Bullying, which is seen as an increasing problem in
schools today, is defined as "a type of aggression resulting in deliberate
and constant disturbance in which one person or a group of people against
others who are less powerful and unable to defend themselves. Participation in
sport activities which is seen as an important tool in the holistic development
of children, is an important issue that needs to be examined whether it has an
impact on bullying behaviours. With this in mind, it was aimed to examine the
bullying behaviour tendencies of secondary school students in terms of
participation to the sport. The research
was carried out with descriptive survey model. Purposeful sampling method was
used for obtaining data from non-probabilistic sampling methods. Participants
are 300 middle school 6th, 7th and 8th grade students in Manisa. Bullying Behaviour
Tendency Scale (BBTC) developed by Satan (2006) was used as data collection
tool. Independent samples t-test and one-way analysis of variance were used for
data analysis. The results showed that the bullying average points of the
students who not participate sport were significantly higher than the licensed
sport participants. Similarly, the analysis of the data according to gender
variable showed that the total score average of the girls who not participate
sports is significantly higher than the girls who participate sportive
activities regularly. As indicated by the results of this study, encouraging
students to sportive activities is thought to be effective in reducing unwanted
behaviours such as peer bullying.
Günümüzde okullarda artan
bir problem olarak görülen zorbalık “bir veya birden çok öğrencinin,
kendilerinden daha güçsüz öğrencileri, kasıtlı ve sürekli olarak rahatsız
etmesiyle sonuçlanan ve öğrencinin kendisini koruyamayacak durumda olduğu bir
saldırganlık türü” olarak tanımlanmaktadır. Çocukların bütünsel gelişiminde
önemli bir araç olarak görülen spora katılımın zorbalık davranışları üzerinde
bir etkisinin olup olmadığı incelenmelidir. Bu düşünceden hareketle, bu
araştırmada ortaokul öğrencilerinin zorbalık davranış eğilimlerinin spora
katılım açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma nicel araştırma
yöntemlerinden betimleyici nitelikli tarama modelinde gerçekleştirilmiştir.
Verilerin elde edilmesinde, olasılıklı olmayan örnekleme yöntemlerinden amaçlı
örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Katılımcılar Manisa’da 6. 7. 8. sınıflarda
öğrenim gören 300 ortaokul öğrencisidir. Veri toplama aracı olarak Satan (2006)
tarafından geliştirilen Zorbalık Davranış Eğilim Ölçeği (ZDEÖ) kullanılmıştır.
Veri analizinde bağımsız örneklemler t-testi ve tek yönlü varyans analizi test
teknikleri kullanılmıştır. Sonuçlar, spor yapmayan öğrencilerin ölçeğin
bütününe ait zorbalık puan ortalamalarının spor yapanlara göre anlamlı düzeyde
yüksek olduğunu göstermektedir. Benzer şekilde, verilerin cinsiyet değişkenine
göre analizinde, spor yapmayan kızların ölçeğin bütününe ait zorbalık puan
ortalamalarının spor yapan kızlara göre anlamlı düzeyde yüksek olduğu tespit
edilmiştir. Sınıf değişkenine göre verilerin analizinde, 6 ve 8. sınıfların
duygu zorbalığı alt boyutu dışında ölçeğin tüm alt boyutlarında ve ölçek puan
ortalamasında spor yapmayanların zorbalık puanlarının anlamlı düzeyde yüksek
olduğu görülmüştür. Bu araştırmadan elde edilen sonuçlara dayalı olarak,
öğrencilerin spor faaliyetlerine düzenli olarak katılımının, akran zorbalığı
gibi istenmeyen davranışların azaltılmasında etkili olabileceği
düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 25 Ekim 2018 |
Kabul Tarihi | 24 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 1 |