor yarışlarında sportmence mücadele etmenin gerekliliği verilen
mesajlar arasında yer almaktadır. Okulöncesi dönem birçok becerinin
kazandırılması açısından önemli olduğu için sporla ilgili beceri ve
kazanımların çizgi filmlerde daha sıklıkla yer verilmesi önemli olduğu
düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Aydoğan, Y., Özyürek, A., & Gültekin Akduman, G. (2015). Okul öncesi dönem çocuklarının spora ilişkin görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Science Culture and Sport, 4, 103-115.
  • Bluechhardt, M. H., & Shephard, R. I. (1995). Using an extracurriculum physical activitiy program to enhance social skills. Journal of Learning Disabilities, 28(3), 160-169.
  • Cesur, S., & Paker, O. (2007). Televizyon ve çocuk: Çocukların tv programlarına ilişkin tercihleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(19),106-125.
  • Cowie, H., & Jennifer, D. (2017). Participatory methods in research with children: The scripted cartoons narrative of bullying (SCAN) drawings method. Applied Qualitative Research in Psychology, 101-114.
  • Erdoğan, S., & Baran, G. (2008). A study on the opinions of parents regarding television watching habits of their children in the four-six age group, The Social Sciences, 3(3), 245-248.
  • Güler, D. (1992). Çizgi filmlerin eğitim iletişimi boyutları ve bir örnek olay çözümlemesi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Hamarat, D., Işıtan, S., Özcan, A., & Karaşahin, H. (2015). Okul öncesi dönem çocuklarının izledikleri çizgi filmler üzerine bir inceleme: Caillou ve Sünger Bob örneği. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(33), 75-91.
  • Heper, E. (2012). Sporla ilgili kavramlar ve sporun tarihsel gelişimi. Ertan H. (Eds) içinde Spor bilimlerine giriş. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Küçük, V., & Koç, H. (2003). Psiko-sosyal gelişim süreci içerisinde insan ve spor ilişkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 1-12.
  • Özakar, S., & Koçak, C. (2012). Kitle iletişim araçlarından televizyonun 3-6 yaş grubundaki çocukların davranışları üzerine etkisi. Yeni Symposium, 50(1), 31-39.
  • Özyürek, A., Özkan, İ., Begde, Z., & Yavuz, N. F. (2015). Okulöncesi dönemde beden eğitimi ve spor. International Journal of Science Culture and Sport, 3(3), 479-488.
  • Rai, S., Waskel, B., Sakalle, S., Dixit, S., & Mahore, R. (2017). Effects of cartoon programs on behavioural, habitual and communicative changes in children. International Journal of Community Medicine and Public Health, 3(6), 1375-1378.
  • Samancı, Ö. (2004). Animasyonun önlenemez yükselişi. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Soydan, S. B., Alakoç Pirpir, D., & Azak, H. (2017). Aggressive behaviours of 48-to 66-month-old children: predictive power of teacher–student relationship, cartoon preferences and mother’s attitude. Early Child Development and Care, 187(8), 1244-1258.
  • Tavşancıl, E., & Aslan, E. (2001). İçerik analizi ve uygulama örnekleri. Epsilon Yayınları: İstanbul.
  • Tezel Şahin, F., & Yüksek Usta, S. (2016). Okul öncesi dönemde bir uygulama örneği: Spor ve spor dalları. International Journal of Science Culture and Sport, 4(3), 200-213.
  • Yağan Güder, S., Ay, A., Saray, F., & Kılıç, İ. (2017). Okul öncesi dönem çocuklarının izledikleri çizgi filmlerin toplumsal cinsiyet kalıp yargıları açısından incelenmesi: Niloya örneği. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 5(2), 96-111.
  • Yazıcı, E. (2011). Televizyon yayınlarının olumsuz etkilerinden çocukların korunmasına yönelik düzenlemeler. Yayımlanmamış uzmanlık tezi. Radyo Televizyon Üst Kurulu, Ankara.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel çalışma yöntemleri (8.Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yılmaz, A., & Güven, Ö. (2015). Üstün yetenekli öğrencilerin beden eğitimi dersi ve beden eğitimi öğretmeni kavramlarına yönelik algılarının çizme yazma tekniği ile incelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 3(3), 55-77.
  • Yılmaz, A., Esentürk, O.K, Pala, Ş., & İlhan, E.L. (2017). Sports environment perceptions of preschool children. Science, Movement and Health, 17(2), 247-255.
  • Yılmaz, A., & Pala, Ş. (2017). Resimli çocuk kitaplarında spor. 15. Uluslararası spor bilimleri kongresi özet bildiriler kitabı içinde, Antalya, Türkiye.
  • Yüksek Usta, S., & Tezel Şahin, F. (2016). Çocuk resimlerinde spor. International Journal of Science Culture and Sport, 4(3), 214-227.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aynur Yılmaz 0000-0001-7562-9469

Akın Çelik 0000-0002-2411-5465

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 6 Ekim 2018
Kabul Tarihi 22 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 13 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yılmaz, A., & Çelik, A. (2018). Çizgi Filmlerdeki Spor Unsurlarının İncelenmesi: Niloya ve Kuzucuk Örnekleri. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(2), 296-309. https://doi.org/10.33459/cbubesbd.467855
AMA Yılmaz A, Çelik A. Çizgi Filmlerdeki Spor Unsurlarının İncelenmesi: Niloya ve Kuzucuk Örnekleri. CBÜ BESBD. Aralık 2018;13(2):296-309. doi:10.33459/cbubesbd.467855
Chicago Yılmaz, Aynur, ve Akın Çelik. “Çizgi Filmlerdeki Spor Unsurlarının İncelenmesi: Niloya Ve Kuzucuk Örnekleri”. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi 13, sy. 2 (Aralık 2018): 296-309. https://doi.org/10.33459/cbubesbd.467855.
EndNote Yılmaz A, Çelik A (01 Aralık 2018) Çizgi Filmlerdeki Spor Unsurlarının İncelenmesi: Niloya ve Kuzucuk Örnekleri. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 13 2 296–309.
IEEE A. Yılmaz ve A. Çelik, “Çizgi Filmlerdeki Spor Unsurlarının İncelenmesi: Niloya ve Kuzucuk Örnekleri”, CBÜ BESBD, c. 13, sy. 2, ss. 296–309, 2018, doi: 10.33459/cbubesbd.467855.
ISNAD Yılmaz, Aynur - Çelik, Akın. “Çizgi Filmlerdeki Spor Unsurlarının İncelenmesi: Niloya Ve Kuzucuk Örnekleri”. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 13/2 (Aralık 2018), 296-309. https://doi.org/10.33459/cbubesbd.467855.
JAMA Yılmaz A, Çelik A. Çizgi Filmlerdeki Spor Unsurlarının İncelenmesi: Niloya ve Kuzucuk Örnekleri. CBÜ BESBD. 2018;13:296–309.
MLA Yılmaz, Aynur ve Akın Çelik. “Çizgi Filmlerdeki Spor Unsurlarının İncelenmesi: Niloya Ve Kuzucuk Örnekleri”. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, c. 13, sy. 2, 2018, ss. 296-09, doi:10.33459/cbubesbd.467855.
Vancouver Yılmaz A, Çelik A. Çizgi Filmlerdeki Spor Unsurlarının İncelenmesi: Niloya ve Kuzucuk Örnekleri. CBÜ BESBD. 2018;13(2):296-309.