Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Knowledge Levels of Pediatric Nurses on Newborn Skin Care: A Multicenter Study

Yıl 2024, , 364 - 370, 30.09.2024
https://doi.org/10.34087/cbusbed.1443140

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı, hemşirelerin yenidoğan cilt bakımı konusundaki bilgi düzeylerini ve etkileyen faktörleri belirlemektir.
Yöntem: Araştırma, Burdur ve Antalya'daki çeşitli hastanelerde çalışan hemşireler arasında gerçekleştirilmiştir (n=114). Katılımcıların yaş, cinsiyet, eğitim düzeyi, meslekteki deneyim süresi gibi demografik ve mesleki özellikleri kaydedilmiştir. Yenidoğan cilt bakımı konusundaki bilgi düzeylerini ölçmek için önceden geliştirilmiş bir anket kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS istatistik paketi kullanılarak gerçekleştirilmiştir.
Bulgular: Araştırma sonuçlarına göre, hemşirelerin yenidoğan cilt bakımı konusundaki bilgi düzeyleri genellikle ortalamanın üzerindedir. Yaş, cinsiyet, eğitim düzeyi ve mesleki deneyim gibi faktörlerin bilgi düzeylerini etkilediği gözlemlenmiştir (p<0.05). Özellikle, yaşın artmasıyla birlikte bilgi düzeylerinde artış eğilimi gözlenirken (p<0,05), eğitim düzeyi ve mesleki deneyimin de bilgi düzeyini olumlu yönde etkilediği belirlenmiştir(p<0,05).
Sonuç: Bu çalışma, hemşirelerin yenidoğan cilt bakımı konusundaki bilgi düzeylerini belirlemenin yanı sıra, bu bilgi düzeyini etkileyen faktörleri de ortaya koymaktadır. Bu bulgular, hemşirelerin eğitim ve deneyimlerinin artırılmasının, yenidoğan bakımı kalitesini artırma potansiyeline sahip olduğunu göstermektedir.

Etik Beyan

Çalışmanın yürütülebilmesi için Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Etik Kurulundan GO2023/12 referans numarası ile etik kurul izni alınmıştır. Bu çalışma Helsinki Deklarasyonunda geçen hususlar çerçevesinde yürütülmüştür. Katılımcılardan Onam alınmıştır.

Destekleyen Kurum

Çalışma için herhangi bir kurum veya kuruluştan finansal bir destek alınmamıştır.

Proje Numarası

None

Teşekkür

Bulunmamaktadır.

Kaynakça

  • 1. Hockenberry MJ, Wilson D, Rodgers CC. Wong's essentials of pediatric nursing-e-book. Elsevier Health Sciences; 2021.
  • 2. Washeel OF, Bachi DM, Kadhim ST, Salal MH. Essential Newborns Nursing Care at Maternity and Pediatric Hospitals. Indian Journal of Forensic Medicine & Toxicology. 2021;15(3):4996-5002.
  • 3. Püttgen KB, Cohen BA. Neonatal dermatology. Pediatric dermatology. 2021; 4:14-67.
  • 4. Gupta P, Nagesh K, Garg P, Thomas J, Suryawanshi P, Sethuraman G, et al. Evidence-based consensus recommendations for skin care in healthy, full-term neonates in India. Pediatric Health, Medicine and Therapeutics. 2023;249-265.
  • 5. Voss ME, Kreitzer MJ. Implementing integrative nursing in a pediatric setting. Children. 2018;5(8):103.
  • 6. Fluhr JW, Darlenski R, Taieb A, Hachem JP, Baudouin C, Msika P, et al. Functional skin adaptation in infancy–almost complete but not fully competent. Experimental dermatology. 2010;19(6):483-492.
  • 7. Melnyk BM, Fineout-Overholt E. Evidence-based practice in nursing & healthcare: A guide to best practice. Lippincott Williams & Wilkins; 2022.
  • 8. Mlambo M, Silén C, McGrath C. Lifelong learning and nurses’ continuing professional development, a metasynthesis of the literature. BMC nursing. 2021; 20:1-13.
  • 9. Thukral A, Lockyer J, Bucher SL, Berkelhamer S, Bose C, Deorari A, et al. Evaluation of an educational program for essential newborn care in resource-limited settings: Essential Care for Every Baby. BMC pediatrics. 2015;15(1):1-11.
  • 10. Arba A, Zana Z. Knowledge of essential newborn care and associated factors among nurses and midwives: a cross-sectional study at public health facilities in Wolaita zone, southern Ethiopia, International journal of pediatrics, 2020;1-8.
  • 11. Kriebs JM. Guidelines for perinatal care: by the American Academy of Pediatrics and the American College of Obstetricians and Gynecologists.
  • 12. Nasr ELdin Mosbeh A, Abd Elfattah E, Arafat Mahrous Seif Elnasr M. Nurses' Knowledge and Practice Regarding Skin Care in Neonatal Intensive Care Unit an Assessment Study. Egyptian Journal of Health Care. 2022;13(3):1136-1145.
  • 13. Tekdal S, Dogan AK. Yenidoğan Ünitelerinde Çalışan Hemşirelerin Yenidoğan Cilt Bakımına Yönelik Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi. 2022;11(1):42-53.
  • 14. Lynn MR. Determination and quantification of content validity. Nursing research, 1986; 35(6): 382-386.
  • 15. Sethi R, Tholandi M, Amelia D, Pedrana A, Ahmed S. Assessment of knowledge of evidence‐based maternal and newborn care practices among midwives and nurses in six provinces in Indonesia. International Journal of Gynecology & Obstetrics, 2019; 144: 51-58.
  • 16. Ayiasi RM, Criel B, Orach CG, Nabiwemba E, Kolsteren P. Primary healthcare worker knowledge related to prenatal and immediate newborn care: a cross sectional study in Masindi, Uganda. BMC health services research, 2014; 14: 1-11.
  • 17. Gırgın BA, Gözen D. Turkish neonatal nurses' knowledge and practices regarding the transition to oral feeding in preterm infants: A descriptive, cross-sectional study. Journal of Pediatric Nursing, 2020, 53: e179-e185.
  • 18. Okumuş DÇ, Uğur E. Hemşirelerin duygusal zeka düzeylerinin bakım davranışlarına etkisi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017; 1:104-109.
  • 19. Bayraktar D, Eşer İ. Hemşirelerin bakım odaklı hemşire-hasta etkileşimine yönelik tutum ve davranışları. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017;20(3):188-194.
  • 20. Ceylan SS, Kahraman A. Yenidoğan Yoğun Bakım Ünitesinde Çalışan Hemşirelerin Gelişimsel Destek Yetkinlik Durumlarının İncelenmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2022;8(2):337-342.
  • 21. Öztürk H, Oktay S. Hemşirelerin motivasyon ve performans düzeyleri. Hemşirelik Dergisi. 2004;8(2):19-27.
  • 22. Konukbay D, Çiftçi RN, Yıldız D. Yenidoğan Yoğun Bakım Ünitesinde Çalışan Hemşirelerin Bireyselleştirilmiş Destekleyici Gelişimsel Bakıma Yönelik Bilgi, Tutum ve Davranış Düzeylerinin İncelenmesi: Tanımlayıcı Araştırma. Turkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences. 2022;14(3).

Knowledge Levels of Pediatric Nurses on Newborn Skin Care: A Multicenter Study

Yıl 2024, , 364 - 370, 30.09.2024
https://doi.org/10.34087/cbusbed.1443140

Öz

Objective: The aim of this study is to determine the level of knowledge among nurses regarding newborn skin care and the factors influencing this knowledge level.
Method: The research was conducted among nurses working in various hospitals in Burdur and Antalya (n=114). Demographic and professional characteristics of the participants such as age, gender, education level, and years of experience in the profession were recorded. A pre-developed questionnaire was used to measure the level of knowledge on newborn skin care. Data analysis was performed using the SPSS statistical package.
Results: According to the research findings, the level of knowledge among nurses regarding newborn skin care is generally above average. Factors such as age, gender, education level, and professional experience were observed to influence knowledge levels (p<0,05). Particularly, it was found that as age increases, there is a tendency for an increase in knowledge levels (p<0,05), while education level and professional experience positively affect the level of knowledge (p<0,05).
Conclusion: This study not only identifies the level of knowledge among nurses on newborn skin care but also reveals the factors influencing this knowledge level. These findings indicate the potential of enhancing the quality of newborn care through improving nurses' education and experience.

Etik Beyan

Approval from the Burdur Mehmet Akif Ersoy University Ethics Committee (No: GO 2023/12) was obtained to conduct this research. Participants were provided with information regarding the study's purpose, the identity of the researchers, the confidentiality of their personal information, and written consent was obtained.

Destekleyen Kurum

This research did not receive any specific grant from funding agencies in the public, commercial, or not-for-profit sectors.

Proje Numarası

None

Teşekkür

Not applicable.

Kaynakça

  • 1. Hockenberry MJ, Wilson D, Rodgers CC. Wong's essentials of pediatric nursing-e-book. Elsevier Health Sciences; 2021.
  • 2. Washeel OF, Bachi DM, Kadhim ST, Salal MH. Essential Newborns Nursing Care at Maternity and Pediatric Hospitals. Indian Journal of Forensic Medicine & Toxicology. 2021;15(3):4996-5002.
  • 3. Püttgen KB, Cohen BA. Neonatal dermatology. Pediatric dermatology. 2021; 4:14-67.
  • 4. Gupta P, Nagesh K, Garg P, Thomas J, Suryawanshi P, Sethuraman G, et al. Evidence-based consensus recommendations for skin care in healthy, full-term neonates in India. Pediatric Health, Medicine and Therapeutics. 2023;249-265.
  • 5. Voss ME, Kreitzer MJ. Implementing integrative nursing in a pediatric setting. Children. 2018;5(8):103.
  • 6. Fluhr JW, Darlenski R, Taieb A, Hachem JP, Baudouin C, Msika P, et al. Functional skin adaptation in infancy–almost complete but not fully competent. Experimental dermatology. 2010;19(6):483-492.
  • 7. Melnyk BM, Fineout-Overholt E. Evidence-based practice in nursing & healthcare: A guide to best practice. Lippincott Williams & Wilkins; 2022.
  • 8. Mlambo M, Silén C, McGrath C. Lifelong learning and nurses’ continuing professional development, a metasynthesis of the literature. BMC nursing. 2021; 20:1-13.
  • 9. Thukral A, Lockyer J, Bucher SL, Berkelhamer S, Bose C, Deorari A, et al. Evaluation of an educational program for essential newborn care in resource-limited settings: Essential Care for Every Baby. BMC pediatrics. 2015;15(1):1-11.
  • 10. Arba A, Zana Z. Knowledge of essential newborn care and associated factors among nurses and midwives: a cross-sectional study at public health facilities in Wolaita zone, southern Ethiopia, International journal of pediatrics, 2020;1-8.
  • 11. Kriebs JM. Guidelines for perinatal care: by the American Academy of Pediatrics and the American College of Obstetricians and Gynecologists.
  • 12. Nasr ELdin Mosbeh A, Abd Elfattah E, Arafat Mahrous Seif Elnasr M. Nurses' Knowledge and Practice Regarding Skin Care in Neonatal Intensive Care Unit an Assessment Study. Egyptian Journal of Health Care. 2022;13(3):1136-1145.
  • 13. Tekdal S, Dogan AK. Yenidoğan Ünitelerinde Çalışan Hemşirelerin Yenidoğan Cilt Bakımına Yönelik Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi. 2022;11(1):42-53.
  • 14. Lynn MR. Determination and quantification of content validity. Nursing research, 1986; 35(6): 382-386.
  • 15. Sethi R, Tholandi M, Amelia D, Pedrana A, Ahmed S. Assessment of knowledge of evidence‐based maternal and newborn care practices among midwives and nurses in six provinces in Indonesia. International Journal of Gynecology & Obstetrics, 2019; 144: 51-58.
  • 16. Ayiasi RM, Criel B, Orach CG, Nabiwemba E, Kolsteren P. Primary healthcare worker knowledge related to prenatal and immediate newborn care: a cross sectional study in Masindi, Uganda. BMC health services research, 2014; 14: 1-11.
  • 17. Gırgın BA, Gözen D. Turkish neonatal nurses' knowledge and practices regarding the transition to oral feeding in preterm infants: A descriptive, cross-sectional study. Journal of Pediatric Nursing, 2020, 53: e179-e185.
  • 18. Okumuş DÇ, Uğur E. Hemşirelerin duygusal zeka düzeylerinin bakım davranışlarına etkisi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017; 1:104-109.
  • 19. Bayraktar D, Eşer İ. Hemşirelerin bakım odaklı hemşire-hasta etkileşimine yönelik tutum ve davranışları. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017;20(3):188-194.
  • 20. Ceylan SS, Kahraman A. Yenidoğan Yoğun Bakım Ünitesinde Çalışan Hemşirelerin Gelişimsel Destek Yetkinlik Durumlarının İncelenmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2022;8(2):337-342.
  • 21. Öztürk H, Oktay S. Hemşirelerin motivasyon ve performans düzeyleri. Hemşirelik Dergisi. 2004;8(2):19-27.
  • 22. Konukbay D, Çiftçi RN, Yıldız D. Yenidoğan Yoğun Bakım Ünitesinde Çalışan Hemşirelerin Bireyselleştirilmiş Destekleyici Gelişimsel Bakıma Yönelik Bilgi, Tutum ve Davranış Düzeylerinin İncelenmesi: Tanımlayıcı Araştırma. Turkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences. 2022;14(3).
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Halil İbrahim Taşdemir 0000-0001-9893-356X

Proje Numarası None
Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 26 Şubat 2024
Kabul Tarihi 1 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Taşdemir, H. İ. (2024). Knowledge Levels of Pediatric Nurses on Newborn Skin Care: A Multicenter Study. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 11(3), 364-370. https://doi.org/10.34087/cbusbed.1443140
AMA Taşdemir Hİ. Knowledge Levels of Pediatric Nurses on Newborn Skin Care: A Multicenter Study. CBU-SBED. Eylül 2024;11(3):364-370. doi:10.34087/cbusbed.1443140
Chicago Taşdemir, Halil İbrahim. “Knowledge Levels of Pediatric Nurses on Newborn Skin Care: A Multicenter Study”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 11, sy. 3 (Eylül 2024): 364-70. https://doi.org/10.34087/cbusbed.1443140.
EndNote Taşdemir Hİ (01 Eylül 2024) Knowledge Levels of Pediatric Nurses on Newborn Skin Care: A Multicenter Study. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 11 3 364–370.
IEEE H. İ. Taşdemir, “Knowledge Levels of Pediatric Nurses on Newborn Skin Care: A Multicenter Study”, CBU-SBED, c. 11, sy. 3, ss. 364–370, 2024, doi: 10.34087/cbusbed.1443140.
ISNAD Taşdemir, Halil İbrahim. “Knowledge Levels of Pediatric Nurses on Newborn Skin Care: A Multicenter Study”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 11/3 (Eylül 2024), 364-370. https://doi.org/10.34087/cbusbed.1443140.
JAMA Taşdemir Hİ. Knowledge Levels of Pediatric Nurses on Newborn Skin Care: A Multicenter Study. CBU-SBED. 2024;11:364–370.
MLA Taşdemir, Halil İbrahim. “Knowledge Levels of Pediatric Nurses on Newborn Skin Care: A Multicenter Study”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, c. 11, sy. 3, 2024, ss. 364-70, doi:10.34087/cbusbed.1443140.
Vancouver Taşdemir Hİ. Knowledge Levels of Pediatric Nurses on Newborn Skin Care: A Multicenter Study. CBU-SBED. 2024;11(3):364-70.