Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Efsane Cuma: İndirim, İndirim, İndirim

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 20, 52 - 71, 23.06.2022

Öz

Bu makale Türkiye’deki tüketicilerin Efsane Cuma pazarlama etkinliğine karşı tepkilerini araştırmaktadır. Çalışmada Türkiye çapında 24 kişi ile etnografik yöntem kullanılmış olup, veriler derinlemesine mülakat ile toplanmıştır. Kamuoyunda Efsane Cuma ile iki konu tartışmalıdır. Birincisi, Türk toplumunun Batı kaynaklı olması sebebiyle Şükran Günü sonrasındaki alışveriş etkinliğini yadsıyacağı ve ikincisi, Black Friday ismini taşımasından dolayı tepki göstereceğidir. Halbuki, araştırma bulguları işaret etmektedir ki, tüketicilerin arzu ettikleri indirimi yakalamadan ve stoklarda mal kalmasından başka önemsedikleri sorunları yoktur. Hatta indirimli olarak mal almanın kendisi bir mutluluk kaynağıdır. Fırsatlar konusunda çevresindekilerle iletişim halindedirler. Efsane Cuma’nın nereden geldiği hususunda ağırlıklı olarak indirim gününden veya fikri olmadığından bahsetmişlerdir. Sonuç olarak tüketici bir homo economicus olarak fırsatçı ve hesapçıdır. Tek kaygısı indirimdir.

Kaynakça

  • Akcan, B., Gençyürek Erdoğan, M. ve Karaçor, S. (2020). Para Cuma, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 23 (1), 43-53.
  • Akın, M S. (2019a). Kullanıcı Gerçekten Ne İster? Etnografik Metotları İle Derinlemesine Araştırma. Anadolu İktisat ve İşletme Dergisi, 3 (1), 1-25
  • Akın, M. S. (2019b). Kullanıcının bağlamının önemi ve bağlamsal sorgulama. Istanbul Management Journal, 87, 1-25.
  • Akın, M.S. (2020). Advanced Design Thinking Model For Innovation and Entrepreneurship: Ethnographic, Brainstorming, Prototyping (EBP Canvas Method). Berlin: Lambert Publishing.
  • Coulter, R. A., Zaltman, G., & Coulter,K. S. (2001). Interpreting Consumer Perceptions of Advertising: An Application of the Zaltman Metaphor Elicitation Technique. Journal of Advertising, 23 (3): 57.
  • Çeti̇nkaya, O, Ceng, E. (2018). Türkiye’deki Black Friday Etkinliğinin Tüketici Sinizmi Bağlamında Bir Değerlendirmesi, MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7 (4), 170-180.
  • Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2016). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage publications.
  • Çınar, D. (2020). “Black Friday” as a Shopping Event: A Study on the Motivational Tendency of Generation Y Consumers in Digital Environment, İzmir İktisat Dergisi, 35 (3) , 495-509 .
  • Drengner, J., Gaus, H., Jahn, S, (2008). “Does Flow Influence the Brand Image in Event Marketing?”, Journal of Advertising Research, 48(1), 138-147.
  • Faulkner, L. (2003). Beyond the five-user assumption: Benefits of increased sample sizes in usability testing. Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, 35, 379–383.
  • Filo, K., Funk, D., Hornby, G, (2009). The Role of Web Site Content on Motive and Attitude Change for Sport Events, The Journal of Sport Management, 23, 21-40.
  • Hede, A. M., Kellett, P. (2011). “Marketing COMMUNICATIONS for Special Events: Analyzing Managerial Practice, Consumer Perceptions and Preferences”, European Journal of Marketing, 45(6), 987-1004.
  • Kılıç, G , Budak, İ , Kılıç, B. (2020). “Kara Cuma Etiketlerinin Tweet İstatistikleri ve Duygu Analizi ile Sıralanması” , Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi , 23 (1) , 131-140 .
  • Kwon, H. J. ve Brinthaupt, T. M. (2015). “The Motives, Characterist and Experinces of US Black Friday Shoppers”. Journal of Global Fashion Marketing, 6/4, 292-302.
  • Lennon, S. J., Kım, M., Lee, J., Johnson, K. K. P. (2018). “Consumer Emotions on Black Friday: Antecedents and Consequence”, Journal of Research for Consumers 32, 70-108.
  • Liedtka, J. & Ogilvie, T. (2011). Designing for Growth. New York: Columbia Business School.
  • Liedtka, J., King, A., Bennett, K. (2014). Solving Problems With Design Thinking, New York: Columbia Business School.
  • Lin, J. (1985). "Why the Name Black Friday? Uh ... Well ..." The Philadelphia Inquirer.
  • Maliye Bakanlığı (2021). Kasım 2021 Cirosu. https://www.alomaliye.com/2022/01/13/kasim-2021-ciro-endeksleri/
  • Merriam, S.B. & Tisdell, E.J. (2015). Qualitative Research: A Guide to Design and Implementation. John Wiley & Son.
  • Nielsen, J. (2000). Why You Only Need to Test with 5 Users. https://www.nngroup.com/articles/why-you-only-need-to-test-with-5-users/
  • Nielsen, J. (2012). Intranet Usability: The Trillion-Dollar Question. www.nielsen.com.
  • Nielsen, J. (2020). How Many Test Users in a Usability Study? https://www.nngroup.com/articles/how-many-test-users/
  • Odabaşı, Y., Barış, G. (2003). Tüketici Davranışı, MediaCat, İstanbul.
  • Simpson, L., Taylor, L., O'Rourke, K., Shaw, K. (2011). "An Analysis of Consumer Behavior on Black Friday", American International Journal of Contemporary Research, 1(1), 1-5
  • Swilley, E., Goldsmıth, R. E. (2013). “Black Friday and Cyber Monday: Understanding Consumer Intentions on Two Major Shopping Days”, Journal of Retailing and Consumer Services, 20(2013), 43–50.
  • Thomas, B J., Peters, C. (2011). “An Exploratory Investigation of Black Friday Consumption Rituals”, International Journal of Retail & Distribution Management 39(7), 522- 537.
  • Young, I. (2015). Practical Empathy: For Collaboration and Ceativity in Your Work. New York: Rosenfeld Media.
  • Zaltman, G. & Zaltman,L. (2008). Marketing Metaphoria: What Deep Metaphors Reveal about the Minds of Consumers. Boston: Harvard Business School Press.
  • Zaltman, G. (2003). How Customers Think: Essential Insights into the Mind of the Markets. Boston: Harvard Business School Press.
  • Zimmer, B. (2011). "The Origins of "Black Friday". Word Route
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mustafa Şeref Akın 0000-0002-1850-9118

Yayımlanma Tarihi 23 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 10 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Akın, M. Ş. (2022). Efsane Cuma: İndirim, İndirim, İndirim. Çekmece Sosyal Bilimler Dergisi, 10(20), 52-71.
AMA Akın MŞ. Efsane Cuma: İndirim, İndirim, İndirim. İZÜ Çekmece. Haziran 2022;10(20):52-71.
Chicago Akın, Mustafa Şeref. “Efsane Cuma: İndirim, İndirim, İndirim”. Çekmece Sosyal Bilimler Dergisi 10, sy. 20 (Haziran 2022): 52-71.
EndNote Akın MŞ (01 Haziran 2022) Efsane Cuma: İndirim, İndirim, İndirim. Çekmece Sosyal Bilimler Dergisi 10 20 52–71.
IEEE M. Ş. Akın, “Efsane Cuma: İndirim, İndirim, İndirim”, İZÜ Çekmece, c. 10, sy. 20, ss. 52–71, 2022.
ISNAD Akın, Mustafa Şeref. “Efsane Cuma: İndirim, İndirim, İndirim”. Çekmece Sosyal Bilimler Dergisi 10/20 (Haziran 2022), 52-71.
JAMA Akın MŞ. Efsane Cuma: İndirim, İndirim, İndirim. İZÜ Çekmece. 2022;10:52–71.
MLA Akın, Mustafa Şeref. “Efsane Cuma: İndirim, İndirim, İndirim”. Çekmece Sosyal Bilimler Dergisi, c. 10, sy. 20, 2022, ss. 52-71.
Vancouver Akın MŞ. Efsane Cuma: İndirim, İndirim, İndirim. İZÜ Çekmece. 2022;10(20):52-71.