Professional ethics is a set of subjects that must be given in a vocational education institution, like other courses, in order to ensure an average standard. It is expected from an engineer who has completed an undergraduate engineering program such as Environmental Engineering to have a sense of ethical responsibility. For this reason, it is expected that ethical issues should be covered in each course related to the existence of courses related to ethics in the curriculum and this awareness should be given to the student.
In this study, it is aimed to determine the share/current situation of ethics-related courses in the curriculum by examining the curriculum of Environmental Engineering undergraduate programs in Türkiye. In this context, firstly, the outcomes of the programs were examined and those related to ethics were compiled, then the courses in the curriculum were examined one by one and those related to ethics were listed. Thus, the share of courses related to ethics in the curriculum of the program was revealed.
As a result, although the subject of ethics, which has an important place in field-specific competencies in National Qualifications Framework for Higher Education in Türkiye, is among the program outcomes in Environmental Engineering undergraduate programs, it has been determined that it is at a relatively low level at the course level.
Environmental Engineering Environmental Engineering Education Ethics Curriculum Türkiye
Mesleki etik de ortalama bir standardın sağlanabilmesi için diğer dersler gibi mesleki eğitim kurumunda verilmesi gereken bir konu bütünüdür. Çevre Mühendisliği gibi lisans türünde bir mühendislik öğretim programını bitiren bir mühendisten etik sorumluluk bilincine sahip olması beklenmektedir. Bunun için de öğretim programının müfredatında etik ile ilgili derslerin varlığı ile ilgili her derste derse özgü olarak etik konularının işlenmiş olması ve bu bilincin öğrenciye verilmiş olması beklenir.
Bu çalışmada, Türkiye'deki Çevre Mühendisliği lisans programlarının öğretim planlarının incelenmesiyle etik ile ilgili derslerin plandaki payının/mevcut durumunun tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamda önce programların yeterlik/kazanım/çıktıları incelenmiş ve etik ile ilgili olanlar derlenmiş, ardından müfredattaki dersler tek tek incelenerek etik ile ilgili olanlar listelenmiştir. Böylece programın müfredatında etik ile ilgili derslerin payı ortaya çıkarılmıştır.
Sonuçta; Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesinde alana özgü yetkinliklerde önemli bir yere sahip olan etik konusunun Çevre Mühendisliği lisans programlarında program çıktıları arasında yer alsa da buna mukabil ders düzeyinde nispeten düşük seviyede yer aldığı tespit edilmiştir.
Çevre Mühendisliği Çevre Mühendisliği Eğitimi Etik Öğretim planı Türkiye
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çevre Eğitimi ve Yaygınlaştırılması |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 3 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 1 |