Dönüştürücü liderlik, örgütlerde köklü değişimlerin yapılmasını ve bu yapılan değişimler neticesinde başarının elde edilmesini sağlayan liderlik tarzıdır. Modern Dünya’da teknolojinin getirdiği değişim ile birlikte hayatımıza giren yeniliklere, reforma ve değişime yönelik olan liderlik; dönüşümcü liderliktir. Bu araştırmanın amacı, güçlü değişimi ve dönüşümü sağlayacak liderlik modeli olan dönüşümcü liderlik davranışlarını ortaya koymak ve ilkokul ve ortaokul okul yöneticilerinin dönüşümcü liderlik özellikleri saptamaktır. Araştırmanın evrenini 2018-2019 eğitim öğretim yılında Diyarbakır ili Sur ve Yenişehir merkez ilçelerinde ilkokul ve ortaokul olmak üzere toplam 340 okulda görev yapan 1115 okul yöneticisinden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi, evrenden tesadüfî örnekleme yoluyla belirlenen Sur ve Yenişehir merkez ilçelerinde ilkokul ve ortaokullarda görev yapan 180 okul yöneticisinden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri Bass ve Avolio (1997) tarafından geliştirilen “Dönüşümcü Liderlik Anketi " veri toplama aracının Cemaloğlu (2007) tarafından, daha sonra Şirin ve Yetim (2009) tarafından Türkçeye uyarlanan formu ve araştırmacı tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu” araçlığıyla toplanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde: aritmetik ortalama (X), standart sapma (Ss), frekans (f), yüzde (%) değerleri hesaplanmıştır. Ayrıca araştırmada, t-testi ve ANOVA testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda; okul yöneticilerinin dönüşümcü liderlik özellikleri cinsiyet, yaş ve öğretim kademesi değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Nisan 2023 |
Gönderilme Tarihi | 11 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 5 |