Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of the Views of Anesthesiology and Reanimation Specialists on the Training of Anesthesia Technicians

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 4, 460 - 468, 31.12.2020
https://doi.org/10.34087/cbusbed.741762

Öz

Aim: In this study, anesthesia and reanimation specialists; A survey was conducted to reveal the clinically and technically possible deficiencies of the anesthesia technicians/technicians they work with, and to identify the units and responsibilities that may be given to anesthesia technicians/technicians other than the operating room. Method: University hospital, education and research hospitals, public hospitals and private hospitals, including Turkey, who work in hospitals in different provinces 170 anesthesia and views of resuscitation experts were taken in through the questionnaire electronically. IBM Microsoft SPSS 24.0 package program was used in the analysis of the data obtained. Statistical analysis made; frequency, factor, correlation, T-test, and ANOVA analysis. Results: 60% of the anesthesiologists participating in the study are women and 40% are men. 42% of the participants are between the ages of 28-38, 44% are between the ages of 39-50 and 14% are between the ages of 51-73. In terms of work experience, 28% have less than 5 years, 54% have between 5-20 years and 17% have more than 20 years of experience. 25% of the participants are university physicians, 29% are state hospitals, 15% are private hospitals, and 31% are physicians working in education and research hospitals. Conclusion: Anesthesiologists emphasize that anesthesia technicians/technicians are not well equipped with knowledge and skills, especially clinical knowledge, but anesthesia technicians/technicians have an important role in anesthesia processes. Accordingly, the need for anesthesia technicians/technicians to increase the quality of their training processes and the need for anesthesiologists and technicians to take a more active role in this process are among the results obtained in our study.

Kaynakça

  • Tastan R. Türkiye’de Önlisans Sağlık Meslekleri Eğitiminin Güncel Sorunları ve Gelecek İçin Çözüm Önerileri, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokullarında Uygulanan Programların Güncellenmesi ve Eğitim Standartlarının Belirlenmesi Çalıstayı-II, Bildiri Kitapçığı, 2016 [Available from: http://saglikcalistayi.org/saglik_calitayi_bildiri_kitabi_12mayis.pdf.
  • Bostan S, Yildirmiş S. Sağlık Teknikerleri Meslek Eğitiminin Sektörel Değerlendirilmesi. TISK Academy/TISK Akademi. 2008;3(6).
  • Aytekin G, Özdemir ST, Pelin E, Ceylan F. Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokullarında Verilen Eğitimle İlgili Sorunlar, Çözüm Önerileri, Uludağ Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulundaki Durum ve Yürütülen Çalışmalar. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi. 2015;14(1):1-6.
  • Gazete R. Sağlık meslek mensupları ile sağlık hizmetlerinde çalışan diğer meslek mensuplarının iş ve görev tanımlarına dair yönetmelik. Sayı; 2014.
  • Günay D, Özer M. Türkiye'de Meslek Yüksekokullarının 2000'li Yıllardaki Gelişimi ve Mevcut Zorluklar. Journal of Higher Education & Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi. 2016;6(1).
  • Akpir K. History of Anesthesiology in Turkey. Türk Anestezi ve Reanimsyun Dernegi. 2012;40(1):1.
  • Hızel S, Kumbasar H. Neden Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulları Kuruldu? Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi. 2000;1(1):1-4.
  • Metin M. Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri: Pegem Akademi Yayıncılık; 2014.
  • Taştan R. Türkiye’de önlisans sağlık meslekleri eğitimi 35 yaşında: Sevgiçiçeği açan tarlalardan, portakal çiçeği kokan bereketli topraklara kısa bir sağlık meslekleri eğitimi tarihi yolculuğu. Marmara Sağlık Hizmetleri Dergisi. 2017;1(1):1-12.
  • Başaranoğlu G, Başaranoğlu M. Role of Discipline and Educational Method on Vocational High School Students’ Success in an Anesthesia Course. 2015.
  • Şen A, Erdivanlı B, Hüseyinoğlu Ü, Köksal E, Çeğin MB, Silay E, et al. Anestezi Teknikerlerinin SHMYO Eğitimiyle İlgili Görüşleri ve Mesleki Beklentileri: Anket Çalışması. Kafkas Tıp Bilimleri Dergisi.6(2):110-4.
  • Günay D, Özer M. Türkiye’de meslek yüksekokulları, mevcut durum, sorunlar ve çözüm önerileri. Ankara: Yükseköğretim Kurulu. 2014.
  • Odası İT. Meslek Yüksek Okulları Araştırması. Yz Strateji. 2008.
  • Keçeci A. Sağlik Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Akademik Personel Durumunun Gözden Geçirilmesi: Mevcut Durum/Beklentiler. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi.6(1):1-9.

Anestezi Teknikerlerinin Eğitimi ile İlgili Anestezi ve Reanimasyon Uzmanlarının Görüşlerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 4, 460 - 468, 31.12.2020
https://doi.org/10.34087/cbusbed.741762

Öz

Amaç: Bu çalışmada anestezi ve reanimasyon uzmanlarına; birlikte çalıştıkları anestezi teknisyen/teknikerlerinin klinik ve teknik açıdan olası eksikliklerini ortaya koymak, ameliyathane haricinde anestezi teknisyen/teknikerlerine ihtiyaç duyulan birimler ve verilebilecek sorumluluklar varsa tespit etmek amacıyla bir anket çalışması yapılmıştır. Yöntem: Üniversite hastanesi, eğitim ve araştırma hastanesi, devlet hastanesi ve özel hastaneler olmak üzere Türkiye’nin farklı illerindeki hastanelerde görev yapmakta olan 170 anestezi ve reanimasyon uzmanının görüşleri anket soruları aracılığıyla elektronik ortamda alınmıştır. Elde edilen verilerin analizinde IBM Microsoft SPSS 24.0 paket programı kullanılmıştır. Yapılan istatistiksel analizler; frekans, faktör, korelasyon, T-testi ve ANOVA analizleridir. Bulgular: Çalışmaya katılan anestezi hekimlerinin % 60‘ı kadın, % 40’ı ise erkektir. Katılımcıların % 42’si 28-38 yaş aralığında, % 44’ü 39-50 yaş aralığında, % 14’ü ise 51-73 yaş aralığındadır. İş deneyimi açısından değerlendirildiğinde ise % 28’i 5 yıldan az, % 54’ü 5-20 yıl arasında, % 17’si ise 20 yıldan fazla deneyime sahiptir. Katılımcıların % 25’i üniversite, % 29’u devlet hastanesi, % 15’i özel hastane, % 31’i ise eğitim araştırma hastanesinde görev yapmakta olan hekimlerden oluşmaktadır. Sonuç: Anestezi uzmanları anestezi teknisyen/teknikerlerinin başta klinik bilgi olmak üzere bilgi ve beceri konusunda yeterli donanıma sahip olmadıklarını ancak anestezi süreçlerinde anestezi teknisyen/teknikerlerinin oldukça önemli bir rolü olduğunu vurgulamaktadır. Bu doğrultuda anestezi teknisyen/teknikerlerinin eğitim süreçlerinde kalitenin artırılması gerektiği, anestezi uzmanlarının ve anestezi tekniker/teknisyenlerin konuya ilgisini çekmenin gerekliliği çalışmamızda elde edilen sonuçlar arasındadır.

Kaynakça

  • Tastan R. Türkiye’de Önlisans Sağlık Meslekleri Eğitiminin Güncel Sorunları ve Gelecek İçin Çözüm Önerileri, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokullarında Uygulanan Programların Güncellenmesi ve Eğitim Standartlarının Belirlenmesi Çalıstayı-II, Bildiri Kitapçığı, 2016 [Available from: http://saglikcalistayi.org/saglik_calitayi_bildiri_kitabi_12mayis.pdf.
  • Bostan S, Yildirmiş S. Sağlık Teknikerleri Meslek Eğitiminin Sektörel Değerlendirilmesi. TISK Academy/TISK Akademi. 2008;3(6).
  • Aytekin G, Özdemir ST, Pelin E, Ceylan F. Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokullarında Verilen Eğitimle İlgili Sorunlar, Çözüm Önerileri, Uludağ Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulundaki Durum ve Yürütülen Çalışmalar. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi. 2015;14(1):1-6.
  • Gazete R. Sağlık meslek mensupları ile sağlık hizmetlerinde çalışan diğer meslek mensuplarının iş ve görev tanımlarına dair yönetmelik. Sayı; 2014.
  • Günay D, Özer M. Türkiye'de Meslek Yüksekokullarının 2000'li Yıllardaki Gelişimi ve Mevcut Zorluklar. Journal of Higher Education & Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi. 2016;6(1).
  • Akpir K. History of Anesthesiology in Turkey. Türk Anestezi ve Reanimsyun Dernegi. 2012;40(1):1.
  • Hızel S, Kumbasar H. Neden Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulları Kuruldu? Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi. 2000;1(1):1-4.
  • Metin M. Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri: Pegem Akademi Yayıncılık; 2014.
  • Taştan R. Türkiye’de önlisans sağlık meslekleri eğitimi 35 yaşında: Sevgiçiçeği açan tarlalardan, portakal çiçeği kokan bereketli topraklara kısa bir sağlık meslekleri eğitimi tarihi yolculuğu. Marmara Sağlık Hizmetleri Dergisi. 2017;1(1):1-12.
  • Başaranoğlu G, Başaranoğlu M. Role of Discipline and Educational Method on Vocational High School Students’ Success in an Anesthesia Course. 2015.
  • Şen A, Erdivanlı B, Hüseyinoğlu Ü, Köksal E, Çeğin MB, Silay E, et al. Anestezi Teknikerlerinin SHMYO Eğitimiyle İlgili Görüşleri ve Mesleki Beklentileri: Anket Çalışması. Kafkas Tıp Bilimleri Dergisi.6(2):110-4.
  • Günay D, Özer M. Türkiye’de meslek yüksekokulları, mevcut durum, sorunlar ve çözüm önerileri. Ankara: Yükseköğretim Kurulu. 2014.
  • Odası İT. Meslek Yüksek Okulları Araştırması. Yz Strateji. 2008.
  • Keçeci A. Sağlik Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Akademik Personel Durumunun Gözden Geçirilmesi: Mevcut Durum/Beklentiler. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi.6(1):1-9.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Anesteziyoloji
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ali Bestemi Kepekçi 0000-0002-5215-9545

Bedrettin Çinpolat 0000-0002-3325-1522

Perihan Eren Bana 0000-0002-5139-5327

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Kepekçi, A. B., Çinpolat, B., & Eren Bana, P. (2020). Anestezi Teknikerlerinin Eğitimi ile İlgili Anestezi ve Reanimasyon Uzmanlarının Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(4), 460-468. https://doi.org/10.34087/cbusbed.741762
AMA Kepekçi AB, Çinpolat B, Eren Bana P. Anestezi Teknikerlerinin Eğitimi ile İlgili Anestezi ve Reanimasyon Uzmanlarının Görüşlerinin Değerlendirilmesi. CBU-SBED. Aralık 2020;7(4):460-468. doi:10.34087/cbusbed.741762
Chicago Kepekçi, Ali Bestemi, Bedrettin Çinpolat, ve Perihan Eren Bana. “Anestezi Teknikerlerinin Eğitimi Ile İlgili Anestezi Ve Reanimasyon Uzmanlarının Görüşlerinin Değerlendirilmesi”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 7, sy. 4 (Aralık 2020): 460-68. https://doi.org/10.34087/cbusbed.741762.
EndNote Kepekçi AB, Çinpolat B, Eren Bana P (01 Aralık 2020) Anestezi Teknikerlerinin Eğitimi ile İlgili Anestezi ve Reanimasyon Uzmanlarının Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 7 4 460–468.
IEEE A. B. Kepekçi, B. Çinpolat, ve P. Eren Bana, “Anestezi Teknikerlerinin Eğitimi ile İlgili Anestezi ve Reanimasyon Uzmanlarının Görüşlerinin Değerlendirilmesi”, CBU-SBED, c. 7, sy. 4, ss. 460–468, 2020, doi: 10.34087/cbusbed.741762.
ISNAD Kepekçi, Ali Bestemi vd. “Anestezi Teknikerlerinin Eğitimi Ile İlgili Anestezi Ve Reanimasyon Uzmanlarının Görüşlerinin Değerlendirilmesi”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 7/4 (Aralık 2020), 460-468. https://doi.org/10.34087/cbusbed.741762.
JAMA Kepekçi AB, Çinpolat B, Eren Bana P. Anestezi Teknikerlerinin Eğitimi ile İlgili Anestezi ve Reanimasyon Uzmanlarının Görüşlerinin Değerlendirilmesi. CBU-SBED. 2020;7:460–468.
MLA Kepekçi, Ali Bestemi vd. “Anestezi Teknikerlerinin Eğitimi Ile İlgili Anestezi Ve Reanimasyon Uzmanlarının Görüşlerinin Değerlendirilmesi”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, c. 7, sy. 4, 2020, ss. 460-8, doi:10.34087/cbusbed.741762.
Vancouver Kepekçi AB, Çinpolat B, Eren Bana P. Anestezi Teknikerlerinin Eğitimi ile İlgili Anestezi ve Reanimasyon Uzmanlarının Görüşlerinin Değerlendirilmesi. CBU-SBED. 2020;7(4):460-8.