Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Pre-school Teachers' Views on Sexual Education

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 2, 110 - 122, 30.12.2019

Öz

Pre-school education is the period in which children
acquire knowledge and skills that will be effective throughout their life. One
of the trainings taught to the child during this period is sexual education.
The question of how sexual education should be given in preschool period has
been a controversial topic among researchers. The content of sexual education
in pre-school period is classified as: children’s questions about the
sexuality, body recognition and protection against abuse. The knowledge level
of preschool teachers and their approach to children and families are
considered important during this education. Accordingly, the aim of study is to
determine the perception of pre-school teachers for sexual education in
pre-school period. The study group consists of 41 preschool teachers working in
pre-school education institutions within the Ministry of National Education in
Silopi district of Şırnak in 2018-2019 academic year. The data in the study
were collected by semi-structured interview form which was formed by the
researchers. By means of content analysis technique, the data were analyzed. As
a result, it is thought that preschool teachers are partially sufficient in
terms of the content and skills of sexual education and are reluctant to
provide sexual education.

Kaynakça

  • Alkan Ersoy, Ö. (2015). Cinsel gelişim ile ilgili temel kavramlar ve okul öncesi dönemde cinsel eğitim. İsmihan Artan (Ed.), Cinsel gelişim ve eğitim içinde (s. 16-17). Ankara: Hedef Yayınları.
  • Acer, D., & Artan, İ. (2000). Üç ve dört yaş grubu çocukların annelerine yöneltmiş oldukları cinsellikle ilgili sorular ve annelerin verdikleri cevapların incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (1), 191- 204.
  • Bayrak, G., Başgül, Ş. N., Gündüz, T. (2011). Ailede cinsel eğitim. İstanbul: Timaş
  • Bulut Bedük, Ş. (2016). Cinsel eğitimde aileye-öğretmenlere düşen görevler ve sık karşılaşılan sorunlar ile olası cevap önerileri. S. Yağan Güder (Ed.), Erken çocuklukta cinsel eğitim ve toplumsal cinsiyet içinde (s. 29). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri (19. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Deniz, Ü. (2012). Okul öncesi dönemde cinsel kimlik gelişimi ve cinsel eğitim. Neriman Aral (Ed.), Aile ve çocuk içinde (s. 5-6). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Eliküçük, A., Sönmez, S. (2011). 6 yaş çocuklarının cinsel gelişim ve eğitimiyle ilgili ebeveyn görüşlerinin incelenmesi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 25 (25), 45-62.
  • Gökdeniz, Ş. (2008). İlköğretimde cinsel bilgiler eğitimi konusunda öğretmen ve veli görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Uludağ Üniversitesi, Bursa.Gültekin, G., Ruban, C., Akduman, B., Korkusuz, İ. (2006). Çocuk ve cinsel istismar. Adli Psikiyatri Dergisi, 3, 9-14.
  • İşler, S., Gürşimşek, A. I. (2018). 3-6 yaş çocuklarının cinsel eğitiminin gerekliliği ile ilgili ebeveyn görüşlerinin incelenmesi. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty, 38(3), 845-867.
  • Kadıoğlu Polat, D., Üstün Budak, A. M. (2016). Cinsel eğitimin tanımı-önemi-Türkiye’de ve Dünya’da cinsel eğitim uygulamaları. S. Yağan Güder (Ed.), Erken çocuklukta cinsel eğitim ve toplumsal cinsiyet içinde (s. 1-16). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Koçtürk, N. (2016). Çocuk istismarı ve ihmali. E. Baker ve T. Doğan (Ed.), Kriz Danışmanlığı içinde(ss.333-360). Ankara: Pegem.
  • Putnam, F. W. (2003). Ten-year researchup date review: Child sexual abuse. Journal of the American Academy of Child &Adolescent Psychiatry, 42(3), 269-278.
  • San Bayhan, P., Artan, İ. (2005). Çocuk gelişimi ve eğitimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Sevim, J. (2017). Anne bu ne? (9. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Sungur, M. Z. (1998). Cinsel eğitim. Klinik Psikiyatri, 2, 103-108.
  • Taşçı, A. İ. (2010). Cinsel eğitim. İstanbul: İz Yayınları.
  • Tuzcuoğlu, N., Tuzcuoğlu, S. (2004). Çocuğun cinsel eğitimi-Anne ben nasıl doğdum?. İstanbul: Morpa.
  • Ünüvardır, H. (2012). 3-6 yaş çocuğunun cinsel eğitimi hakkında veli ve öğretmenlerin bilinçlilik ve tutumlarının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Yakındoğu, KKTC.

Okul Öncesi Öğretmenlerinin Cinsel Eğitime İlişkin Görüşleri

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 2, 110 - 122, 30.12.2019

Öz

Okul öncesi eğitim çocuğun tüm yaşamında etkili olacak bilgi ve becerilerin kazanıldığı dönemdir. Bu dönemde çocuğa sunulan eğitimlerden biri de cinsel eğitimdir. Okul öncesi dönemde cinsel eğitimin nasıl sunulması gerektiği araştırmacılar tarafından tartışılan bir konu olmuştur. Okul öncesi dönemde cinsel eğitimin içeriği; çocukların cinsel içerikli soruları, bedenini tanıması ve istismara karşı korunması şeklinde gruplandırılmaktadır. Bu eğitimin sunulmasında okul öncesi öğretmenlerinin bilgi düzeyi, çocuklara ve ailelere yaklaşımı önemli görülmektedir. Bu bilgiler doğrultusunda çalışmanın amacı, okul öncesi dönemde cinsel eğitime yönelik okul öncesi öğretmenlerinin algısını belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubu 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Şırnak ilin, Silopi ilçesinde okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan 41 okul öncesi öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmada veriler araştırmacılar tarafından oluşturulan yarı-yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiştir. Sonuç olarak okul öncesi öğretmenlerinin cinsel eğitimin içeriği ve kazandırılması hedeflenen beceriler konusunda kısmen yeterli oldukları ve cinsel eğitim sunma konusunda isteksiz oldukları belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Alkan Ersoy, Ö. (2015). Cinsel gelişim ile ilgili temel kavramlar ve okul öncesi dönemde cinsel eğitim. İsmihan Artan (Ed.), Cinsel gelişim ve eğitim içinde (s. 16-17). Ankara: Hedef Yayınları.
  • Acer, D., & Artan, İ. (2000). Üç ve dört yaş grubu çocukların annelerine yöneltmiş oldukları cinsellikle ilgili sorular ve annelerin verdikleri cevapların incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (1), 191- 204.
  • Bayrak, G., Başgül, Ş. N., Gündüz, T. (2011). Ailede cinsel eğitim. İstanbul: Timaş
  • Bulut Bedük, Ş. (2016). Cinsel eğitimde aileye-öğretmenlere düşen görevler ve sık karşılaşılan sorunlar ile olası cevap önerileri. S. Yağan Güder (Ed.), Erken çocuklukta cinsel eğitim ve toplumsal cinsiyet içinde (s. 29). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri (19. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Deniz, Ü. (2012). Okul öncesi dönemde cinsel kimlik gelişimi ve cinsel eğitim. Neriman Aral (Ed.), Aile ve çocuk içinde (s. 5-6). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Eliküçük, A., Sönmez, S. (2011). 6 yaş çocuklarının cinsel gelişim ve eğitimiyle ilgili ebeveyn görüşlerinin incelenmesi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 25 (25), 45-62.
  • Gökdeniz, Ş. (2008). İlköğretimde cinsel bilgiler eğitimi konusunda öğretmen ve veli görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Uludağ Üniversitesi, Bursa.Gültekin, G., Ruban, C., Akduman, B., Korkusuz, İ. (2006). Çocuk ve cinsel istismar. Adli Psikiyatri Dergisi, 3, 9-14.
  • İşler, S., Gürşimşek, A. I. (2018). 3-6 yaş çocuklarının cinsel eğitiminin gerekliliği ile ilgili ebeveyn görüşlerinin incelenmesi. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty, 38(3), 845-867.
  • Kadıoğlu Polat, D., Üstün Budak, A. M. (2016). Cinsel eğitimin tanımı-önemi-Türkiye’de ve Dünya’da cinsel eğitim uygulamaları. S. Yağan Güder (Ed.), Erken çocuklukta cinsel eğitim ve toplumsal cinsiyet içinde (s. 1-16). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Koçtürk, N. (2016). Çocuk istismarı ve ihmali. E. Baker ve T. Doğan (Ed.), Kriz Danışmanlığı içinde(ss.333-360). Ankara: Pegem.
  • Putnam, F. W. (2003). Ten-year researchup date review: Child sexual abuse. Journal of the American Academy of Child &Adolescent Psychiatry, 42(3), 269-278.
  • San Bayhan, P., Artan, İ. (2005). Çocuk gelişimi ve eğitimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Sevim, J. (2017). Anne bu ne? (9. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Sungur, M. Z. (1998). Cinsel eğitim. Klinik Psikiyatri, 2, 103-108.
  • Taşçı, A. İ. (2010). Cinsel eğitim. İstanbul: İz Yayınları.
  • Tuzcuoğlu, N., Tuzcuoğlu, S. (2004). Çocuğun cinsel eğitimi-Anne ben nasıl doğdum?. İstanbul: Morpa.
  • Ünüvardır, H. (2012). 3-6 yaş çocuğunun cinsel eğitimi hakkında veli ve öğretmenlerin bilinçlilik ve tutumlarının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Yakındoğu, KKTC.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Tuğçe Güzelyurt 0000-0002-6577-8257

Ömür Yalçınkaya Bu kişi benim 0000-0002-6762-2467

Ülkü Saluci Bu kişi benim 0000-0003-3686-4890

Hifi Öglü Bu kişi benim 0000-0002-0507-1794

Rahim Ürüm Bu kişi benim 0000-0002-7856-7280

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2019
Kabul Tarihi 8 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Güzelyurt, T., Yalçınkaya, Ö., Saluci, Ü., Öglü, H., vd. (2019). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Cinsel Eğitime İlişkin Görüşleri. Çocuk Edebiyat Ve Dil Eğitimi Dergisi, 2(2), 110-122.
AMA Güzelyurt T, Yalçınkaya Ö, Saluci Ü, Öglü H, Ürüm R. Okul Öncesi Öğretmenlerinin Cinsel Eğitime İlişkin Görüşleri. ÇEDED. Aralık 2019;2(2):110-122.
Chicago Güzelyurt, Tuğçe, Ömür Yalçınkaya, Ülkü Saluci, Hifi Öglü, ve Rahim Ürüm. “Okul Öncesi Öğretmenlerinin Cinsel Eğitime İlişkin Görüşleri”. Çocuk Edebiyat Ve Dil Eğitimi Dergisi 2, sy. 2 (Aralık 2019): 110-22.
EndNote Güzelyurt T, Yalçınkaya Ö, Saluci Ü, Öglü H, Ürüm R (01 Aralık 2019) Okul Öncesi Öğretmenlerinin Cinsel Eğitime İlişkin Görüşleri. Çocuk Edebiyat ve Dil Eğitimi Dergisi 2 2 110–122.
IEEE T. Güzelyurt, Ö. Yalçınkaya, Ü. Saluci, H. Öglü, ve R. Ürüm, “Okul Öncesi Öğretmenlerinin Cinsel Eğitime İlişkin Görüşleri”, ÇEDED, c. 2, sy. 2, ss. 110–122, 2019.
ISNAD Güzelyurt, Tuğçe vd. “Okul Öncesi Öğretmenlerinin Cinsel Eğitime İlişkin Görüşleri”. Çocuk Edebiyat ve Dil Eğitimi Dergisi 2/2 (Aralık 2019), 110-122.
JAMA Güzelyurt T, Yalçınkaya Ö, Saluci Ü, Öglü H, Ürüm R. Okul Öncesi Öğretmenlerinin Cinsel Eğitime İlişkin Görüşleri. ÇEDED. 2019;2:110–122.
MLA Güzelyurt, Tuğçe vd. “Okul Öncesi Öğretmenlerinin Cinsel Eğitime İlişkin Görüşleri”. Çocuk Edebiyat Ve Dil Eğitimi Dergisi, c. 2, sy. 2, 2019, ss. 110-22.
Vancouver Güzelyurt T, Yalçınkaya Ö, Saluci Ü, Öglü H, Ürüm R. Okul Öncesi Öğretmenlerinin Cinsel Eğitime İlişkin Görüşleri. ÇEDED. 2019;2(2):110-22.