Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 1 - 25, 14.06.2020

Öz

Teşekkür

Bu makale Binali Yıldırım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı “Nitel Araştırma” dersi kapsamında hazırlanmıştır. Süreçte destek veren Doç. Dr. Oğuzhan Yılmaz’a teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Aka, A. (2018). Şiddet ve türlerine sosyolojik bakış. II. İnternational Applied Social Sciences Congress. Antalya.
  • Akkaya, N. (2014). Keloğlan masallarında yer alan değerlerin incelenmesi, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Sayı: 2/1, s. 312-324.
  • Alangu, T. (1968). Keloğlan masalları mitostan kurtuluş-gerçeğe yöneliş, Türk Dili Türk
  • Aras, Ş., ÖZAN, S., TIMBIL, S., ŞEMİN, S., KASAPÇI, O. (2016). Öğrencilerin okulda maruz kaldıkları duygusal ve fiziksel şiddet. Nöropsikiyatri Araştırma Makalesi, 53, 303-310.
  • Arıcı, A.F. (2004). Tür özellikleri ve tarihlerine göre Türk ve dünya masalları, A. Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, Sayı 26, s.159-168.
  • Aslan, E. (2008). Türk halk edebiyatı. Ankara: Maya Akademi Yayınları.
  • Bolat, N. (2017). Keloğlan kimliğinde Türk masallar anlatısı: propp yönteminde Türk masalları, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt 6, Sayı 3, s.202-226.Boratov, P.N. (1982). 100 soruda Türk halk edebiyatı, Gerçek Yayınevi, İstanbul.
  • Cengiz, G. (2012). “Ömer Seyfettin öykülerinin çocuğa görelik ilkesine göre incelenmesi ve bu öykülerdeki ötekileştirme ve şiddet öğelerine bakış” Eskişehir Osmangazi Üniversitesi (3.Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu Bildiriler ve Atölye Çalışmaları 05-07 Ekim 2011), Yayıma hzl. Sedat Sever, Ankara, s.315.
  • Dursun, A. (2008). Keloğlan masalları tespiti ve tasnifi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi.Muğla:Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ercan, A., R. (1975). Çocuklarımızı başarıya ulaştırmanın yolları, Alkım Yayıncılık, Ank.
  • Erdal, K.(2016). Keloğlan masallarında çocukların eğitimine yönelik iletiler, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, Sayı: 5/4, s. 1805-1822.
  • Gander, M.J., Gardiner, H.W. (2015). Çocuk ve ergen gelişimi. Çev: Ali Dönmez, Nilgün Çelen, Bekir Onur. İmge Kitapevi, Ankara.Halk Edebiyatı Özel Sayısı, sayı 207, s. 458-469.
  • Helimoğlu, M. (2002). Masallar ve eğitimsel işlevleri, 1 bs., Ankara .
  • Hoşgörür, V., Orhan A. (2017). Okulda zorbalık ve şiddetin nedenleri ve önlenmesinin yönetimi( Merkez İlçe Örneği). Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 ( 24), 859-880.
  • İkiz Ebru, F, Sağlam, A. (2017). Ortaokul öğrencilerinin şiddet eğilimleri ile okula bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İlköğretim Online, 16(3), 1235-1246. http://dx.doi.org/10.17051/ilkonline.2017.330253
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1989). “Aile – içi etkileşim ve çocuk gelişimi” Türkiye’de çocuğun durumu. Ankara: TC Başbakanlık Devlet Planlama Teşkilatı Sosyal Planlama Bakanlığı ve Unicef Yayını, s.195-209.
  • Karataş, E. (2014). Çocuk edebiyatında karakter kavramı, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 33, s. 60-79.
  • Kazdin, A. E. (2001). Behavior Modification in Applied Settings. Belmont, CA: Wadsworth. 6th ed.
  • Kılıç, B. S. - Yılmaz, O. (2018). Fakir Baykurt’un masallarında değer eğitimi ve masalların Türkçe eğitimine katkısı, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, Sayı: 7/2 , s.1104-1125.
  • Kılınç H, Tuncer D. (2016 ). Türkiye’de fiziksel şiddet eğiliminin sebepleri ve analizi. http://myweb.sabanciuniv.edu/bac/files/2013/10/T%C3%BCrkiyede-Fiziksel-%C5%9Eiddet-E%C4%9Filiminin-Sebepleri-ve-Analizi_final.pdf
  • Kızıldağ, H. (2016). Anakronik bir kahraman: “Keloğlan aramızda”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Sayı 53, s. 447-458.
  • Landrum, T. J., & Kauffman, J. M. (2006). Behavioural approaches to classroom management. In C.M. Everton & C.S. Weinstein (Eds.), Handbook of classroom management: Research, practice, and contemporary issues. Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Miltenberger, R. G. (2001). Behavior modification: Principles and procedures (2nd ed.). Belmont, CA, US: Wadsworth/Thomson Learning.
  • Nuhoğlu, M. M. (2014a). Keloğlan masallarında propp analizinin dışında kalan örnekler, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Sayı 5, s. 478-486.
  • Nuhoğlu, M. M. (2014b). Keloğlan masalları ve kültürel etkileşim, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Sayı: 6, s. 95-106.
  • Nuhoğlu, M. M. (2015). Keloğlan ve tasavvuf, Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, Cilt 3, Sayı 6, s.99-105.
  • Özcan, T. (2013). Modern bir öncü: Keloğlan, Bilig, Sayı 65, s.247-258
  • Özyürek, A. - KAYA, B. (2018). Keloğlan masalları çizgi filminin değerler açısından incelenmesi, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 4, s.1-11
  • Parke, R. D., “Punismentvin Children, Effects, Side Effects, and Alternate Strategies “ , Psychological Process in Early Education, ed. H. L.Hom, Jr, ile P.A. Robinson, New York, Academic Press, 1977.
  • Polat, O. (2016). Şiddet. Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi, 22(1), 15-34.
  • Subaşı, N., & Akın, A.(2012). Kadına yönelik şiddet: nedenleri ve sonuçları. http://www.huksam.hacettepe.edu.tr.
  • Şimşek, E. (2018). Masallarının milli tipi: Keloğlan, Akra Kültür Sanat Ve Edebiyat Dergisi, S.11, 2017 , s. 41-57 11.
  • Türkan, F. (2006). Keloğlan masallarının bilişsel gelişim açısından incelenmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yalçın, A.- Aytaş, G. (2005). Çocuk edebiyatı, 3 bs., Ankara.
  • Yaldız, H. (2006). Masalların çocuk eğitimi açısından incelenmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Konya:Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yılmaz, O. (2016). Kurgusal nitelikli çocuk kitapları ve karakter eğitimi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, Sayı: 4(3), s. 311-325.

Keloğlan Masallarında Ceza Yöntemleri

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 1 - 25, 14.06.2020

Öz

Keloğlan masallarındaki ceza unsurlarının
incelendiği çalışma doküman analizi deseniyle yapılmıştır. Çalışmanın verileri
iki aşamada toplanmıştır. İlk olarak çalışmada incelenecek dokümanların
belirlenmesi amacıyla başlığında Keloğlan geçen masallara ulaşılmıştır.
Akabinde Keloğlan masalları ile ilgili kitaplar gözden geçirilmiş ve içeriğinde
en çok ceza unsurunu barındıran Tahir Alangu’ ya ait on dokuz masal bu
doğrultuda incelenmek üzere seçilmiştir. Sonraki süreçte kitapta yer alan
masallar taşıdıkları ceza şekillerine göre fişlenmiş ve tasnif edilmiştir.
Yapılan tasnif sonrası masallardaki ceza şekillerinin beş kategori altında
incelenmesi uygun görülmüş ve bulgular kısmında bu kategorilere örnek cümleler
ve tablolar eşliğinde yer verilmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda
toplumda kabul edilmiş bir karakter olsa dahi Keloğlan adının geçtiği tüm
masalların uygun içerikli olmadığı, bazı masalların çocukların ruh dünyasına
uygun olmayan ceza şekilleri ve şiddet içeriklerini taşıdığı, masalların çocuklarda
birtakım olumsuz davranışlara yol açabilecek unsurlara yer verildiği tespit
edilmiştir.

Kaynakça

  • Aka, A. (2018). Şiddet ve türlerine sosyolojik bakış. II. İnternational Applied Social Sciences Congress. Antalya.
  • Akkaya, N. (2014). Keloğlan masallarında yer alan değerlerin incelenmesi, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Sayı: 2/1, s. 312-324.
  • Alangu, T. (1968). Keloğlan masalları mitostan kurtuluş-gerçeğe yöneliş, Türk Dili Türk
  • Aras, Ş., ÖZAN, S., TIMBIL, S., ŞEMİN, S., KASAPÇI, O. (2016). Öğrencilerin okulda maruz kaldıkları duygusal ve fiziksel şiddet. Nöropsikiyatri Araştırma Makalesi, 53, 303-310.
  • Arıcı, A.F. (2004). Tür özellikleri ve tarihlerine göre Türk ve dünya masalları, A. Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, Sayı 26, s.159-168.
  • Aslan, E. (2008). Türk halk edebiyatı. Ankara: Maya Akademi Yayınları.
  • Bolat, N. (2017). Keloğlan kimliğinde Türk masallar anlatısı: propp yönteminde Türk masalları, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt 6, Sayı 3, s.202-226.Boratov, P.N. (1982). 100 soruda Türk halk edebiyatı, Gerçek Yayınevi, İstanbul.
  • Cengiz, G. (2012). “Ömer Seyfettin öykülerinin çocuğa görelik ilkesine göre incelenmesi ve bu öykülerdeki ötekileştirme ve şiddet öğelerine bakış” Eskişehir Osmangazi Üniversitesi (3.Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu Bildiriler ve Atölye Çalışmaları 05-07 Ekim 2011), Yayıma hzl. Sedat Sever, Ankara, s.315.
  • Dursun, A. (2008). Keloğlan masalları tespiti ve tasnifi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi.Muğla:Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ercan, A., R. (1975). Çocuklarımızı başarıya ulaştırmanın yolları, Alkım Yayıncılık, Ank.
  • Erdal, K.(2016). Keloğlan masallarında çocukların eğitimine yönelik iletiler, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, Sayı: 5/4, s. 1805-1822.
  • Gander, M.J., Gardiner, H.W. (2015). Çocuk ve ergen gelişimi. Çev: Ali Dönmez, Nilgün Çelen, Bekir Onur. İmge Kitapevi, Ankara.Halk Edebiyatı Özel Sayısı, sayı 207, s. 458-469.
  • Helimoğlu, M. (2002). Masallar ve eğitimsel işlevleri, 1 bs., Ankara .
  • Hoşgörür, V., Orhan A. (2017). Okulda zorbalık ve şiddetin nedenleri ve önlenmesinin yönetimi( Merkez İlçe Örneği). Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 ( 24), 859-880.
  • İkiz Ebru, F, Sağlam, A. (2017). Ortaokul öğrencilerinin şiddet eğilimleri ile okula bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İlköğretim Online, 16(3), 1235-1246. http://dx.doi.org/10.17051/ilkonline.2017.330253
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1989). “Aile – içi etkileşim ve çocuk gelişimi” Türkiye’de çocuğun durumu. Ankara: TC Başbakanlık Devlet Planlama Teşkilatı Sosyal Planlama Bakanlığı ve Unicef Yayını, s.195-209.
  • Karataş, E. (2014). Çocuk edebiyatında karakter kavramı, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 33, s. 60-79.
  • Kazdin, A. E. (2001). Behavior Modification in Applied Settings. Belmont, CA: Wadsworth. 6th ed.
  • Kılıç, B. S. - Yılmaz, O. (2018). Fakir Baykurt’un masallarında değer eğitimi ve masalların Türkçe eğitimine katkısı, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, Sayı: 7/2 , s.1104-1125.
  • Kılınç H, Tuncer D. (2016 ). Türkiye’de fiziksel şiddet eğiliminin sebepleri ve analizi. http://myweb.sabanciuniv.edu/bac/files/2013/10/T%C3%BCrkiyede-Fiziksel-%C5%9Eiddet-E%C4%9Filiminin-Sebepleri-ve-Analizi_final.pdf
  • Kızıldağ, H. (2016). Anakronik bir kahraman: “Keloğlan aramızda”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Sayı 53, s. 447-458.
  • Landrum, T. J., & Kauffman, J. M. (2006). Behavioural approaches to classroom management. In C.M. Everton & C.S. Weinstein (Eds.), Handbook of classroom management: Research, practice, and contemporary issues. Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Miltenberger, R. G. (2001). Behavior modification: Principles and procedures (2nd ed.). Belmont, CA, US: Wadsworth/Thomson Learning.
  • Nuhoğlu, M. M. (2014a). Keloğlan masallarında propp analizinin dışında kalan örnekler, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Sayı 5, s. 478-486.
  • Nuhoğlu, M. M. (2014b). Keloğlan masalları ve kültürel etkileşim, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Sayı: 6, s. 95-106.
  • Nuhoğlu, M. M. (2015). Keloğlan ve tasavvuf, Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, Cilt 3, Sayı 6, s.99-105.
  • Özcan, T. (2013). Modern bir öncü: Keloğlan, Bilig, Sayı 65, s.247-258
  • Özyürek, A. - KAYA, B. (2018). Keloğlan masalları çizgi filminin değerler açısından incelenmesi, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 4, s.1-11
  • Parke, R. D., “Punismentvin Children, Effects, Side Effects, and Alternate Strategies “ , Psychological Process in Early Education, ed. H. L.Hom, Jr, ile P.A. Robinson, New York, Academic Press, 1977.
  • Polat, O. (2016). Şiddet. Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi, 22(1), 15-34.
  • Subaşı, N., & Akın, A.(2012). Kadına yönelik şiddet: nedenleri ve sonuçları. http://www.huksam.hacettepe.edu.tr.
  • Şimşek, E. (2018). Masallarının milli tipi: Keloğlan, Akra Kültür Sanat Ve Edebiyat Dergisi, S.11, 2017 , s. 41-57 11.
  • Türkan, F. (2006). Keloğlan masallarının bilişsel gelişim açısından incelenmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yalçın, A.- Aytaş, G. (2005). Çocuk edebiyatı, 3 bs., Ankara.
  • Yaldız, H. (2006). Masalların çocuk eğitimi açısından incelenmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Konya:Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yılmaz, O. (2016). Kurgusal nitelikli çocuk kitapları ve karakter eğitimi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, Sayı: 4(3), s. 311-325.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Esin Güneş Şahin

Semra Yazar

Aisaule Turatova Bu kişi benim

Nurşade Kort Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 14 Haziran 2020
Kabul Tarihi 4 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Güneş Şahin, E., Yazar, S., Turatova, A., Kort, N. (2020). Keloğlan Masallarında Ceza Yöntemleri. Çocuk Edebiyat Ve Dil Eğitimi Dergisi, 3(1), 1-25.
AMA Güneş Şahin E, Yazar S, Turatova A, Kort N. Keloğlan Masallarında Ceza Yöntemleri. ÇEDED. Haziran 2020;3(1):1-25.
Chicago Güneş Şahin, Esin, Semra Yazar, Aisaule Turatova, ve Nurşade Kort. “Keloğlan Masallarında Ceza Yöntemleri”. Çocuk Edebiyat Ve Dil Eğitimi Dergisi 3, sy. 1 (Haziran 2020): 1-25.
EndNote Güneş Şahin E, Yazar S, Turatova A, Kort N (01 Haziran 2020) Keloğlan Masallarında Ceza Yöntemleri. Çocuk Edebiyat ve Dil Eğitimi Dergisi 3 1 1–25.
IEEE E. Güneş Şahin, S. Yazar, A. Turatova, ve N. Kort, “Keloğlan Masallarında Ceza Yöntemleri”, ÇEDED, c. 3, sy. 1, ss. 1–25, 2020.
ISNAD Güneş Şahin, Esin vd. “Keloğlan Masallarında Ceza Yöntemleri”. Çocuk Edebiyat ve Dil Eğitimi Dergisi 3/1 (Haziran 2020), 1-25.
JAMA Güneş Şahin E, Yazar S, Turatova A, Kort N. Keloğlan Masallarında Ceza Yöntemleri. ÇEDED. 2020;3:1–25.
MLA Güneş Şahin, Esin vd. “Keloğlan Masallarında Ceza Yöntemleri”. Çocuk Edebiyat Ve Dil Eğitimi Dergisi, c. 3, sy. 1, 2020, ss. 1-25.
Vancouver Güneş Şahin E, Yazar S, Turatova A, Kort N. Keloğlan Masallarında Ceza Yöntemleri. ÇEDED. 2020;3(1):1-25.