Görüş Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖZEL EĞİTİM OKUL MÜDÜRLERİ COVID-19 SALGININDA UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNİ NASIL YÖNETTİLER?

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 2, 157 - 172, 19.10.2022

Öz

Günümüzde sosyal ve eğitimsel etkileşimin sanal ortama aktarıldığı uzaktan eğitim sürecinde eğitim liderlerinin de yeni roller benimsemesi ve davranış değiştirmesi kaçınılmazdır. Bundan dolayı okul müdürlerinin teknoloji ile birlikte öğrencilerin bireysel öğrenme tarzları ve hızlarıyla ilgili ortaya çıkabilecek uzaktan eğitim süreciyle alakalı ortaya çıkabilecek olumsuzluklara karşı da kendini ayarlaması gerekmektedir. Bu araştırmanın amacı özel eğitim okul yöneticilerinin uzaktan eğitim sürecini nasıl yönettiklerini kendi görüşlerinden hareketle ortaya koymaktır. Olgubilim araştırması olarak tasarlanan bu araştırmada görüşme yöntemi kullanılmıştır. Katılımcılar Sivas İli Merkez İlçe sınırlarında bulunan tüm kademelerdeki (n=6) özel eğitim okullarının yöneticilerinden oluşmaktadır. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Bulgular MAXQDA 20 nitel veri analiz programı kullanılarak betimsel analize tabi tutulmuştur. Beklenmeyen ve hazırlıksız yakalanılan sürecin yönetiminde zorluklar yaşandığı, okulların sürekli açılıp kapanması sonucunda servis, yemek gibi hizmetlerin düzenlenememesi, öğrencilerin teknolojik yetersizlikler nedeniyle derslere takip edememesi, velilerin öğrenci ilgisi ve katılımını sağlamada sınırlı kalmaları, öğretmenlerin motivasyonları sağlamakta zorlanma, öğretim etkinlikleri denetlemede yaşanan sorunlar araştırmanın önemli bulgularındandır. Ayrıca bu süreçte alternatif iletişim kanallarının etkin bir şekilde kullanılarak idareci-öğretmen-veli işbirliğinin artmış olması, velilerin idareci ve öğretmenlerin çocuklarının eğitimlerindeki rolünü kavramları gibi sürecin olumlu etkilerine ilişkin bulgular da elde edilmiştir. Bulgular ilgili alan yazın doğrultusunda tartışılmıştır. Bu çalışmanın bu konudaki ileri uygulamalara ve araştırmalara katkı sunacağı öngörülmektedir.

Kaynakça

  • İşcen-Karasu, F. (2021). Bütünleştirme yoluyla eğitim. D. Kayahan-Yüksel ve F. İşcen-Karasu (Ed.). Etkinlik örnekleriyle özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin eğitimi. Eğiten Kitap.
  • Türkiye Cumhuriyeti Anayasası, 9.11.1982 tarihli, 17863 sayılı Resmi Gazete. Erişim adresi: https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2709-19821018.pdf
  • Milli Eğitim Temel Kanunu, 14.6.1973 tarihli, 14574 sayılı Resmi Gazete. Erişim adresi: https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.1739.pdf
  • Engelliler Hakkında Kanun, 7.7.2005 tarihli, 25868 sayılı Resmi Gazete. Erişim adresi: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.5378.pdf
  • Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname, 6.6.1997 tarihli, 23011 sayılı Resmi Gazete. Erişim adresi: https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/4.5.573.pdf
  • İnsan Hakları Derneği (Ağustos, 2022). İnsan hakları evrensel bildirgesi. Erişim adresi: https://www.ihd.org.tr/insan-haklari-evrensel-beyannames/
  • İnsan Hakları Derneği (Ağustos, 2022). Birleşmiş milletler çocuk haklarına dair sözleşme. Erişim adresi: https://www.ihd.org.tr/ble-mletler-cuk-haklarina-da-slee/
  • Azarkan, E. & Benzer, E. (2018). Birleşmiş milletler engelli kişilerin haklarına dair sözleşme ve Türkiye’de engelli hakları. Dicle Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 23(38), s.3-29.
  • Kauffman, J. M., Hallahan, D. P., Pullen, P. C., & Badar, J. (2018). Special education: What it is and why we need it. Routledge.
  • Florian, L. (2008). Inclusion: Special or inclusive education: Future trends. British Journal of Special Education, 35(4), 202–208.
  • Güner-Yıldız, N. & Tutuk, T. (2018). Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitim. A. Arı ve M. Sönmez-Kartal (Ed.). Tüm öğretmenlik programları için özel eğitime giriş. Eğitim Yayınevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği. 07.07.2018 tarihli ve 30471 sayılı Resmi Gazete. Erişim adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2018/07/20180707-8.htm
  • Sucuoğlu, B. & Kargın, T. (2006). İlköğretimde Kaynaştırma Uygulamaları: Yaklaşımlar, yöntemler, teknikler. Morpa Yayınları.
  • Akçamete, G., Demir, Ş., & İşcen Karasu, F. (2010, 21-23 Ekim). Farklı ülkelerde özel eğitim öğretmeni yetiştirme politikaları [Sözlü bildiri]. 20. Ulusal Özel Eğitim Kongresi, Gaziantep.
  • Taylor, S. S. (2005). Special education, private schools, and vouchers: Do all students get a choice. JL & Educ., 34(1), 3-24.
  • Cavkaytar, A. (2018). Özel eğitim alanı. A. Cavkaytar & D. Tekin-Ersan (Ed.). Kuramdan uygulamaya sınıf öğretmenliği seti: Özel eğitim ve kaynaştırma. Eğiten Kitap.

HOW DID SPECIAL EDUCATION SCHOOL PRINCIPALS MANAGE THE DISTANCE EDUCATION PROCESS IN THE COVID-19 PANDEMIC?

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 2, 157 - 172, 19.10.2022

Öz

Today, it is inevitable for educational leaders to adopt new roles and change behavior in the distance education process, where social and educational interaction is transferred to the virtual environment. For this reason, school principals need to adjust themselves against the negativities that may arise related to the distance education process that may arise regarding the individual learning styles and speeds of the students together with the technology. The aim of this research is to reveal how special education school administrators manage the distance education process from their own views. In this study, which was designed as a phenomenological research, the interview method was used. The participants consist of the administrators of special education schools at all levels (n=6) in the Central District of Sivas Province. Data were collected using a semi-structured interview form developed by the researchers. The findings were subjected to descriptive analysis using the MAXQDA 20 qualitative data analysis program. Difficulties are experienced in the management of the unexpected and unprepared process, services such as service and meals cannot be arranged as a result of the continuous opening and closing of schools, students cannot follow the lessons due to technological inadequacies, parents are limited in ensuring student interest and participation, teachers have difficulty in providing motivation, problems in supervising teaching activities are important factors of the research. one of the findings. In addition, in this process, findings related to the positive effects of the process, such as the increased cooperation between administrators, teachers and parents, and the understanding of the role of parents in the education of their children, were obtained by using alternative communication channels effectively. The findings were discussed in line with the related literature. It is anticipated that this study will contribute to advanced applications and research on this subject.

Kaynakça

  • İşcen-Karasu, F. (2021). Bütünleştirme yoluyla eğitim. D. Kayahan-Yüksel ve F. İşcen-Karasu (Ed.). Etkinlik örnekleriyle özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin eğitimi. Eğiten Kitap.
  • Türkiye Cumhuriyeti Anayasası, 9.11.1982 tarihli, 17863 sayılı Resmi Gazete. Erişim adresi: https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2709-19821018.pdf
  • Milli Eğitim Temel Kanunu, 14.6.1973 tarihli, 14574 sayılı Resmi Gazete. Erişim adresi: https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.1739.pdf
  • Engelliler Hakkında Kanun, 7.7.2005 tarihli, 25868 sayılı Resmi Gazete. Erişim adresi: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.5378.pdf
  • Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname, 6.6.1997 tarihli, 23011 sayılı Resmi Gazete. Erişim adresi: https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/4.5.573.pdf
  • İnsan Hakları Derneği (Ağustos, 2022). İnsan hakları evrensel bildirgesi. Erişim adresi: https://www.ihd.org.tr/insan-haklari-evrensel-beyannames/
  • İnsan Hakları Derneği (Ağustos, 2022). Birleşmiş milletler çocuk haklarına dair sözleşme. Erişim adresi: https://www.ihd.org.tr/ble-mletler-cuk-haklarina-da-slee/
  • Azarkan, E. & Benzer, E. (2018). Birleşmiş milletler engelli kişilerin haklarına dair sözleşme ve Türkiye’de engelli hakları. Dicle Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 23(38), s.3-29.
  • Kauffman, J. M., Hallahan, D. P., Pullen, P. C., & Badar, J. (2018). Special education: What it is and why we need it. Routledge.
  • Florian, L. (2008). Inclusion: Special or inclusive education: Future trends. British Journal of Special Education, 35(4), 202–208.
  • Güner-Yıldız, N. & Tutuk, T. (2018). Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitim. A. Arı ve M. Sönmez-Kartal (Ed.). Tüm öğretmenlik programları için özel eğitime giriş. Eğitim Yayınevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği. 07.07.2018 tarihli ve 30471 sayılı Resmi Gazete. Erişim adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2018/07/20180707-8.htm
  • Sucuoğlu, B. & Kargın, T. (2006). İlköğretimde Kaynaştırma Uygulamaları: Yaklaşımlar, yöntemler, teknikler. Morpa Yayınları.
  • Akçamete, G., Demir, Ş., & İşcen Karasu, F. (2010, 21-23 Ekim). Farklı ülkelerde özel eğitim öğretmeni yetiştirme politikaları [Sözlü bildiri]. 20. Ulusal Özel Eğitim Kongresi, Gaziantep.
  • Taylor, S. S. (2005). Special education, private schools, and vouchers: Do all students get a choice. JL & Educ., 34(1), 3-24.
  • Cavkaytar, A. (2018). Özel eğitim alanı. A. Cavkaytar & D. Tekin-Ersan (Ed.). Kuramdan uygulamaya sınıf öğretmenliği seti: Özel eğitim ve kaynaştırma. Eğiten Kitap.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yasin Arı 0000-0002-0299-2010

Fadime İşcen Karasu 0000-0003-3703-3343

Hilal Kahraman 0000-0002-5680-8362

Yayımlanma Tarihi 19 Ekim 2022
Gönderilme Tarihi 16 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Arı, Y., İşcen Karasu, F., & Kahraman, H. (2022). ÖZEL EĞİTİM OKUL MÜDÜRLERİ COVID-19 SALGININDA UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNİ NASIL YÖNETTİLER?. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(2), 157-172.