Bu çalışmada
cinsiyet, spor yapma yaşı, milli olma veya olmama durumlarına göre gençler
kategorisinde yarışan judocular tarafından antrenör davranışları değerlendirilmiştir. Araştırmada nicel
araştırma yöntemlerinden betimsel ve ilişkisel tarama tekniği kullanılmıştır.
Çalışma grubunu basit tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilen toplam 289
katılımcı (136 kadın/153 erkek) oluşmaktadır. Örneklem grubu, 2019 yılında
Gençler Türkiye Judo Şampiyonasında yarışan 15-17 yaş sporculardır. Filiz ve Demirhan (2017) tarafından Türkçe geçerlik ve güvenirliği
yapılarak, Türkçe ‘ye uyarlanan
‘Antrenörlük Davranışı Değerlendirme Ölçeği’, orijinal formu “Coaching Behavior
Assessment Questionnaire” olan ölçek kullanılmıştır. Türkçe ’ye uyarlanan
ölçekte antrenör davranış unsurları ile ilgili 21 ifade yer almaktadır. Ölçekte yer alan her ifade 5’li Likert skalasından
puanlanmaktadır. İstatistiksel analizde Kolmogorov-Smirnov, Shapiro Wilk’s Mann
Whitney U ve Kruskal Wallis-H Testlerinden yararlanılmıştır. Sonuçlar yorumlanırken anlamlılık
düzeyi olarak p<0,05 kullanılmıştır. Bulgulara göre; ‘‘Cinsiyet, spor yapma
yılı, Kaç yıldır spor yapıyorsunuz” değişkenlerine göre “Destek Olma”, “Genel
Teşvik Etme”, “Genel Teşvik Öğretim”, “Genel İletişim”, “Hata-Koşullu Teknik
Öğretim” değerleri açısından anlamlı bir farklılık bulunmaktadır (p<0,05).
Fakat millilik durumuna göre ‘‘Destek olma’’, ‘‘Genel Teşvik öğretim’’, ‘‘Genel
iletişim’’ ve ‘‘Hata koşullu teknik öğretim’’ değerlerinde anlamlı farklılıklar
görülmektedir. Özellikle A Millî ve Genç Milli sporcuların diğer millilik
grupları arasında antrenör davranışın değerlendirmede anlamlı farklılıklar
olduğu görülmektedir. Sonuç olarak bu çalışma ile judo antrenör eğitim
programlarının hazırlanması ve mesleki gelişim programlarında dikkat edilmesi
gereken unsurların tespitine katkıda bulunacağı düşünülmektedir. Bununla
birlikte antrenör davranışlarının incelenmesi ve bu inceleme sonuçlarının
değerlendirilmesi başarılı antrenör ya da etkili antrenörlük kavramın
geliştirilmesinde önemli bilgiler sunacaktır.
Türkiye Judo Federasyonu
In this study, coach behaviors were evaluated by judo players competing in the
youth category according to gender, age of doing sports, nationality or
non-nationality. The study group consisted of 289 participants (136
female / 153 male) selected by simple random sampling method. Participants
selected from the 15-17 age group athletes competing in Young Turkey Judo
Championship. The validity
and reliability of the scale was made by Filiz and Demirhan (2017), and the
scale, which was adapted to Turkish, was used as the Coaching Behavior Assessment
Questionnaire. The scale includes 21 expressions regarding elements of coach behavior. p <0.05 was used as the level of significance. According to the
findings; There is a significant difference in terms of gender, year of doing
sports, how many years you have been doing sports, and the values of
“Support”, “General Incentive”, “General Incentive Education”, “General
Communication”, “Error-Conditional Technical Education” (p<0,05). However,
there are significant differences in ‘‘Support”, “General Incentive”, “General
Incentive Education”, “General Communication”, “Error-Conditional Technical
Education” values according to nationality. In conclusion, it
is thought that this study will contribute to the preparation of judo trainer
training programs and determination of the elements to be considered in
professional development programs. However, examining coach
behaviors and evaluating the results of these investigations will provide
important information in the development of successful coaching or effective
coaching concept.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 25 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 26 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 2 |