Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Relationship Between Perceptions of Technological Value Orientation and Internet Usage Motivations of Students in the Field of Sports Sciences

Yıl 2025, Cilt: 20 Sayı: 1, 170 - 191
https://doi.org/10.33459/cbubesbd.1544147

Öz

Technology-related studies exist in every field and conducting technology-related research in sports sciences is important in terms of increasing awareness. This study aimed to compare the technological value orientation perceptions and internet usage motivations of students in sports sciences in terms of various variables and examine the relationship between their technological value orientation perceptions and internet usage motivations. 719 students in sports sciences at universities in Western Black Sea region of Turkey participated in research, which was conducted with the relational survey model, one of the quantitative research methods. Data were collected with Personal Information Form, Technological Value Orientation Perception Scale (TVOP) and Internet Use Motivation Scale (IMS). Data were analyzed by using independent groups t-test, One-Way-ANOVA, Pearson Correlation test. Findings, the internet usage motivation of men, with one sibling and with two siblings was significantly higher (p<0.05). While it was seen that the students of the coaching department had a significantly higher perception of technological value orientation (p<0.05), no significant relationship was found between TVOP and IMS (p>0.05). As a result, it can be said that the students of the faculty of sports sciences have intermediate levels of TVOP and IMS, and there is no significant relationship between TVOP and IMS.

Etik Beyan

This research was conducted with the permission of Düzce University Ethics Committee with the decision numbered 2024/104 dated 25/04/2024.

Kaynakça

  • Acet, M., Yücel, S., Ersoy, A., & Akkoyunlu, Y. (2012). Dumlupınar üniversitesi öğrencilerinin internet kullanım ve doyum motivasyonlarının bazı parametreler bakımından incelenmesi. Uluslararası Hakemli Beşeri ve Akademik Bilimler Dergisi, 1(1), 118-141.
  • Açıkel, A., & Ay, H. (2024). Covid-19 Pandemisinin üniversite öğrencilerinin dijital teknoloji kullanımlarına etkisi: Bartın Üniversitesi Örneği. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 7(1), 1-17. https://doi.org/10.32329/uad.1334249
  • Alpar, R. (2018). Uygulamalı istatistik ve geçerlik-güvenilirlik. Detay Yayıncılık
  • Amiel, T., & Sargent, L. S. (2004). Individual differences in internet usage motives. Computers in Human Behavior, 20, 711-726. https://doi.org/10.1016/j.chb.2004.09.002
  • An, F., Xi, L., & Yu, J. (2024). The Relationship between technology acceptance and self-regulated learning: The Mediation roles of intrinsic motivation and learning engagement. Education and Information Technologies, 29(3), 2605-2623. https://doi.org/10.1007/s10639-023-11959-3
  • Arık, N., & Seyhan, B. (2016). Üniversite öğrencilerinin kariyer planlamasında teknoloji bilgisi ve gelecek beklentilerinin rolü. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(7), 2218-2231.
  • Aydın, Y., Karasu, T., & Ülger, E. (2021). Yüksek öğretiminde uzaktan eğitimin imkânı ve karşılaşılan problemler: Muş Alparslan Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi örneği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(4), 1141-1159. https://doi.org/10.18506/anemon.762996
  • Balcı, Ş., & Ayhan, B. (2007). Üniversite öğrencilerinin internet kullanım ve doyumları üzerine bir saha araştırması. Selçuk iletişim, 5(1), 174-197.
  • Baran, B., Siyez, D. M., & Kaptanoğlu, Ş. N. (2018). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri toplumsal cinsiyet eşitliği algı (böte-tce algı) ölçeğinin geliştirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 137-150. https://doi.org/10.17860/mersinefd.316164
  • Blank, G., & Lutz, C. (2018). Benefits and harms from Internet use: A Differentiated analysis of Great Britain. New Media & Society, 20(2), 618-640. https://doi.org/10.1177/1461444816667135
  • Bozyiğit, E., Ağbuğa, B., & Uysal, U. (2012). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin internet kullanımına yönelik tutumları ve internet'i kullanım amaçları. Journal of Internet Applications and Management, 3 (1), 31-44. https://doi.org/10.5505/iuyd.2012.58077
  • Bulduklu, Y., & Özer, N. P. (2016). Gençlerin akıllı telefon kullanım motivasyonları. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(8), 2963-2986. https://doi.org/10.15869/itobiad.265374
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem.
  • Cengiz, B., Ayar, D., Arkan, G. & Bektaş, İ. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin sosyal, duygusal yalnızlık düzeyleri ve yeme davranışlarının incelemesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 13(1), 2-9.
  • Chopik, W. J. (2016). The Benefits of social technology use among older adults are mediated by reduced loneliness. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 19(9), 551-556. https://doi.org/10.1089/cyber.2016.0151
  • Coşkun, M. K. (2017). Din kültürü ve ahlâk bilgisi öğretmen adaylarının değer yönelimleri: İlahiyat-DKAB karşılaştırması. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 507-516. https://doi.org/10.18506/anemon.291230
  • Çataloğlu, S. (2018). Yaşlılık, değer ve teknoloji. International Journal of Human Studies, 1(1), 2636-8641. https://doi.org/10.35235/uicd.434005
  • Çetin, T., & İmamoğlu, M. (2023). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin iletişim beceri ve teknoloji kullanım alışkanlık düzeyleri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(3), 1384-1395. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1322137
  • Çimen, Ö. F. (2023). Investigation of the value orientations concept in the context of attitudes and cultural attitudes. International Journal of Su-Ay Development Association, 2(2), 45-54.
  • Dahlstrom, E., Dziuban, C., & Walker, J. (2012). ECAR study of undergraduate students and information technology. EDUCAUSE Center for Applied Research.
  • Deatherage, S., Servaty-Seib, H. L., & Aksoz, I. (2014). Stress, coping, and internetuse of college students. Journal of American College Health, 62(1), 40-46. https://doi.org/10.1080/07448481.2013.843536
  • Diddi, A., & LaRose, R. (2006). Getting hooked on news: Uses and gratifications and the formation of news habits among college students in an Internet environment. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 50(2), 193-210. https://doi.org/10.1207/s15506878jobem5002_2
  • Dhir, A., Chen, S., & Nieminen, M. (2016). Psychometric validation of the compulsive internet use scale: Relationship with adolescents’ demographics, ICT accessibility, and problematic ICT use. Social Science Computer Review, 34(2), 197-214. https://doi.org/10.1177/0894439315572575
  • Ergül-Sönmez, E., & Çakır, H. (2021). Effect of Web 2.0 technologies on academic performance: A Meta-analysis study. International Journal of Technology in Education and Science, 5(1), 108-127. https://doi.org/10.46328/ijtes.161
  • Ergün, G., & Meriç, M. (2020). Üniversite öğrencilerinin internet kullanımı ile mutluluk ve yaşam doyumu düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 23(2), 233-240. https://doi.org/10.17049/ataunihem.524124
  • Geçgel, H., Kana, F., Durak, E. & Meriç, G. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının internet öz-yeterliğinin incelenmesi. Ekev Akademi Dergisi, 83, 447-470.
  • Gunaningrata, R., Purwandarib, S., Suyatnoa, A., & Hastuti, I. (2021). Consumer shopping preferences and social media use during covid-19 pandemic. International Journal of Business Management and Economic Review, 4 (1), 1-15. https://doi.org/10.52005/bisnisman.v3i2.42
  • Gürsoy, Ş. (2019). Yeni medya teknolojileri akademik iletişim süreçlerini etkilemektedir: Eğitim teknolojileri ve yeni medya örnek çalışması. The Journal of Academic Social Science, 6(66), 142-160. https://doi.org/10.16992/ASOS.13467
  • Hood, M., Creed, P. A., & Mills, B. J. (2018). Loneliness and online friendships in emerging adults. Personality and Individual Differences, 133, 96-102. https://doi.org/10.1016/j.paid.2017.03.045
  • Isha, S. K., & Sharma, S. (2018). A Review on perception of usage-“WhatsApp”. International Journal of Scientific Research in Computer Science, Engineering and Information Technology, 3(1), 1382-1393.
  • Karadağ, Ö., Baba Kaya, H., & Ustaoğlu-Hoşver, P. (2023). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin dijital teknoloji kavramına yönelik algıları: Bir metafor çalışması, Trakya Eğitim Dergisi, 13(2), 923-942. https://doi.org/10.24315/tred.1100416
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar ilkeler teknikler (35. Baskı). Anı Yayıncılık.
  • Kim, J., & Haridakis, P. M. (2009). The Role of Internet user characteristics and motives in explaining three dimensions of Internet addiction. Journal of Computer-Mediated Communication, 14(4), 988-1015. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2009.01478.x
  • Kim, Y., Kim, B., Hwang, H.-S., & Lee, D. (2020). Social media and life satisfaction among college students: A Moderated mediation model of SNS communication network heterogeneity and social self-efficacy on satisfaction with campus life. The Social Science Journal, 57, 85-100. https://doi.org/10.1016/j.soscij.2018.12.001
  • Kliziene, I., Taujanskiene, G., Augustiniene, A., Simonaitiene, B., & Cibulskas, G. (2021). The Impact of the virtual learning platform EDUKA on the academic performance of primary school children. Sustainability, 13(4), 2268. https://doi.org/10.3390/su13042268
  • Krishan, I. Q., & Al-rsa’i, M. S. (2023). The Effect of technology- oriented differentiated ınstruction ob motivation to learn science. International Journal of Instruction, 16(1), 961-982. https://doi.org/10.29333/iji.2023.16153a
  • Kurt, A. A., & Özer, Ö. (2013). Teknolojiye ilişkin metaforik algılar: Anadolu üniversitesi öğretmenlik sertifikası programı örneği. Eğitimde Kuram ve Uygulama Dergisi, 9(2), 94-112. https://doi.org/10.29333/iji.2023.16153a
  • Kurtuldu, T., Günay, M., Durmuş, G., & Doğan, P. K. (2023). Spor bilimleri öğrencilerinin teknolojik tutum düzeyleri ile medya okuryazarlık algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 14(3), 367-380. https://doi.org/10.17155/omuspd.1383656
  • Kuşci, İ., & Arpacı, İ. (2023). Validation of the Turkish version of the questionnaire of ınternet use motives. Journal of Learning and Teaching in Digital Age, 8(2) , 284-290. https://doi.org/110.53850/joltida.1221877
  • Kuşdil, M. E., & Kağıtçıbaşı, Ç. (2000). Türk öğretmenlerin değer yönelimleri ve schwartz değer kuramı. Türk Psikoloji Dergisi, 15(45), 59-76.
  • Lai, W., Wang, W., Li, X., Wang, H., Lu, C., & Guo, L. (2023). Longitudinal associations between problematic internet use, self-esteem, and depressive symptoms among Chinese adolescents. European Child & Adolescent Psychiatry, 32(7), 1273-1283. https://doi.org/10.1007/s00787-022-01944-5
  • LeBouef, S., & Dworkin, J. (2021). Siblings as a context for positive development: Closeness, communication and well-being. Adolescents, 1(3), 283-293. https://doi.org/10.3390/adolescents1030021
  • Lo, R. F., & Mar, R. A. (2022). Having siblings is associated with better mentalizing abilities in adults. Cognitive Development, 63, 101193. https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2022.101193
  • Mali, N. P., & Dey, S. K. (2020). Modern technology and sports performance: An overview. International Journal of Physiology, 5(1), 212-216.
  • Martínez-Jiménez, R., Pedrosa-Ortega, C., Licerán-Gutiérrez, A., Ruiz-Jiménez, M. C., & García-Martí, E. (2021). Kahoot! As a tool to improve student academic performance in business management subjects. Sustainability, 13(5), 2969. https://doi.org/10.3390/su13052969
  • Ocak, G. (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem.
  • Ojo, A. O., Arasanmi, C. N., Raman, M., & Tan, C. N. L. (2019). Ability, motivation, opportunity and sociodemographic determinants of ınternet usage in Malaysia. Information Development, 35(5), 819-830. https://doi.org/10.1177/0266666918804859
  • Puspita, R. H., & Rohedi, D. (2018). The Impact of internet use for students. Materials Science and Engineering, 306(1), 1-7. https://10.1088/1757-899X/306/1/012106
  • Rashid, T., & Asghar, H. M. (2016). Technology use, self-directed learning, student engagement and academic performance: Examining the interrelations. Computers in Human Behavior, 63, 604-612. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.05.084
  • Reese-Bomhold, C. (2013). Educational use of smart phone technology: A Survey of mobile phone application use by undergraduate university students. Program, 47(4), 424-436. https://doi.org/10.1108/PROG-01-2013-0003
  • Rosli, M.S., & Saleh, N.S. (2023). Technology enhaced learning acceptance among university students during Covid-19: Integrating the full spectrum of self- determination theory and self-efficacy into the technology acceptance model. Cureent Psychology, 42(21), 18212-18231. https://doi.org/10.1007/s12144-022-02996-1
  • Rosell, J., Vergés, A., Torres-Irribarra, D., Sepúlveda-Caro, S., & Flores, K. (2022). Motives of use and internet addiction: Development and evidence of validity of a scale to evaluate motives of internet use. International Journal of Mental Health and Addiction, 21, 2977-2998. https://doi.org/10.1007/s11469-022-00769-2
  • Roy, S. K. (2009). Internet uses and gratifications: A survey in the Indian context. Computers in Human Behavior, 25(4), 878-886. https://doi.org/10.1016/j.chb.2009.03.002
  • Sesli, Ç., & Başaran, S. D. (2016). Ortaöğretim öğrencilerinin değer yönelimleri ve özerklik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(34).
  • Selwyn, N., & Husen, O. (2010). The educational benefits of technological competence: An Investigation of students' perceptions. Evaluation & Research in Education, 23(2), 137-141. https://doi.org/10.1080/09500790.2010.483515
  • Stafford, T. F. (2005). Understanding motivations for Internet use in distance education. IEEE Transactions on education, 48 (2), 301-306. https://doi.org/10.1109/TE.2004.842904
  • Su, W., Han, X., Yu, H., Wu, Y., & Potenza, M. N. (2020). Do men become addicted to internet gaming and women to social media? A meta-analysis examining gender-related differences in specific internet addiction. Computers in Human Behavior, 113, 106480. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106480
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L., S. (2013). Using Multivariate Statistics. Pearson.
  • Türk Dil Kurumu (2024). https://sozluk.gov.tr/ Erişim tarihi: 20.03.2024
  • Topcu, İ., & Ersoy, M. (2020). Eğitim yönetiminde teknoloji kullanımına ilişkin okul yöneticilerinin görüşleri. OPUS International Journal of Society Researches, 15(1), 4930-4955. https://doi.org/10.26466/opus.652611
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (2024). https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2024-53492 Erişim tarihi: 09.10.2024.
  • Van Bavel, J. J., Baicker, K., Boggio, P. S., Capraro, V., Cichocka, A., Cikara, M., & Drury, J. (2020). Using social and behavioural science tosupport COVID-19 pandemic response. Nature Human Behaviour, 4, 460–471. https://doi.org/10.1038/s41562-020-0884-z
  • Vorderer, P. (2000). Interactive entertainment and beyond. In D. Zillmann & P. Vorderer (Eds.), Media entertainment: The psychology of its appeal (pp. 21–36). Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Wood, M. A. (2021). Rethinking how technologies harm. The British Journal of Criminology, 61(3), 627-647. https://doi.org/10.1093/bjc/azaa098
  • Yıldırım, M. S., Yanpar Yelken, T., & Sancar-Tokmak, H. (2023). Developing a technological value-orientation perception scale for teacher candidates. Educational Media International, 60(2), 109-124. https://doi.org/10.1080/09523987.2023.2262193
  • Yıldız, A. B. & Algün-Doğu, G. (2022). Sporda teknoloji kullanımı: Bir metafor çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1), 67-80. https://doi.org/10.31592/aeusbed.980957

Spor Bilimleri Alanındaki Öğrencilerin Teknolojik Değer Yönelimi Algıları ile İnternet Kullanım Motivasyonları İlişkisi

Yıl 2025, Cilt: 20 Sayı: 1, 170 - 191
https://doi.org/10.33459/cbubesbd.1544147

Öz

Teknoloji ile ilgili yapılan çalışmaların her alanda varlığını gösterdiği günümüzde, spor bilimleri alanında da teknoloji ile ilgili araştırmaların yapılmasının farkındalık yaratma noktasında öneme sahip olduğu söylenebilir. Bu nedenle, bu araştırmada spor bilimleri alanında eğitim alan öğrencilerin teknolojik değer yönelimi algıları ile internet kullanım motivasyonlarının çeşitli değişkenler açısından karşılaştırılması ve teknolojik değer yönelimi algıları ile internet kullanım motivasyonları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli ile yürütülen araştırmaya, Türkiye’nin Batı Karadeniz bölgesinde yer alan çeşitli üniversitelerin spor bilimleri alanında öğrenim gören 719 öğrenci katılmıştır. Veriler Kişisel Bilgi Formu, Teknolojik Değer Yönelimi Algı Ölçeği (TDYA) ve İnternet Kullanım Motivasyonu Ölçeği (İKM) ile toplanmıştır. Veriler bağımsız gruplarda t-testi, tek yönlü varyans analizi ve Pearson momentler çarpımı korelasyon testiyle analiz edilmiştir. Bulgularda tek kardeş ve iki kardeş olan erkek öğrencilerin internet kullanım motivasyonları anlamlı şekilde yüksek çıkmıştır (p<0,05). Teknolojik değer yönelimi algılarında ise antrenörlük bölümü öğrencilerinin anlamlı şekilde yüksek bir algıya sahip oldukları görülürken (p<0,05), TDYA ile İKM toplam puanları arasında anlamlı bir ilişkiye rastlanmamıştır (p>0,05). Sonuç olarak, spor bilimleri öğrencilerinin orta düzeyde TDYA ve İKM’ye sahip oldukları, TDYA ile İKM arasında anlamlı bir ilişkisinin olmadığı söylenebilir.

Etik Beyan

Bu araştırma, Düzce Üniversitesi Etik Kurul Başkanlığı’nın 25/04/2024 tarihli 2024/104 sayılı kararı ile alınan izinle yürütülmüştür.

Kaynakça

  • Acet, M., Yücel, S., Ersoy, A., & Akkoyunlu, Y. (2012). Dumlupınar üniversitesi öğrencilerinin internet kullanım ve doyum motivasyonlarının bazı parametreler bakımından incelenmesi. Uluslararası Hakemli Beşeri ve Akademik Bilimler Dergisi, 1(1), 118-141.
  • Açıkel, A., & Ay, H. (2024). Covid-19 Pandemisinin üniversite öğrencilerinin dijital teknoloji kullanımlarına etkisi: Bartın Üniversitesi Örneği. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 7(1), 1-17. https://doi.org/10.32329/uad.1334249
  • Alpar, R. (2018). Uygulamalı istatistik ve geçerlik-güvenilirlik. Detay Yayıncılık
  • Amiel, T., & Sargent, L. S. (2004). Individual differences in internet usage motives. Computers in Human Behavior, 20, 711-726. https://doi.org/10.1016/j.chb.2004.09.002
  • An, F., Xi, L., & Yu, J. (2024). The Relationship between technology acceptance and self-regulated learning: The Mediation roles of intrinsic motivation and learning engagement. Education and Information Technologies, 29(3), 2605-2623. https://doi.org/10.1007/s10639-023-11959-3
  • Arık, N., & Seyhan, B. (2016). Üniversite öğrencilerinin kariyer planlamasında teknoloji bilgisi ve gelecek beklentilerinin rolü. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(7), 2218-2231.
  • Aydın, Y., Karasu, T., & Ülger, E. (2021). Yüksek öğretiminde uzaktan eğitimin imkânı ve karşılaşılan problemler: Muş Alparslan Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi örneği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(4), 1141-1159. https://doi.org/10.18506/anemon.762996
  • Balcı, Ş., & Ayhan, B. (2007). Üniversite öğrencilerinin internet kullanım ve doyumları üzerine bir saha araştırması. Selçuk iletişim, 5(1), 174-197.
  • Baran, B., Siyez, D. M., & Kaptanoğlu, Ş. N. (2018). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri toplumsal cinsiyet eşitliği algı (böte-tce algı) ölçeğinin geliştirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 137-150. https://doi.org/10.17860/mersinefd.316164
  • Blank, G., & Lutz, C. (2018). Benefits and harms from Internet use: A Differentiated analysis of Great Britain. New Media & Society, 20(2), 618-640. https://doi.org/10.1177/1461444816667135
  • Bozyiğit, E., Ağbuğa, B., & Uysal, U. (2012). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin internet kullanımına yönelik tutumları ve internet'i kullanım amaçları. Journal of Internet Applications and Management, 3 (1), 31-44. https://doi.org/10.5505/iuyd.2012.58077
  • Bulduklu, Y., & Özer, N. P. (2016). Gençlerin akıllı telefon kullanım motivasyonları. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(8), 2963-2986. https://doi.org/10.15869/itobiad.265374
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem.
  • Cengiz, B., Ayar, D., Arkan, G. & Bektaş, İ. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin sosyal, duygusal yalnızlık düzeyleri ve yeme davranışlarının incelemesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 13(1), 2-9.
  • Chopik, W. J. (2016). The Benefits of social technology use among older adults are mediated by reduced loneliness. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 19(9), 551-556. https://doi.org/10.1089/cyber.2016.0151
  • Coşkun, M. K. (2017). Din kültürü ve ahlâk bilgisi öğretmen adaylarının değer yönelimleri: İlahiyat-DKAB karşılaştırması. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 507-516. https://doi.org/10.18506/anemon.291230
  • Çataloğlu, S. (2018). Yaşlılık, değer ve teknoloji. International Journal of Human Studies, 1(1), 2636-8641. https://doi.org/10.35235/uicd.434005
  • Çetin, T., & İmamoğlu, M. (2023). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin iletişim beceri ve teknoloji kullanım alışkanlık düzeyleri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(3), 1384-1395. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1322137
  • Çimen, Ö. F. (2023). Investigation of the value orientations concept in the context of attitudes and cultural attitudes. International Journal of Su-Ay Development Association, 2(2), 45-54.
  • Dahlstrom, E., Dziuban, C., & Walker, J. (2012). ECAR study of undergraduate students and information technology. EDUCAUSE Center for Applied Research.
  • Deatherage, S., Servaty-Seib, H. L., & Aksoz, I. (2014). Stress, coping, and internetuse of college students. Journal of American College Health, 62(1), 40-46. https://doi.org/10.1080/07448481.2013.843536
  • Diddi, A., & LaRose, R. (2006). Getting hooked on news: Uses and gratifications and the formation of news habits among college students in an Internet environment. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 50(2), 193-210. https://doi.org/10.1207/s15506878jobem5002_2
  • Dhir, A., Chen, S., & Nieminen, M. (2016). Psychometric validation of the compulsive internet use scale: Relationship with adolescents’ demographics, ICT accessibility, and problematic ICT use. Social Science Computer Review, 34(2), 197-214. https://doi.org/10.1177/0894439315572575
  • Ergül-Sönmez, E., & Çakır, H. (2021). Effect of Web 2.0 technologies on academic performance: A Meta-analysis study. International Journal of Technology in Education and Science, 5(1), 108-127. https://doi.org/10.46328/ijtes.161
  • Ergün, G., & Meriç, M. (2020). Üniversite öğrencilerinin internet kullanımı ile mutluluk ve yaşam doyumu düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 23(2), 233-240. https://doi.org/10.17049/ataunihem.524124
  • Geçgel, H., Kana, F., Durak, E. & Meriç, G. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının internet öz-yeterliğinin incelenmesi. Ekev Akademi Dergisi, 83, 447-470.
  • Gunaningrata, R., Purwandarib, S., Suyatnoa, A., & Hastuti, I. (2021). Consumer shopping preferences and social media use during covid-19 pandemic. International Journal of Business Management and Economic Review, 4 (1), 1-15. https://doi.org/10.52005/bisnisman.v3i2.42
  • Gürsoy, Ş. (2019). Yeni medya teknolojileri akademik iletişim süreçlerini etkilemektedir: Eğitim teknolojileri ve yeni medya örnek çalışması. The Journal of Academic Social Science, 6(66), 142-160. https://doi.org/10.16992/ASOS.13467
  • Hood, M., Creed, P. A., & Mills, B. J. (2018). Loneliness and online friendships in emerging adults. Personality and Individual Differences, 133, 96-102. https://doi.org/10.1016/j.paid.2017.03.045
  • Isha, S. K., & Sharma, S. (2018). A Review on perception of usage-“WhatsApp”. International Journal of Scientific Research in Computer Science, Engineering and Information Technology, 3(1), 1382-1393.
  • Karadağ, Ö., Baba Kaya, H., & Ustaoğlu-Hoşver, P. (2023). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin dijital teknoloji kavramına yönelik algıları: Bir metafor çalışması, Trakya Eğitim Dergisi, 13(2), 923-942. https://doi.org/10.24315/tred.1100416
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar ilkeler teknikler (35. Baskı). Anı Yayıncılık.
  • Kim, J., & Haridakis, P. M. (2009). The Role of Internet user characteristics and motives in explaining three dimensions of Internet addiction. Journal of Computer-Mediated Communication, 14(4), 988-1015. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2009.01478.x
  • Kim, Y., Kim, B., Hwang, H.-S., & Lee, D. (2020). Social media and life satisfaction among college students: A Moderated mediation model of SNS communication network heterogeneity and social self-efficacy on satisfaction with campus life. The Social Science Journal, 57, 85-100. https://doi.org/10.1016/j.soscij.2018.12.001
  • Kliziene, I., Taujanskiene, G., Augustiniene, A., Simonaitiene, B., & Cibulskas, G. (2021). The Impact of the virtual learning platform EDUKA on the academic performance of primary school children. Sustainability, 13(4), 2268. https://doi.org/10.3390/su13042268
  • Krishan, I. Q., & Al-rsa’i, M. S. (2023). The Effect of technology- oriented differentiated ınstruction ob motivation to learn science. International Journal of Instruction, 16(1), 961-982. https://doi.org/10.29333/iji.2023.16153a
  • Kurt, A. A., & Özer, Ö. (2013). Teknolojiye ilişkin metaforik algılar: Anadolu üniversitesi öğretmenlik sertifikası programı örneği. Eğitimde Kuram ve Uygulama Dergisi, 9(2), 94-112. https://doi.org/10.29333/iji.2023.16153a
  • Kurtuldu, T., Günay, M., Durmuş, G., & Doğan, P. K. (2023). Spor bilimleri öğrencilerinin teknolojik tutum düzeyleri ile medya okuryazarlık algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 14(3), 367-380. https://doi.org/10.17155/omuspd.1383656
  • Kuşci, İ., & Arpacı, İ. (2023). Validation of the Turkish version of the questionnaire of ınternet use motives. Journal of Learning and Teaching in Digital Age, 8(2) , 284-290. https://doi.org/110.53850/joltida.1221877
  • Kuşdil, M. E., & Kağıtçıbaşı, Ç. (2000). Türk öğretmenlerin değer yönelimleri ve schwartz değer kuramı. Türk Psikoloji Dergisi, 15(45), 59-76.
  • Lai, W., Wang, W., Li, X., Wang, H., Lu, C., & Guo, L. (2023). Longitudinal associations between problematic internet use, self-esteem, and depressive symptoms among Chinese adolescents. European Child & Adolescent Psychiatry, 32(7), 1273-1283. https://doi.org/10.1007/s00787-022-01944-5
  • LeBouef, S., & Dworkin, J. (2021). Siblings as a context for positive development: Closeness, communication and well-being. Adolescents, 1(3), 283-293. https://doi.org/10.3390/adolescents1030021
  • Lo, R. F., & Mar, R. A. (2022). Having siblings is associated with better mentalizing abilities in adults. Cognitive Development, 63, 101193. https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2022.101193
  • Mali, N. P., & Dey, S. K. (2020). Modern technology and sports performance: An overview. International Journal of Physiology, 5(1), 212-216.
  • Martínez-Jiménez, R., Pedrosa-Ortega, C., Licerán-Gutiérrez, A., Ruiz-Jiménez, M. C., & García-Martí, E. (2021). Kahoot! As a tool to improve student academic performance in business management subjects. Sustainability, 13(5), 2969. https://doi.org/10.3390/su13052969
  • Ocak, G. (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem.
  • Ojo, A. O., Arasanmi, C. N., Raman, M., & Tan, C. N. L. (2019). Ability, motivation, opportunity and sociodemographic determinants of ınternet usage in Malaysia. Information Development, 35(5), 819-830. https://doi.org/10.1177/0266666918804859
  • Puspita, R. H., & Rohedi, D. (2018). The Impact of internet use for students. Materials Science and Engineering, 306(1), 1-7. https://10.1088/1757-899X/306/1/012106
  • Rashid, T., & Asghar, H. M. (2016). Technology use, self-directed learning, student engagement and academic performance: Examining the interrelations. Computers in Human Behavior, 63, 604-612. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.05.084
  • Reese-Bomhold, C. (2013). Educational use of smart phone technology: A Survey of mobile phone application use by undergraduate university students. Program, 47(4), 424-436. https://doi.org/10.1108/PROG-01-2013-0003
  • Rosli, M.S., & Saleh, N.S. (2023). Technology enhaced learning acceptance among university students during Covid-19: Integrating the full spectrum of self- determination theory and self-efficacy into the technology acceptance model. Cureent Psychology, 42(21), 18212-18231. https://doi.org/10.1007/s12144-022-02996-1
  • Rosell, J., Vergés, A., Torres-Irribarra, D., Sepúlveda-Caro, S., & Flores, K. (2022). Motives of use and internet addiction: Development and evidence of validity of a scale to evaluate motives of internet use. International Journal of Mental Health and Addiction, 21, 2977-2998. https://doi.org/10.1007/s11469-022-00769-2
  • Roy, S. K. (2009). Internet uses and gratifications: A survey in the Indian context. Computers in Human Behavior, 25(4), 878-886. https://doi.org/10.1016/j.chb.2009.03.002
  • Sesli, Ç., & Başaran, S. D. (2016). Ortaöğretim öğrencilerinin değer yönelimleri ve özerklik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(34).
  • Selwyn, N., & Husen, O. (2010). The educational benefits of technological competence: An Investigation of students' perceptions. Evaluation & Research in Education, 23(2), 137-141. https://doi.org/10.1080/09500790.2010.483515
  • Stafford, T. F. (2005). Understanding motivations for Internet use in distance education. IEEE Transactions on education, 48 (2), 301-306. https://doi.org/10.1109/TE.2004.842904
  • Su, W., Han, X., Yu, H., Wu, Y., & Potenza, M. N. (2020). Do men become addicted to internet gaming and women to social media? A meta-analysis examining gender-related differences in specific internet addiction. Computers in Human Behavior, 113, 106480. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106480
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L., S. (2013). Using Multivariate Statistics. Pearson.
  • Türk Dil Kurumu (2024). https://sozluk.gov.tr/ Erişim tarihi: 20.03.2024
  • Topcu, İ., & Ersoy, M. (2020). Eğitim yönetiminde teknoloji kullanımına ilişkin okul yöneticilerinin görüşleri. OPUS International Journal of Society Researches, 15(1), 4930-4955. https://doi.org/10.26466/opus.652611
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (2024). https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2024-53492 Erişim tarihi: 09.10.2024.
  • Van Bavel, J. J., Baicker, K., Boggio, P. S., Capraro, V., Cichocka, A., Cikara, M., & Drury, J. (2020). Using social and behavioural science tosupport COVID-19 pandemic response. Nature Human Behaviour, 4, 460–471. https://doi.org/10.1038/s41562-020-0884-z
  • Vorderer, P. (2000). Interactive entertainment and beyond. In D. Zillmann & P. Vorderer (Eds.), Media entertainment: The psychology of its appeal (pp. 21–36). Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Wood, M. A. (2021). Rethinking how technologies harm. The British Journal of Criminology, 61(3), 627-647. https://doi.org/10.1093/bjc/azaa098
  • Yıldırım, M. S., Yanpar Yelken, T., & Sancar-Tokmak, H. (2023). Developing a technological value-orientation perception scale for teacher candidates. Educational Media International, 60(2), 109-124. https://doi.org/10.1080/09523987.2023.2262193
  • Yıldız, A. B. & Algün-Doğu, G. (2022). Sporda teknoloji kullanımı: Bir metafor çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1), 67-80. https://doi.org/10.31592/aeusbed.980957
Toplam 66 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Öznur Karadağ 0000-0002-1878-3467

Elvan Esen Akkaya 0000-0001-8089-024X

A. Dilşad Mirzeoğlu 0000-0003-1856-6750

Kadir Atlı 0000-0001-8550-845X

Erken Görünüm Tarihi 11 Ocak 2025
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 5 Eylül 2024
Kabul Tarihi 12 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 20 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karadağ, Ö., Esen Akkaya, E., Mirzeoğlu, A. D., Atlı, K. (2025). Spor Bilimleri Alanındaki Öğrencilerin Teknolojik Değer Yönelimi Algıları ile İnternet Kullanım Motivasyonları İlişkisi. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(1), 170-191. https://doi.org/10.33459/cbubesbd.1544147
AMA Karadağ Ö, Esen Akkaya E, Mirzeoğlu AD, Atlı K. Spor Bilimleri Alanındaki Öğrencilerin Teknolojik Değer Yönelimi Algıları ile İnternet Kullanım Motivasyonları İlişkisi. CBÜ BESBD. Ocak 2025;20(1):170-191. doi:10.33459/cbubesbd.1544147
Chicago Karadağ, Öznur, Elvan Esen Akkaya, A. Dilşad Mirzeoğlu, ve Kadir Atlı. “Spor Bilimleri Alanındaki Öğrencilerin Teknolojik Değer Yönelimi Algıları Ile İnternet Kullanım Motivasyonları İlişkisi”. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi 20, sy. 1 (Ocak 2025): 170-91. https://doi.org/10.33459/cbubesbd.1544147.
EndNote Karadağ Ö, Esen Akkaya E, Mirzeoğlu AD, Atlı K (01 Ocak 2025) Spor Bilimleri Alanındaki Öğrencilerin Teknolojik Değer Yönelimi Algıları ile İnternet Kullanım Motivasyonları İlişkisi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 20 1 170–191.
IEEE Ö. Karadağ, E. Esen Akkaya, A. D. Mirzeoğlu, ve K. Atlı, “Spor Bilimleri Alanındaki Öğrencilerin Teknolojik Değer Yönelimi Algıları ile İnternet Kullanım Motivasyonları İlişkisi”, CBÜ BESBD, c. 20, sy. 1, ss. 170–191, 2025, doi: 10.33459/cbubesbd.1544147.
ISNAD Karadağ, Öznur vd. “Spor Bilimleri Alanındaki Öğrencilerin Teknolojik Değer Yönelimi Algıları Ile İnternet Kullanım Motivasyonları İlişkisi”. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 20/1 (Ocak 2025), 170-191. https://doi.org/10.33459/cbubesbd.1544147.
JAMA Karadağ Ö, Esen Akkaya E, Mirzeoğlu AD, Atlı K. Spor Bilimleri Alanındaki Öğrencilerin Teknolojik Değer Yönelimi Algıları ile İnternet Kullanım Motivasyonları İlişkisi. CBÜ BESBD. 2025;20:170–191.
MLA Karadağ, Öznur vd. “Spor Bilimleri Alanındaki Öğrencilerin Teknolojik Değer Yönelimi Algıları Ile İnternet Kullanım Motivasyonları İlişkisi”. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, c. 20, sy. 1, 2025, ss. 170-91, doi:10.33459/cbubesbd.1544147.
Vancouver Karadağ Ö, Esen Akkaya E, Mirzeoğlu AD, Atlı K. Spor Bilimleri Alanındaki Öğrencilerin Teknolojik Değer Yönelimi Algıları ile İnternet Kullanım Motivasyonları İlişkisi. CBÜ BESBD. 2025;20(1):170-91.