Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sağlık Alanlarında Eğitim Gören Öğrencilerin Skolyoz ile İlgili Bilgi Düzeyi

Yıl 2020, , 367 - 372, 30.09.2020
https://doi.org/10.34087/cbusbed.703675

Öz

Skolyoz, omurgada üç boyutlu deformiteye oluşturması nedeniyle fiziksel, psikolojik, sosyal ve kozmetik açıdan önemli bir halk sağlığı sorunudur. Bu araştırmanın amacı Türkiye’de sağlık alanında öğrenim gören lisans öğrencilerinin skolyoz hakkındaki temel bilgi düzeylerininin araştırılmasıdır.
2018 – 2019 öğretim döneminde sağlık bilimleri alanında lisans ve ön lisans öğrencisi olan katılımcılardan araştırmacılar tarafından hazırlanan 17 sorudan oluşan sorgulama formunun online olarak doldurulması istendi. Veriler SPSS v.22.0 ile tanımlayıcı yöntemler kullanılarak analiz edildi.
Çalışmaya 60 farklı üniversitede öğrenim gören 611 öğrenci katıldı. Katılımcıların %83,6’sı (n=511) skolyozu ‘omurga eğriliği’ olarak tanımladı. Fizyoterapi lisans öğrencilerinin %87,7’si ve Tıp Fakültesi öğrencilerinin %82,2’si skolyoz teriminin tanımını bilmekteydi. Öğrencilerin %40’ı skolyozdan şüphesi olduğunda bireyleri hangi sağlık profesyoneline göndermesi gerektiğini biliyordu. Öğrencilerin bilgi düzeyi öğretim yıllarının artması ile artmaktaydı.
Çalışmamızın sonucu 4. sınıf öğrencilerinin önemli bir kısmının skolyoz ile ilgili temel bilgi düzeyine sahip olmadan mezun olacağını göstermiştir. Erken tanı için toplumda skolyoz farkındalığının artması gerekmektedir, toplumsal farkındalığın artması da öncelikli olarak sağlık çalışanlarının farkındalığının ve bilgi düzeylerinin artması ile mümkün olabilir.

Kaynakça

  • 1. Cheng, J.C., Castelein, R.M., Chu, W.C., et al. Adolescent idiopathic scoliosis. Nat Rev Dis Primers, 2015,1,15030.
  • 2. Negrini, S., Donzelli, S., Aulisa, A.G., et al. 2016 SOSORT guidelines: orthopaedic and rehabilitation treatment of idiopathic scoliosis during growth. Scoliosis Spinal Disord, 2018,13,3.
  • 3. Yaman, O., Dalbayrak, S. Idiopathic scoliosis. Turk Neurosurg, 2014,24,646-57.
  • 4. Konieczny. M.R., Senyurt, H., Krauspe, R. Epidemiology of adolescent idiopathic scoliosis. J Child Orthop, 2012, 7,3-9.
  • 5. Reamy, B.V., Slakey, J.B. Adolescent idiopathic scoliosis: review and current concepts. Am Fam Physician, 2001, 64.
  • 6. T.C Sağlık Bakanlığı Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Türkiye Adolesan İdiyopatik Skolyoz Prevelans Araştırması Sonuç Raporu, 2018. ANKARA. Erişim Tarihi: 25.08.2019, https://www.tuseb.gov.tr/enstitu/tacese/yuklemeler/adolesan/t_a_idiyopatik_skolyoz_sonucraporu.pdf.
  • 7. Jada, A., Mackel, C.E., Hwang, S.W., et al. Evaluation and management of adolescent idiopathic scoliosis: a review. Neurosurg Focus, 2017,43,E2.
  • 8. Ramirez, J.M., Eberson, C.P. The Role of Rehabilitation in the Management of Adolescent Idiopathic Scoliosis. RIMJ, 2017,100,22-5.
  • 9. Sy, N., Bettany-Saltikov, J., Moramarco, M. Evidence for Conservative Treatment of Adolescent Idiopathic Scoliosis–Update 2015 (Mini-Review). Curr Pediatr Rev, 2016, 12,6-11.
  • 10. Çolak, T.K., Apti, A., Dereli, E.E., et al. Scoliosis screening results of primary school students (11–15 years old group) in the west side of Istanbul. JPST, 2015, 27,2797-801.
  • 11. Altaf, F., Drinkwater, J., Phan, K., Cree, A.K. Systematic review of school scoliosis screening. Spine Deformity, 2017, 5,303-9.
  • 12. Theroux, J., Grimard, G., Beausejour, M., et al. Knowledge and management of Adolescent Idiopathic Scoliosis among family physicians, pediatricians, chiropractors and physiotherapists in Quebec, Canada: An exploratory study. J Can Chiropr Assoc, 2013, 57,251-9.
  • 13. Hresko MT, Schwend RM, Hostin RA. Early Detection of Scoliosis—What the USPSTF “I” Means for Us. JAMA pediatrics 2018, 172,216-7.
  • 14. Cobb, J. Ouline for the study of scoliosis. Instructional course lectures. J Am Acad Orthop Surg, 1948, 261-75.
  • 15. Drake, S., Glidewell, M., Thomas, J. Current knowledge of scoliosis in physical therapy students trained in the United States. Scoliosis 2014, 9:O64.
  • 16. Black, D.J., Pilcher, C., Drake, S., et al. Current knowledge of scoliosis in physiotherapy students trained in the United Kingdom. Scoliosis Spinal Disord, 2017, 12,34.
  • 17. Dwight, M., Bettany-Saltikov, J., Parent, E. The Role of Physiotherapy in the Treatment of Scoliosis. Orthopaedic Division Review, 2016, 29,3.
  • 18. Pinney, S., Regan, W. Educating medical students about musculoskeletal problems: are community needs reflected in the curricula of Canadian medical schools? JBJS, 2001, 83,1317-20.
  • 19. Grossman, D.C., Curry, S.J., Owens, D.K., et al. Screening for adolescent idiopathic scoliosis: US preventive services task force recommendation statement. JAMA, 2018, 319,165-72.
  • 20. Ciazynski, D., Czernicki, K., Durmala, J. Knowledge about idiopathic scoliosis among students of physiotherapy. Stud Health Technol Inform 2008,140,281-5.
  • 21. Nobiling, B.D., Lyde, A.R. From the school health education study to the national health education standards: concepts endure. J Sch Health , 2015, 85,309-17.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri, Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Tuğba Kuru Çolak 0000-0002-3263-2278

Nimet Sermenli Aydın 0000-0002-5319-8044

Halit Selçuk 0000-0003-2760-4130

Berivan Beril Kılıç 0000-0002-5588-4371

Özden Yaşarer 0000-0001-7376-3007

Dilara Sarı 0000-0001-7443-3747

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Kuru Çolak, T., Sermenli Aydın, N., Selçuk, H., Kılıç, B. B., vd. (2020). Sağlık Alanlarında Eğitim Gören Öğrencilerin Skolyoz ile İlgili Bilgi Düzeyi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(3), 367-372. https://doi.org/10.34087/cbusbed.703675
AMA Kuru Çolak T, Sermenli Aydın N, Selçuk H, Kılıç BB, Yaşarer Ö, Sarı D. Sağlık Alanlarında Eğitim Gören Öğrencilerin Skolyoz ile İlgili Bilgi Düzeyi. CBU-SBED. Eylül 2020;7(3):367-372. doi:10.34087/cbusbed.703675
Chicago Kuru Çolak, Tuğba, Nimet Sermenli Aydın, Halit Selçuk, Berivan Beril Kılıç, Özden Yaşarer, ve Dilara Sarı. “Sağlık Alanlarında Eğitim Gören Öğrencilerin Skolyoz Ile İlgili Bilgi Düzeyi”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 7, sy. 3 (Eylül 2020): 367-72. https://doi.org/10.34087/cbusbed.703675.
EndNote Kuru Çolak T, Sermenli Aydın N, Selçuk H, Kılıç BB, Yaşarer Ö, Sarı D (01 Eylül 2020) Sağlık Alanlarında Eğitim Gören Öğrencilerin Skolyoz ile İlgili Bilgi Düzeyi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 7 3 367–372.
IEEE T. Kuru Çolak, N. Sermenli Aydın, H. Selçuk, B. B. Kılıç, Ö. Yaşarer, ve D. Sarı, “Sağlık Alanlarında Eğitim Gören Öğrencilerin Skolyoz ile İlgili Bilgi Düzeyi”, CBU-SBED, c. 7, sy. 3, ss. 367–372, 2020, doi: 10.34087/cbusbed.703675.
ISNAD Kuru Çolak, Tuğba vd. “Sağlık Alanlarında Eğitim Gören Öğrencilerin Skolyoz Ile İlgili Bilgi Düzeyi”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 7/3 (Eylül 2020), 367-372. https://doi.org/10.34087/cbusbed.703675.
JAMA Kuru Çolak T, Sermenli Aydın N, Selçuk H, Kılıç BB, Yaşarer Ö, Sarı D. Sağlık Alanlarında Eğitim Gören Öğrencilerin Skolyoz ile İlgili Bilgi Düzeyi. CBU-SBED. 2020;7:367–372.
MLA Kuru Çolak, Tuğba vd. “Sağlık Alanlarında Eğitim Gören Öğrencilerin Skolyoz Ile İlgili Bilgi Düzeyi”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, c. 7, sy. 3, 2020, ss. 367-72, doi:10.34087/cbusbed.703675.
Vancouver Kuru Çolak T, Sermenli Aydın N, Selçuk H, Kılıç BB, Yaşarer Ö, Sarı D. Sağlık Alanlarında Eğitim Gören Öğrencilerin Skolyoz ile İlgili Bilgi Düzeyi. CBU-SBED. 2020;7(3):367-72.