This study aims to examine the Lifelong Learning
Tendency (LLT) of the students from the Sports Science Faculty. The study group
consists of 100 females and 148 males with a total of 248 students. Lifelong
learning tendency levels of participants are measured by the “Lifelong Learning
Tendency Scale” developed by Erdoğan and Arsal (2016). The Cronbach Alpha
internal consistency coefficient of this study scale is .946. In the analysis
of the data average, the “t” test and one-way analysis of variance (ANOVA)
tests are used. The average of the students' LLT level is higher than the
average of the LLT scale. It is found that students' LLT didn’t differ
statistically in terms of gender and willing to do master education. Besides,
it was also statistically different in terms of departments of Sports Faculty.
This significant difference was between Sports Management and the other
departments. It can be said that the lifelong learning tendency of students of
Sports Faculty is at an acceptable level.
Life-long learning tendency physical education sport and learning
Bu araştırmanın amacı, Spor Bilimleri
Fakültesinde (SBF) öğrenim gören öğrencilerin Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimlerinin
(YBÖE) incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu, 100’ü kadın, 148’i erkek olmak üzere toplam 248 öğrenciden oluşturmaktadır.
Öğrencilerin YBÖE düzeylerinin belirlenmesi için Erdoğan ve Arsal (2016)
tarafından geliştirilen “Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimlerini Belirleme Ölçeği”
kullanılmıştır. Ölçeğin bu araştırmadaki Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayısı
.946’dır. Elde edilen veriler; ortalama, t testi ve tek yönlü Anova test
teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Öğrencilerin YBÖE’den almış
oldukları ortalama puanı, ölçeğin ortalama puanından daha yüksektir Cinsiyet ve
lisans üstü eğitim yapma isteği değişkenleri açısından istatistiksel olarak
anlamlı farklılıklar elde edilmemiştir Bunun yanında öğrencilerin öğrenim gördükleri bölümlere göre
anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Bu farklılık SYB ile diğer bölümler
arasındadır edilen bulgular doğrultusunda SBF’nde öğrenim gören öğrencilerin
YBÖE’lerinin yeterli düzeyde olduğu söylenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 4 Mart 2019 |
Kabul Tarihi | 13 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 2 |