In
this study, a gem with an Aphrodite image on it, obtained from the
Philadelphia (Gökçeseki) Excavation in the Isaurian Region will be evaluated in
terms of its valuable stone as well as the cultic and iconographical features
of the figure. As known, the depictions on the gemme are carved, not on
the surface placed on the bezel setting, but to its exterior part. Under the
similar finds the Gökçeseki example appears to be the single one with the
carving at the surface. Along with this example, it is seen that in addition
to the known cameo and intaglio techniques used in ancient times, a third
technique, which is the ‘reverse intaglio’ technique was applied. In relation
to the small size of the material, skillful work was carried out in the Roman
Empire period, especially during the Iulius-Cladius period. Especially
retrospective trends to the Classical and Hellenistic Periods began in large
scale and on small objects. In relation to this fact, the Aphrodite will be
traced also iconografically which leads us to a variation of the Anadyomene
type of Aphrodite. As a result, the ring will be examined in terms of both its
cultic and iconogrphical aspects and in the aspect of the transfer of a
well-known type to a small-sized material with a new technique.
Gökçeseki Finger Ring Aphrodite With Mirror Anadyomene Precious Stone Reverse Intaglio Gems
Bu
çalışmada, Isauria Bölgesi’nde bulunan Philadelphia (Gökçeseki) Kazısı’ndan
elde edilmiş olan bir adet gemme üzerindeki Aphrodite betimi, gerek
değerli taş özellikleri gerekse üzerinde bulunan betimi yönünden
değerlendirilecektir. Bilindiği üzere betimler gemme üzerinde, yüzük
üzerine oturan yüzeyine değil, dış tarafına gelen kısmına kazınmaktadır. Ancak
Gökçeseki örneğinin şimdiye kadar bilinen benzer eserler içinde, kazımanın
yüzük üzerine oturan cepheye işlendiği tek örnek olduğu görülmüştür. Bu
örnekle birlikte antikçağda uygulandığı bilinen kameo ve intaglio
tekniğinin yanı sıra, üçüncü bir teknik olarak ‘tersten kazıma’ tekniğinin de
uygulandığı görülmektedir. Roma İmparatorluk Dönemi’nde özellikle
Iulius-Cladiuslar zamanında, diğer eserlerde olduğu gibi, küçük objeler
üzerindeki betimlerde de Klasizm ve Hellenistik Dönem’e öykünme akımları başlar.
Burada betimlenen Aphrodite, bu açıdan da ikonografik olarak ele alınacaktır;
kollarını yukarı doğru kaldırarak dolanmış saçını tutması, Aphrodite’nin
Anadyomene tipinin bir varyasyonunu ile ilişkilendirilecektir. Sonuç olarak
eser, kült ve ikonografinin yanı sıra, küçük boyutlu malzemeye farklı bir
teknik uygulanarak aktarımının gösterilmesi açısından incelenecektir.
Gökçeseki Yüzük Ayna Tutan Aphrodite Anadyomene Değerli Taş Tersten Kazıma Tekniği Gemmeler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Arkeoloji |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 1 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
İlgili yılın sayısında en fazla 25 makale yayımlanır ve makale kabul tarihleri 15 Ekim ile 1 Mayıs arasındadır. 2024 yılı Ekim ayı itibariyle Cedrus sadece yabancı dilde makale kabul edecektir.