Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

“Kanıta Dayalı Hemşirelik”: Hemşirelik Öğrencilerinin Bilgi, Tutum ve Davranışları

Yıl 2020, , 419 - 426, 31.12.2020
https://doi.org/10.34087/cbusbed.671249

Öz

Amaç: Bu araştırmanın amacı, hemşirelik öğrencilerinin kanıta dayalı hemşirelik konusundaki bilgi, tutum ve davranışlarını incelemek ve etkileyen faktörleri belirlemektir.
Gereç ve yöntem: Tanımlayıcı tipteki araştırma bir sağlık bilimleri fakültesinde, Nisan-Mayıs 2018 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini sağlık bilimleri fakültesinde öğrenim gören 135 dördüncü sınıf hemşirelik öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Öğrenci Hemşire Tanıtım Formu, Kanıta Dayalı Hemşirelik Konusunda Öğrencilerin Bilgi, Tutum ve Davranışları Ölçeği kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 22,90±1,37 (min:21, mak:27) ve %63’ü kadındır. Öğrencilerin kanıta dayalı hemşirelik konusundaki bilgi puanı X=24,10±4,04, tutum puanı X=20,55±6,22, gelecekte tutum puanı X=40,41±5,75, uygulama alt puanı X= 17,14±5,18’ dir. Kız öğrencilerin, kanıta dayalı uygulamalar/hemşirelik ile ilgili bir ders alanların, kanıta dayalı uygulamalar/kanıt temelli hemşirelik hakkında bir ders konusu görenlerin, bilimsel bir araştırmada yer almak isteyenlerin kanıta dayalı hemşirelik konusundaki bilgi puan ortalamaları istatistiksel olarak anlamlı şekilde yüksek bulunmuştur (p<0,05). Kız öğrencilerin, kanıta dayalı uygulamalar/hemşirelik hakkında bir ders konusu görenlerin, kanıtlara ulaşma konusunda zorluk yaşayanların, bilimsel bir araştırmada yer almak isteyenlerin ve bilimsel bir toplantıya katılanların kanıta dayalı hemşirelik konusundaki tutum puan ortalamaları istatistiksel olarak anlamlı şekilde yüksek bulunmuştur (p<0,05). Kanıta dayalı uygulamalar/kanıt temelli hemşirelik ile ilgili bir ders alanların kanıta dayalı hemşirelik konusundaki gelecekte kullanım puan ortalamaları ve düzenli olarak bilimsel bir dergiyi takip edenlerin kanıta dayalı hemşirelik konusundaki uygulama puan ortalamaları istatistiksel olarak anlamlı şekilde yüksek bulunmuştur (p<0,05).
Sonuç: Araştırma sonucunda hemşirelik öğrencilerinin kanıta dayalı hemşirelik ile ilgili yeterli bilgiye sahip ve gelecekte kullanma eğilimlerinin yüksek olmasına karşın, tutum ve uygulamalarının geliştirilmesi gerektiği görülmektedir.

Kaynakça

  • Şenyuva, E, Hemşirelik eğitimi ve kanıta dayalı uygulamalar, Florance Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2016, 24(1), 59-65.
  • Çopur, EÖ, Kuru, N, Seyman, C, Hemşirelikte kanıta dayalı uygulamalara genel bakış, Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 2015, 2(1), 51-5.
  • AbuRuz, ME, Hayeah, HA, Al-Dweik, G, et al, Knowledge, attitudes, and practice about evidence-based practice: A Jordanian Study, Health Sciences Journal, 2017, 11( 2), 1-8.
  • Rojjanasrirat, W, Rice, J, Evidence-based practice knowledge, attitudes, and practice of online graduate nursing students, Nurse Education Today, 2017, 53,48-53.
  • Ayhan, Y, Kocaman, G, Bektaş, M, Kanıta dayalı hemşireliğe yönelik tutum ölçeği”nin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması, HEAD, 2015, 17(2-3), 21-35.
  • Yılmaz, D, Düzgün, F, Dikmen, Y, Hemşirelerin kanıta dayalı hemşireliğe yönelik tutumlarının incelenmesi, ACU Sağlık Bil Derg, 2018, https://doi.org/10.31067/0.2018.91
  • Nursing and Midwifery Council (NMC) (2010), Standards for preregistration nursing education: Draft for consultation, http://www.tinyurl.com/NMC-education.
  • Özer, Küçük, E, Çakmak, S, Kapucu, S, ve ark, Hemşirelik öğrencilerinin kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarına ilişkin farkındalıklarının belirlenmesi, HUHEMFAD, 2017, 4(2), 1–12.
  • Stokke, K, Olsen, NR, Espehaug, B, Nortvedt, MW, Evidence based practice beliefs and ımplementation among nurses: A cross-sectional study, BMC Nursing, 2014, 13(8),1-10.
  • Cruz, JP, Colet, PC, Alquwez, N, et al, Evidence-based practice beliefs and implementation among the nursing bridge program students of a Saudi university, International Journal of Health Sciences Quassim University, 2016, 10(3),405-14.
  • Ruzafa-Martínez, M, López-Iborra, L, Armero Barranco, D, Ramos-Morcillo, AJ, Effectiveness of an evidence-based practice (ebp) course on the ebp competence of undergraduate nursing students: A quasi-experimental study, Nurse Education Today, 2016, 38,82-7.
  • Arslan, Taş, F, Çelen, R, Hemşirelik Öğrencilerinin Kanıta Dayalı Hemşireliğe Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi, STED, 2018, 27(2),92-8.
  • Ulaş, Karaahmetoğlu, G, Kaçan, Softa, H, Hemşirelik Öğrencilerinin Kanıta Dayalı Hemşireliğe Yönelik Tutumlarının İncelenmesi, Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 2018, 21(4),256-63.
  • Karayağız, Muslu, G, Baybek, H, Tozak, Yıldız, H, Kıvrak, A, Öğrencilerin kanıta dayalı hemşirelik konusundaki bilgi, tutum ve davranışları ölçeği’nin Türkçe geçerlik güvenirlik çalışması, UHD, 2015, 2(3),1-12.
  • Öztürk, A, Kaya, N, Ayık, S, ve ark, Hemşirelik uygulamalarında araştırma sonuçlarının kullanımında engeller, Florance Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2010, 18(3),144-55.
  • Demir, Y, Ak, B, Bilgin, N, Efe, H, ve ark, Hemşirelik Uygulamalarında Araştırma Sonuçlarının Kullanımındaki Engeller ve Kolaylaştırıcı Faktörler, Çağdaş Tıp Dergisi, 2012, 2(2),94-101.
  • Ryan, EJ, Undergraduate nursing students’ attitudes and use of research and evidence-based practice – an integrative literature review. Journal of Clinical Nursing, 2016, 25,1548–56.
  • Arslan, S, Şener, KD, Küçük, Ö, Pediatri kliniğinde çalışan hemşirelerin kanıta dayalı uygulamalara ilişkin görüşleri, Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik E-Dergisi, 2015, 3(1),1-9.
  • Evcimen, H, İşcan, Ayyıldız, N, Hemşirelik öğrencilerinin kanıta dayalı hemşireliğe ilişkin tutum ve davranışlarının belirlenmesi. SDÜ Sağlık Bilimleri Dergisi, 2019, 10(2),141-6.
  • Karadağlı, F, Hemşirelik öğrencilerinin profesyonel değer algıları ve etkileyen faktörler, Mersin Üniversitesi Sağlık Bilim Dergisi, 2016, 9(2),81-91.
  • Sagkal, Midilli, T, Durgun, N, Nursing students’ attitudes toward the nursing profession in western Turkey and affecting factors, IOSR-JNHS, 2017, 6 (1),55-60.
  • McCleary, L, Brown, GT, Association between nurses’ education about research and their research use, Nurse Education Today, 2003, 23,556-65.
  • Özdemir, L, Akdemir, N, Turkish nurses’ utilization of research evidence in clinical practice and influencing factors, Int Nurs Rev, 2009, 56, 319-25.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Asli Kalkım 0000-0002-7878-5640

Tülay Sağkal Midilli 0000-0001-8303-0237

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Kalkım, A., & Sağkal Midilli, T. (2020). “Kanıta Dayalı Hemşirelik”: Hemşirelik Öğrencilerinin Bilgi, Tutum ve Davranışları. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(4), 419-426. https://doi.org/10.34087/cbusbed.671249
AMA Kalkım A, Sağkal Midilli T. “Kanıta Dayalı Hemşirelik”: Hemşirelik Öğrencilerinin Bilgi, Tutum ve Davranışları. CBU-SBED. Aralık 2020;7(4):419-426. doi:10.34087/cbusbed.671249
Chicago Kalkım, Asli, ve Tülay Sağkal Midilli. “‘Kanıta Dayalı Hemşirelik’: Hemşirelik Öğrencilerinin Bilgi, Tutum Ve Davranışları”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 7, sy. 4 (Aralık 2020): 419-26. https://doi.org/10.34087/cbusbed.671249.
EndNote Kalkım A, Sağkal Midilli T (01 Aralık 2020) “Kanıta Dayalı Hemşirelik”: Hemşirelik Öğrencilerinin Bilgi, Tutum ve Davranışları. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 7 4 419–426.
IEEE A. Kalkım ve T. Sağkal Midilli, “‘Kanıta Dayalı Hemşirelik’: Hemşirelik Öğrencilerinin Bilgi, Tutum ve Davranışları”, CBU-SBED, c. 7, sy. 4, ss. 419–426, 2020, doi: 10.34087/cbusbed.671249.
ISNAD Kalkım, Asli - Sağkal Midilli, Tülay. “‘Kanıta Dayalı Hemşirelik’: Hemşirelik Öğrencilerinin Bilgi, Tutum Ve Davranışları”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 7/4 (Aralık 2020), 419-426. https://doi.org/10.34087/cbusbed.671249.
JAMA Kalkım A, Sağkal Midilli T. “Kanıta Dayalı Hemşirelik”: Hemşirelik Öğrencilerinin Bilgi, Tutum ve Davranışları. CBU-SBED. 2020;7:419–426.
MLA Kalkım, Asli ve Tülay Sağkal Midilli. “‘Kanıta Dayalı Hemşirelik’: Hemşirelik Öğrencilerinin Bilgi, Tutum Ve Davranışları”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, c. 7, sy. 4, 2020, ss. 419-26, doi:10.34087/cbusbed.671249.
Vancouver Kalkım A, Sağkal Midilli T. “Kanıta Dayalı Hemşirelik”: Hemşirelik Öğrencilerinin Bilgi, Tutum ve Davranışları. CBU-SBED. 2020;7(4):419-26.