Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Mezun Görüşleri Bakımından Engellilerde Egzersiz ve Spor Eğitimi Bölümünün Profili

Yıl 2020, Cilt: 15 Sayı: 1, 2 - 17, 30.06.2020
https://doi.org/10.33459/cbubesbd.631898

Öz

Bu araştırma, ülkemizde yeni açılmış bir bölüm olan Engellilerde Egzersiz ve Spor Eğitimi bölümden mezun olan öğrencilerin görüşleri bakımından bölümün profilinin incelenmesini amaçlamıştır. Bu amaçla çalışma nitel araştırma yaklaşımlarından olgubilim deseniyle tasarlanmıştır. Araştırma grubu, İnönü Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Engellilerde Egzersiz ve Spor Eğitimi bölümünde lisans eğitimi almış olan on iki öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma grubunun belirlenmesinde amaçlı örneklem yöntemlerinden kartopu örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış ve elde edilen veriler içerik analiziyle değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonucunda bu bölümde lisans eğitimi almış ve mezun olmuş öğrencilerin çoğunluğuna bakıldığında, gerekli araştırmaları yaparak istihdam amaçlı bu bölümde eğitim almayı tercih ettikleri fakat eğitime başladıktan sonra bölüm değişikliği düşündükleri ve lisans eğitimleri boyunca aldıkları derslerin kalitesiz olduğu belirlenmiştir. Ayrıca katılımcıların engellilere yönelik olan tutumlarının, aldıkları eğitimle birlikte pozitif yönde değişimler gösterdiği ve engelli öğrencilere ayrılan kontenjanın artırılması gerekliliği bulgusu elde edilmiştir. Bir diğer bulgu olaraksa, Engellilerde Egzersiz ve Spor Eğitimi bölümünün özel eğitim bölümlerinden farklı olduğunu ve bölüm mezunlarının özel gereksinimli bireylerin bulunduğu kurumlarda spor eğitimi amaçlı istihdam edilmeleri gerekliliği belirlenmiştir. Buna ek olarak bölümün, alana hâkim uzmanlar yetiştirilmesi, engellilere kaliteli eğitim verilebilmesi, engellilere ve yakınlarına destek olunması ve engelli sporcular için gerekli olduğu tespit edilmiştir

Kaynakça

  • Açak, M., Karakaya, Y.E., Tan, Ç., Coşkuner, Z. (2016). Engellilerde egzersiz ve spor eğitimi bölümü öğrencilerin engellilere yönelik tutumlarının incelenmesi, Turkish Studies, 11(19), 1-8.
  • Arslan C. (2014). İnönü Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu, Engellilerde Spor Eğitimi Öğretmenliği Bölümü Kuruluş Dosyası, 2. Uluslararası Engellilerde Beden Eğitimi ve Spor Kongresi’nde sunulmuş bildiri, Batman Üniversitesi, Batman. Avramidis E, Bayliss P, Burden R. (2000). A survey into mainstream teachers’ attitudes towards the inclusion of children with special educational needs in the ordinary school in one local education authority. Educational Psychology, 20(2), 191-211.
  • Burcu, E. (2013). Engelli gençlik ve sosyal riskler. Journal of Youth Research. 2, 30-45.
  • Eroğlu, Y. (2017). Engelliler ve spor. N. Mirzeoğlu (Ed.), Spor Bilimlerine Giriş. Ankara: Spor Yayınevi ve Kitap Evi.
  • Ersoy, A. F. (2016). Fenomenoloji. Eğitimde nitel araştırma desenleri. (Edt: A. Saban ve A. Ersoy). Ankara: Anı.
  • Gürsel, F. (2006) Engelliler için beden eğitimi ve spor dersinin öğrencilerin engellilere yönelik tutumlarına etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 67-73.
  • İlhan, E.L. (2010). Hareketsiz yaşamlar kültürü ve beraberinde getirdikleri, Milli Prodüktivite Merkezi Verimlilik Dergisi, 195-210.
  • İnönü Üniversitesi (2019). Program yeterlilikleri. http://inonu.edu.tr/tr/eeseb/10086/menu?m=11634 adresinden erişilmiştir.
  • Kabasakal, K. (2007). Zihinsel engellilik, zihinsel, ruhsal, duygusal engellilik. Konya: Lokomotif Medya.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kınalı, G. (2003). Zihin engellilerde beden-resim-müzik eğitimi, farklı gelişen çocuklar, (Ed: Kulaksızoğlu, A.), İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Konar, N. & Yıldıran, İ. (2012). Engelliler için beden eğitimi ve spor öğretmenliği: Gereksinim ve bir program modeli. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 14(2), 208-216.
  • Koparan, Ş. (2013). Özel ihtiyaçları olan çocuklarda spor. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (1), 153-160.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2012). Oyun ve fiziki etkinlikler dersi öğretim program (İlkokul 1-4. Sınıflar). Ankara: MEB.
  • Resmi Gazete (2005). Özürlüler ve bazı kanun ve kanun hükmünde kararnamelerde değişiklik yapılması hakkında kanun. http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2005/07/20050707-2.htm adresinden erişilmiştir.
  • Sevim, Y. (2002). Antrenman bilgisi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Tekkurşun-Demir, G., İlhan,E., L., Esentürk, O.,K., Kan, A. (2018). Engelli bireylerde spora katılım motivasyon ölçeği (ESKMÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Spormetre, 16(1), 95-106.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (2010). Türkiye engelliler araştırması. http://www.tuik.gov.tr/Start.do adresinden erişilmiştir.
  • Vural, M., Esentaş, M., Işıkgöz, M.E. (2018). Engellilerde egzersiz ve spor eğitimi bölümü öğrencilerinin engellilere yönelik tutumlarının incelenmesi (İnönü Üniversitesi Örneği), CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(1), 1-11.
  • Yazıcıoğlu, Y. & Erdoğan, S. (2004). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, T., Gökçe, D., Şavklı, F., & Çeşmeci, S. (2012). Engellilerin üniversite kampüslerinde ortak mekanları kullanabilmeleri üzerine bir araştırma: Akdeniz Üniversitesi Olbia Kültür Merkezi örneği. JOTAF/Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi. 9(3), 1-10.

Profile of Department of the Exercise and Sports Education for Disabilities in Terms of Graduate Views

Yıl 2020, Cilt: 15 Sayı: 1, 2 - 17, 30.06.2020
https://doi.org/10.33459/cbubesbd.631898

Öz

This study aims to examine the profile of Department of The Exercise and Sports Education for Disabilities in Terms of Graduate Views, which is a new department in our country. Therefore, this study is designed with phenomenological pattern which is one of the qualitative research approaches. The study group of the research consists of twelve students who have graduated from the Department of The Exercise and Sports Education for Disabilities, Faculty of Sport Science, İnönü University. Snowball sampling method, which is one of the purposeful sampling methods, was used to determine the research group. As the data collection tool semi-structured interview form was used and the data obtained were evaluated by content analysis. As a result of this study, when the majority of the students who have graduated from this department were examined, it can be determined that they preferred to study in this department for employment purposes but after starting the classes they realized that the courses they took during their undergraduate education were of poor quality and even considered department change. Moreover, it was found that attitudes of the participants towards disabled people showed positive changes with the education they received and the quota for disabled students should be increased. Also as another finding, it is concluded that the Department of The Exercise and Sports Education for Disabilities is different from the special education departments and the graduates of this department should be employed in institutions with special needs for sports education. In addition to that, it is determined that it is vital to train experts in the field, to provide quality education to the disabled, to support the disabled and their relatives and to the disabled athletes. 

Kaynakça

  • Açak, M., Karakaya, Y.E., Tan, Ç., Coşkuner, Z. (2016). Engellilerde egzersiz ve spor eğitimi bölümü öğrencilerin engellilere yönelik tutumlarının incelenmesi, Turkish Studies, 11(19), 1-8.
  • Arslan C. (2014). İnönü Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu, Engellilerde Spor Eğitimi Öğretmenliği Bölümü Kuruluş Dosyası, 2. Uluslararası Engellilerde Beden Eğitimi ve Spor Kongresi’nde sunulmuş bildiri, Batman Üniversitesi, Batman. Avramidis E, Bayliss P, Burden R. (2000). A survey into mainstream teachers’ attitudes towards the inclusion of children with special educational needs in the ordinary school in one local education authority. Educational Psychology, 20(2), 191-211.
  • Burcu, E. (2013). Engelli gençlik ve sosyal riskler. Journal of Youth Research. 2, 30-45.
  • Eroğlu, Y. (2017). Engelliler ve spor. N. Mirzeoğlu (Ed.), Spor Bilimlerine Giriş. Ankara: Spor Yayınevi ve Kitap Evi.
  • Ersoy, A. F. (2016). Fenomenoloji. Eğitimde nitel araştırma desenleri. (Edt: A. Saban ve A. Ersoy). Ankara: Anı.
  • Gürsel, F. (2006) Engelliler için beden eğitimi ve spor dersinin öğrencilerin engellilere yönelik tutumlarına etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 67-73.
  • İlhan, E.L. (2010). Hareketsiz yaşamlar kültürü ve beraberinde getirdikleri, Milli Prodüktivite Merkezi Verimlilik Dergisi, 195-210.
  • İnönü Üniversitesi (2019). Program yeterlilikleri. http://inonu.edu.tr/tr/eeseb/10086/menu?m=11634 adresinden erişilmiştir.
  • Kabasakal, K. (2007). Zihinsel engellilik, zihinsel, ruhsal, duygusal engellilik. Konya: Lokomotif Medya.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kınalı, G. (2003). Zihin engellilerde beden-resim-müzik eğitimi, farklı gelişen çocuklar, (Ed: Kulaksızoğlu, A.), İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Konar, N. & Yıldıran, İ. (2012). Engelliler için beden eğitimi ve spor öğretmenliği: Gereksinim ve bir program modeli. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 14(2), 208-216.
  • Koparan, Ş. (2013). Özel ihtiyaçları olan çocuklarda spor. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (1), 153-160.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2012). Oyun ve fiziki etkinlikler dersi öğretim program (İlkokul 1-4. Sınıflar). Ankara: MEB.
  • Resmi Gazete (2005). Özürlüler ve bazı kanun ve kanun hükmünde kararnamelerde değişiklik yapılması hakkında kanun. http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2005/07/20050707-2.htm adresinden erişilmiştir.
  • Sevim, Y. (2002). Antrenman bilgisi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Tekkurşun-Demir, G., İlhan,E., L., Esentürk, O.,K., Kan, A. (2018). Engelli bireylerde spora katılım motivasyon ölçeği (ESKMÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Spormetre, 16(1), 95-106.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (2010). Türkiye engelliler araştırması. http://www.tuik.gov.tr/Start.do adresinden erişilmiştir.
  • Vural, M., Esentaş, M., Işıkgöz, M.E. (2018). Engellilerde egzersiz ve spor eğitimi bölümü öğrencilerinin engellilere yönelik tutumlarının incelenmesi (İnönü Üniversitesi Örneği), CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(1), 1-11.
  • Yazıcıoğlu, Y. & Erdoğan, S. (2004). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, T., Gökçe, D., Şavklı, F., & Çeşmeci, S. (2012). Engellilerin üniversite kampüslerinde ortak mekanları kullanabilmeleri üzerine bir araştırma: Akdeniz Üniversitesi Olbia Kültür Merkezi örneği. JOTAF/Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi. 9(3), 1-10.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hasan Ceyhun Can 0000-0001-7000-9172

Ekrem Levent İlhan 0000-0002-1117-2700

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 10 Ekim 2019
Kabul Tarihi 28 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Can, H. C., & İlhan, E. L. (2020). Mezun Görüşleri Bakımından Engellilerde Egzersiz ve Spor Eğitimi Bölümünün Profili. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(1), 2-17. https://doi.org/10.33459/cbubesbd.631898
AMA Can HC, İlhan EL. Mezun Görüşleri Bakımından Engellilerde Egzersiz ve Spor Eğitimi Bölümünün Profili. CBÜ BESBD. Haziran 2020;15(1):2-17. doi:10.33459/cbubesbd.631898
Chicago Can, Hasan Ceyhun, ve Ekrem Levent İlhan. “Mezun Görüşleri Bakımından Engellilerde Egzersiz Ve Spor Eğitimi Bölümünün Profili”. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi 15, sy. 1 (Haziran 2020): 2-17. https://doi.org/10.33459/cbubesbd.631898.
EndNote Can HC, İlhan EL (01 Haziran 2020) Mezun Görüşleri Bakımından Engellilerde Egzersiz ve Spor Eğitimi Bölümünün Profili. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 15 1 2–17.
IEEE H. C. Can ve E. L. İlhan, “Mezun Görüşleri Bakımından Engellilerde Egzersiz ve Spor Eğitimi Bölümünün Profili”, CBÜ BESBD, c. 15, sy. 1, ss. 2–17, 2020, doi: 10.33459/cbubesbd.631898.
ISNAD Can, Hasan Ceyhun - İlhan, Ekrem Levent. “Mezun Görüşleri Bakımından Engellilerde Egzersiz Ve Spor Eğitimi Bölümünün Profili”. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 15/1 (Haziran 2020), 2-17. https://doi.org/10.33459/cbubesbd.631898.
JAMA Can HC, İlhan EL. Mezun Görüşleri Bakımından Engellilerde Egzersiz ve Spor Eğitimi Bölümünün Profili. CBÜ BESBD. 2020;15:2–17.
MLA Can, Hasan Ceyhun ve Ekrem Levent İlhan. “Mezun Görüşleri Bakımından Engellilerde Egzersiz Ve Spor Eğitimi Bölümünün Profili”. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, c. 15, sy. 1, 2020, ss. 2-17, doi:10.33459/cbubesbd.631898.
Vancouver Can HC, İlhan EL. Mezun Görüşleri Bakımından Engellilerde Egzersiz ve Spor Eğitimi Bölümünün Profili. CBÜ BESBD. 2020;15(1):2-17.