Bir Karia kenti olan Kaunos Muğla’ya bağlı Köy-ceğiz yakınlarında Dalyan Çayı’nın kıyısındadır. Antik kaynaklara ve birkaç konsil belgesine göre erken bir tarihte Hıristiyanlaşan Kaunos’un adı bu dönemde Hagia-Kaunos olarak değiştirilmiştir. Bugün, kentin farklı yerlerinde bulunan beş kilise Kaunos kazıları sayesinde ortaya çıkarılmıştır. Bunlardan biri olan Palaestra terasında yer alan kubbeli kilisenin VI. yüzyılın ilk yarısı ile VII. yüzyılın ortalarında yapılmış olduğu düşünülür. Kuşkusuz kilisenin çevresindeki buluntular kentin Doğu Roma Dönemi’ne ışık tutmaktadır. Kazı-larda Palaestra terasındaki kubbeli kilisenin içinde ve etrafında pek çok dikkate değer mimari plastik parça ele geçmiştir. Bu örneklerden biri 1998 kazı sezonunda bulunmuştur. Sözü edilen örnek olasılıkla mimari bir yapının parçası olarak kullanılmıştır. Örneğin ön yüzünde kabartma tekniğinde bir haç motifi ile stilize yapraklar ve haçın kollarından sarkan alpha (A) ve omega (ω) harfleri görülür. Doğu Roma sanatında haç İsa’nın çektiklerini, kurban edilişini ve kurtuluş umudunu sembolize etmek için kullanılır. Bunun yanı sıra Hıristiyan inancında başlangıç ve son anlamına gelen alpha (A) ve omega (ω) Tanrı’nın ezeli doğasına işaret eder. Haçın çeşitleri Doğu Roma tasvir sanatında yaygın olarak kullanılır. Bu makalede, sözü edilen kompozisyonun anlamını tartışmayı ve haç betimli bloğun kilisedeki kullanımını değer-lendirerek betimin önemini Doğu Roma sanatının bölgesel (Kaunos ve Karia) ve genel kültürel bağlamlarında tartışmayı deniyoruz.
Kaunos • Mimari Kabartma Yaşam Haçı Erken Doğu Roma Dönemi Alfa ve Omega
Caunus is known as a city in Caria which is located coast of Dalyan (Calbis) bay near Köyceğiz in Muğla. According to ancient sources and several ecclesiastical documents Caunus was christianized at an early date and when the Roman Empire officially adopted the Christian faith, its name changed into Hagia-Caunus. Today, there are five churches in different places of the city which come to light thanks to the excavations. It is argued that a domed church on Palaestra Terrace which has been constructed between the first half of VIth century and the mid. VIIth centuries. Undoubtedly findings of around the church shed light on the Byzantine period of the city. There are a lot of remarkable architec-tural sculptures at the around and inside of domed church on Palaestra Terrace. One of these examples is found at the 1998 excavation season. The front face of the marble block is carved relief technique which is a cross motive with stylized leaves and the alpha (Α) and omega (ω) that de-pends from arms of the cross. As it is known in Byzantine Art, cross is used to symbolize the Christ’s sufferings, his sacrifice and the hope of salvation. Besides the alpha (Α) and omega (ω) means beginning and end in Christian belief refer to the eternal nature of God. Cross varieties are commonly used in Byzantine depiction art. It seems that the carved marble block must have been used as an architectural stone in the church. Thus in this paper I have tried to examine meaning of the composition and to give careful consideration to a series of questions linked to the context of use of the cross carved block in the church as well as discuss its significance within regional (Caunus ve Caria) and broader cultural contexts of Early Byzantine art.
Early Byzantine Period Arc¬hitectu¬ral Relief Living Cross Alpha and Omega
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 5 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |
İlgili yılın sayısında en fazla 25 makale yayımlanır ve makale kabul tarihleri 15 Ekim ile 1 Mayıs arasındadır. 2024 yılı Ekim ayı itibariyle Cedrus sadece yabancı dilde makale kabul edecektir.