Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Gençler Kategorisindeki Judocuların Antrenör Davranışlarını Değerlendirmesi: Saha Çalışması

Yıl 2019, Cilt: 14 Sayı: 2, 249 - 262, 31.12.2019
https://doi.org/10.33459/cbubesbd.581843

Öz

Bu çalışmada
cinsiyet, spor yapma yaşı, milli olma veya olmama durumlarına göre gençler
kategorisinde yarışan judocular tarafından antrenör davranışları değerlendirilmiştir. Araştırmada nicel
araştırma yöntemlerinden betimsel ve ilişkisel tarama tekniği kullanılmıştır.
Çalışma grubunu basit tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilen toplam 289
katılımcı (136 kadın/153 erkek) oluşmaktadır. Örneklem grubu, 2019 yılında
Gençler Türkiye Judo Şampiyonasında yarışan 15-17 yaş sporculardır.  Filiz ve Demirhan (2017)  tarafından Türkçe geçerlik ve güvenirliği
yapılarak,  Türkçe ‘ye uyarlanan
‘Antrenörlük Davranışı Değerlendirme Ölçeği’, orijinal formu “Coaching Behavior
Assessment Questionnaire” olan ölçek kullanılmıştır. Türkçe ’ye uyarlanan
ölçekte antrenör davranış unsurları ile ilgili 21 ifade yer almaktadır. Ölçekte yer alan her ifade 5’li Likert skalasından
puanlanmaktadır. İstatistiksel analizde Kolmogorov-Smirnov, Shapiro Wilk’s Mann
Whitney U ve Kruskal Wallis-H Testlerinden yararlanılmıştır. Sonuçlar yorumlanırken anlamlılık
düzeyi olarak p<0,05 kullanılmıştır. Bulgulara göre; ‘‘Cinsiyet, spor yapma
yılı, Kaç yıldır spor yapıyorsunuz” değişkenlerine göre “Destek Olma”, “Genel
Teşvik Etme”, “Genel Teşvik Öğretim”, “Genel İletişim”, “Hata-Koşullu Teknik
Öğretim” değerleri açısından anlamlı bir farklılık bulunmaktadır (p<0,05).
Fakat millilik durumuna göre ‘‘Destek olma’’, ‘‘Genel Teşvik öğretim’’, ‘‘Genel
iletişim’’ ve ‘‘Hata koşullu teknik öğretim’’ değerlerinde anlamlı farklılıklar
görülmektedir. Özellikle A Millî ve Genç Milli sporcuların diğer millilik
grupları arasında antrenör davranışın değerlendirmede anlamlı farklılıklar
olduğu görülmektedir. Sonuç olarak bu çalışma ile judo antrenör eğitim
programlarının hazırlanması ve mesleki gelişim programlarında dikkat edilmesi
gereken unsurların tespitine katkıda bulunacağı düşünülmektedir. Bununla
birlikte antrenör davranışlarının incelenmesi ve bu inceleme sonuçlarının
değerlendirilmesi başarılı antrenör ya da etkili antrenörlük kavramın
geliştirilmesinde önemli bilgiler sunacaktır.

Destekleyen Kurum

Türkiye Judo Federasyonu

Kaynakça

  • Altıntaş, A., Çetinkalp, Z. K., & Aşçi, F. H. (2012). Antrenör-sporcu ilişkisinin değerlendirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Spor Bilimleri Dergisi, 23(3), 119-128.
  • Bloom GA, Durant Bush, N. & Salmela J.H. (1997). Pre and post- competition routine of expert coaches of team sports. The Sport Psychologist, 11(2), 127-141.
  • Bloom, G.A. (1996). Competition: Preparing for and operating in competition. In J. H. Salmela (Ed.) Great Job Coach (pp.139-178). Ottawa: Potentium.
  • Carlsson A. & Lundqvist C. (2015). The coaching behavior scale for sport (CBSS): A psychometric evaluation of the Swedish version. Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports 26(1), 116-123.
  • Chelladurai P. (1984). Leadership in Sport. In J.M. Silva, R.S. Weinberg (Eds.) Psychological Foundations of Sport, s. 329-339 Champaign, IL; Human Kinetics.,
  • Chelladurai, P. & Saleh, S. (1978). Preferred leadership in sports. Canadian Journal of Applied Sport Sciences, 3, 85-92.
  • Côté, J., Salmela J.H. & Russell, S.J. (1995). The knowledge of high performance gynastic coaches: Competetion and training considerations. The Sport Psychologist, 9, 76-95.
  • Côté, J. (1998). Coaching research and intervention. Anintroduction to the special issue Avante, 4(3),1-15
  • Côté, J., Yardley, J., Hay, J., Sedgwick, W., & Baker, J. (1999). An exploratory examination of the coaching behaviour scale for sport. Avante, 5, 82-92.
  • Coykendall, T. (2014). Player Preferences for Coaching Behaviors, Sport Management Undergraduate. Paper 52.
  • Cushion, C. (2010). Sport coaching: professionalisation and practice. Oxford: Elsevier, 63–83.
  • Duda, J.L. & Nicholls, J. (1992). Dimensions of achievement motivation in schoolwork and sport. Journal of Educational Psychology, 89, 290-299.
  • Filiz. B., & Demirhan, G. (2017). Antrenörlerin davranışı değerlendirme ölçeği’nin Türk kültürüne uyarlanması. Spormetre, 15(1), 1-10
  • Gilbert, W. & Trudel, P. (1997) A case study of elite team sport coaching. Paper presented at the meeting of the Asociation for the dvancement of applied Sport Psychology. San Diego, USA.
  • Gürgen, H. (1997). Örgütlerde İletişim Kalitesi. İstanbul: Der Yayınları, s. 9-10.
  • Jowett, S. & Ntoumanis, N. (2003). The Greek coach– athlete relationship questionnaire (Grcart-Q): Scale construction and validation. International Journal of Sport Psychology, 34, 101–124
  • Kavlu, M. (2002). Spor eğitim-öğretiminde antrenör davranışlarının araştırılması (Judo modeli). Yayınlanmış doktora tezi, Marmara Üniversitesi SBE.
  • Kenow, L. J. & Williams, J.M. (1992). Relationship between anxiety, self-confidence and evaluation of coaching behaviors. Faculty Publications. Published Version. Submission . http://digitalcommons.linfield.edu/hhpafac_pubs/2
  • Kenow, L. & Williams, J.M. (1999). Coach-athlete compatibility and athlete's perception of coaching behaviors. Journal of Sport Behavior, 22(2), 251-259.
  • Kenow, L.J. & Williams, J.M. (1992). Relationship between anxiety, self-confidence, and evaluation of coaching behaviors. The Sport Psychologist, 6(4), 344-35.
  • Koh, K.T, Kawabata, M. & Mallett, C.J. (2014). The coaching behavior scale for sport: factor structure examination for singaporean youth athletes. International Journal of Sports Science and Coaching, 9(6), 1311-1324.
  • Lafrenière, M.K., Jowett, S., Vallerand, R.J. & Carbonneau, N. (2011). Passion for coaching and the quality of the coach athlete relationship: The mediating role of coaching behaviors, Psychology of Sport and Exercise, 12 -144-152.
  • Mageau, G.A., Vallerand, R.J. (2003) The coach–athlete relationship: A motivational model. Journal of Sports Sciences 21(11), 883-904.
  • Mallett , C.J. (2007). Modelling the Complexity of the coaching process: A Commentary. International Journal of Sport Science and Coaching, 2(4), 407–409
  • Mallett, C. & Côté , J. (2006). Beyond winning and losing: Guidelines for evaluating high performance coaches. The Sport Psychologist, 20, 213-218
  • Matosic, D., Cox, A.E. & Amorose, A.J. (2013). Scholarship status, controlling coaching behavior and ıntrinsic motivation in collegiate swimmers: A test of cognitive evaluation theory. Sport, Exercise, and Performance Psychology, Vol. 3(1), 1–12.
  • Miller, T.W., Ogilvie, B.C. & Branch, J. (2008). Sport psychology consultation: The influence of gender on learning style. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 60(3), 279-285.
  • Monazami, M., Hedayatikatooli, A., Neshati, A. & Beiki , Y. A. (2012). Comparison of the motivation of male and female competitive athletes in Golestan, Iran. Annals of Biological Research, 3(1), 31-35.
  • Northouse, P.G. (2013). Leadership: theory and practice, 6th edn. Thousand Oaks: Sage Publication, 2013: 383–422.
  • Püsküllüoğlu, A. (1995). Türkçe Sözlük. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları Ltd Şti. s. 1529.
  • Sevim, Y. (1998). Türkiye'de antrenör eğitim yapısı ve temel ilkeleri. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3 (1), 1-10. Retrieved from http://dergipark.org.tr/gbesbd/issue/27955/305047
  • Siekanska, M., Blecharz, J., & Wojtowicz, A. (2013). The athlete’s perception of coaches’ behavior towards competitors with a different sports level. Journal of Human Kinetics, volume 39, 231-242 DOI: 10.2478/hukin-2013-0086
  • Smoll, F.L. & Smith R.E. (1984). Leadership research in youth sports. In J. M. Silva III & R. S. Weinberg (Eds.), Psychological foundations of sport, s.371-386. Champaign, IL: Human Kinetics
  • Solomon, G.B, Golden, A.J, Ciapponi, T.M. & Martin, A.D. (1998). Coach expectations and differential feedback: Perceptual flexibility revisited. Journal of Sport Behavior, 21: 298-310
  • Toros, T. (2010). Turnuva öncesi ve turnuva sonrası basketbolcuların algıladıkları antrenörlük davranışı, görev-ego yönelimli hedefleri, takım saldırganlığı, ustalık-performans iklimi ve kolektif yeterlik arasındaki ilişki. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 1118-114
  • Uzun, R.U., Çon, M., Taşmektepligil, M.Y., & İmamoğlu, O. (2017). Bireysel ve takım sporlarında sporcuların antrenörlerinin kendilerine karşı davranışlarını algılama düzeyi, In The International Balkan Conference in Sport Sciences, abstract book.
  • Veljkovic, A.A., Djurovic, D., Dimic, I., Mujanovic, R. & Markovic, K.Z. (2016). College athletes’ perceptıons of coachıng behaviours: Differences between ındividual and team sports, Baltic journal of sport & health sciences, no. 2(101); 61–65.
  • Walling, M. D., Duda, J. L. & Chi, L., (1993). The perceived motivational climate in sport questionnaire: construct and predicative validity. Journal of Sport and Exercise Psychology, 15, 172-183.
  • Yapar, A., & İnce, M. L. (2014). Sporcular için antrenör davranışlarını değerlendirme ölçeğinin Türkçe uyarlaması (Saddö): geçerlik ve güvenirlik çalışması. Spor Bilimleri Dergisi, 25(4), 203-212.

Evaluation of Coach Behaviors in the Junior Category Judokas: Case of Study

Yıl 2019, Cilt: 14 Sayı: 2, 249 - 262, 31.12.2019
https://doi.org/10.33459/cbubesbd.581843

Öz

In this study, coach behaviors were evaluated by judo players competing in the
youth category according to gender, age of doing sports, nationality or
non-nationality.
The study group consisted of 289 participants (136
female / 153 male) selected by simple random sampling method. Participants
selected from the 15-17 age group athletes competing in Young Turkey Judo
Championship.
The validity
and reliability of the scale was made by Filiz and Demirhan (2017), and the
scale, which was adapted to Turkish, was used as the Coaching Behavior Assessment
Questionnaire.
The scale includes 21 expressions regarding elements of coach behavior. p <0.05 was used as the level of significance. According to the
findings; There is a significant difference in terms of gender, year of doing
sports, how many years you have been doing sports, and the values ​​of
“Support”, “General Incentive”, “General Incentive Education”, “General
Communication”, “Error-Conditional Technical Education” (p<0,05). However,
there are significant differences in ‘‘Support”, “General Incentive”, “General
Incentive Education”, “General Communication”, “Error-Conditional Technical
Education” values according to nationality.
In conclusion, it
is thought that this study will contribute to the preparation of judo trainer
training programs and determination of the elements to be considered in
professional development programs.
However, examining coach
behaviors and evaluating the results of these investigations will provide
important information in the development of successful coaching or effective
coaching concept.

Kaynakça

  • Altıntaş, A., Çetinkalp, Z. K., & Aşçi, F. H. (2012). Antrenör-sporcu ilişkisinin değerlendirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Spor Bilimleri Dergisi, 23(3), 119-128.
  • Bloom GA, Durant Bush, N. & Salmela J.H. (1997). Pre and post- competition routine of expert coaches of team sports. The Sport Psychologist, 11(2), 127-141.
  • Bloom, G.A. (1996). Competition: Preparing for and operating in competition. In J. H. Salmela (Ed.) Great Job Coach (pp.139-178). Ottawa: Potentium.
  • Carlsson A. & Lundqvist C. (2015). The coaching behavior scale for sport (CBSS): A psychometric evaluation of the Swedish version. Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports 26(1), 116-123.
  • Chelladurai P. (1984). Leadership in Sport. In J.M. Silva, R.S. Weinberg (Eds.) Psychological Foundations of Sport, s. 329-339 Champaign, IL; Human Kinetics.,
  • Chelladurai, P. & Saleh, S. (1978). Preferred leadership in sports. Canadian Journal of Applied Sport Sciences, 3, 85-92.
  • Côté, J., Salmela J.H. & Russell, S.J. (1995). The knowledge of high performance gynastic coaches: Competetion and training considerations. The Sport Psychologist, 9, 76-95.
  • Côté, J. (1998). Coaching research and intervention. Anintroduction to the special issue Avante, 4(3),1-15
  • Côté, J., Yardley, J., Hay, J., Sedgwick, W., & Baker, J. (1999). An exploratory examination of the coaching behaviour scale for sport. Avante, 5, 82-92.
  • Coykendall, T. (2014). Player Preferences for Coaching Behaviors, Sport Management Undergraduate. Paper 52.
  • Cushion, C. (2010). Sport coaching: professionalisation and practice. Oxford: Elsevier, 63–83.
  • Duda, J.L. & Nicholls, J. (1992). Dimensions of achievement motivation in schoolwork and sport. Journal of Educational Psychology, 89, 290-299.
  • Filiz. B., & Demirhan, G. (2017). Antrenörlerin davranışı değerlendirme ölçeği’nin Türk kültürüne uyarlanması. Spormetre, 15(1), 1-10
  • Gilbert, W. & Trudel, P. (1997) A case study of elite team sport coaching. Paper presented at the meeting of the Asociation for the dvancement of applied Sport Psychology. San Diego, USA.
  • Gürgen, H. (1997). Örgütlerde İletişim Kalitesi. İstanbul: Der Yayınları, s. 9-10.
  • Jowett, S. & Ntoumanis, N. (2003). The Greek coach– athlete relationship questionnaire (Grcart-Q): Scale construction and validation. International Journal of Sport Psychology, 34, 101–124
  • Kavlu, M. (2002). Spor eğitim-öğretiminde antrenör davranışlarının araştırılması (Judo modeli). Yayınlanmış doktora tezi, Marmara Üniversitesi SBE.
  • Kenow, L. J. & Williams, J.M. (1992). Relationship between anxiety, self-confidence and evaluation of coaching behaviors. Faculty Publications. Published Version. Submission . http://digitalcommons.linfield.edu/hhpafac_pubs/2
  • Kenow, L. & Williams, J.M. (1999). Coach-athlete compatibility and athlete's perception of coaching behaviors. Journal of Sport Behavior, 22(2), 251-259.
  • Kenow, L.J. & Williams, J.M. (1992). Relationship between anxiety, self-confidence, and evaluation of coaching behaviors. The Sport Psychologist, 6(4), 344-35.
  • Koh, K.T, Kawabata, M. & Mallett, C.J. (2014). The coaching behavior scale for sport: factor structure examination for singaporean youth athletes. International Journal of Sports Science and Coaching, 9(6), 1311-1324.
  • Lafrenière, M.K., Jowett, S., Vallerand, R.J. & Carbonneau, N. (2011). Passion for coaching and the quality of the coach athlete relationship: The mediating role of coaching behaviors, Psychology of Sport and Exercise, 12 -144-152.
  • Mageau, G.A., Vallerand, R.J. (2003) The coach–athlete relationship: A motivational model. Journal of Sports Sciences 21(11), 883-904.
  • Mallett , C.J. (2007). Modelling the Complexity of the coaching process: A Commentary. International Journal of Sport Science and Coaching, 2(4), 407–409
  • Mallett, C. & Côté , J. (2006). Beyond winning and losing: Guidelines for evaluating high performance coaches. The Sport Psychologist, 20, 213-218
  • Matosic, D., Cox, A.E. & Amorose, A.J. (2013). Scholarship status, controlling coaching behavior and ıntrinsic motivation in collegiate swimmers: A test of cognitive evaluation theory. Sport, Exercise, and Performance Psychology, Vol. 3(1), 1–12.
  • Miller, T.W., Ogilvie, B.C. & Branch, J. (2008). Sport psychology consultation: The influence of gender on learning style. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 60(3), 279-285.
  • Monazami, M., Hedayatikatooli, A., Neshati, A. & Beiki , Y. A. (2012). Comparison of the motivation of male and female competitive athletes in Golestan, Iran. Annals of Biological Research, 3(1), 31-35.
  • Northouse, P.G. (2013). Leadership: theory and practice, 6th edn. Thousand Oaks: Sage Publication, 2013: 383–422.
  • Püsküllüoğlu, A. (1995). Türkçe Sözlük. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları Ltd Şti. s. 1529.
  • Sevim, Y. (1998). Türkiye'de antrenör eğitim yapısı ve temel ilkeleri. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3 (1), 1-10. Retrieved from http://dergipark.org.tr/gbesbd/issue/27955/305047
  • Siekanska, M., Blecharz, J., & Wojtowicz, A. (2013). The athlete’s perception of coaches’ behavior towards competitors with a different sports level. Journal of Human Kinetics, volume 39, 231-242 DOI: 10.2478/hukin-2013-0086
  • Smoll, F.L. & Smith R.E. (1984). Leadership research in youth sports. In J. M. Silva III & R. S. Weinberg (Eds.), Psychological foundations of sport, s.371-386. Champaign, IL: Human Kinetics
  • Solomon, G.B, Golden, A.J, Ciapponi, T.M. & Martin, A.D. (1998). Coach expectations and differential feedback: Perceptual flexibility revisited. Journal of Sport Behavior, 21: 298-310
  • Toros, T. (2010). Turnuva öncesi ve turnuva sonrası basketbolcuların algıladıkları antrenörlük davranışı, görev-ego yönelimli hedefleri, takım saldırganlığı, ustalık-performans iklimi ve kolektif yeterlik arasındaki ilişki. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 1118-114
  • Uzun, R.U., Çon, M., Taşmektepligil, M.Y., & İmamoğlu, O. (2017). Bireysel ve takım sporlarında sporcuların antrenörlerinin kendilerine karşı davranışlarını algılama düzeyi, In The International Balkan Conference in Sport Sciences, abstract book.
  • Veljkovic, A.A., Djurovic, D., Dimic, I., Mujanovic, R. & Markovic, K.Z. (2016). College athletes’ perceptıons of coachıng behaviours: Differences between ındividual and team sports, Baltic journal of sport & health sciences, no. 2(101); 61–65.
  • Walling, M. D., Duda, J. L. & Chi, L., (1993). The perceived motivational climate in sport questionnaire: construct and predicative validity. Journal of Sport and Exercise Psychology, 15, 172-183.
  • Yapar, A., & İnce, M. L. (2014). Sporcular için antrenör davranışlarını değerlendirme ölçeğinin Türkçe uyarlaması (Saddö): geçerlik ve güvenirlik çalışması. Spor Bilimleri Dergisi, 25(4), 203-212.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sengul Demiral 0000-0001-9771-6846

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 25 Haziran 2019
Kabul Tarihi 26 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Demiral, S. (2019). Gençler Kategorisindeki Judocuların Antrenör Davranışlarını Değerlendirmesi: Saha Çalışması. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(2), 249-262. https://doi.org/10.33459/cbubesbd.581843
AMA Demiral S. Gençler Kategorisindeki Judocuların Antrenör Davranışlarını Değerlendirmesi: Saha Çalışması. CBÜ BESBD. Aralık 2019;14(2):249-262. doi:10.33459/cbubesbd.581843
Chicago Demiral, Sengul. “Gençler Kategorisindeki Judocuların Antrenör Davranışlarını Değerlendirmesi: Saha Çalışması”. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi 14, sy. 2 (Aralık 2019): 249-62. https://doi.org/10.33459/cbubesbd.581843.
EndNote Demiral S (01 Aralık 2019) Gençler Kategorisindeki Judocuların Antrenör Davranışlarını Değerlendirmesi: Saha Çalışması. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 14 2 249–262.
IEEE S. Demiral, “Gençler Kategorisindeki Judocuların Antrenör Davranışlarını Değerlendirmesi: Saha Çalışması”, CBÜ BESBD, c. 14, sy. 2, ss. 249–262, 2019, doi: 10.33459/cbubesbd.581843.
ISNAD Demiral, Sengul. “Gençler Kategorisindeki Judocuların Antrenör Davranışlarını Değerlendirmesi: Saha Çalışması”. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 14/2 (Aralık 2019), 249-262. https://doi.org/10.33459/cbubesbd.581843.
JAMA Demiral S. Gençler Kategorisindeki Judocuların Antrenör Davranışlarını Değerlendirmesi: Saha Çalışması. CBÜ BESBD. 2019;14:249–262.
MLA Demiral, Sengul. “Gençler Kategorisindeki Judocuların Antrenör Davranışlarını Değerlendirmesi: Saha Çalışması”. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, c. 14, sy. 2, 2019, ss. 249-62, doi:10.33459/cbubesbd.581843.
Vancouver Demiral S. Gençler Kategorisindeki Judocuların Antrenör Davranışlarını Değerlendirmesi: Saha Çalışması. CBÜ BESBD. 2019;14(2):249-62.