Amaç: Öğrenme ve bellek bozuklukları; yaşam kalitesini olumsuz yönde etkileyen birçok hastalıkla primer veya sekonder olarak ilişkilidir. Bu çalışmada; agmatinin kognitif fonksiyonlar üzerine olası etkisi araştırılmıştır.
Yöntem: Sıçanlarda amnezi ve stres modelleri kullanılarak kognitif fonksiyonların bozulması sağlandıktan sonra agmatin uygulanmıştır. Amnezi oluşturmak için kolinerjik muskarinik reseptör blokeri skopolamin kullanılmış, hayvanlar kontrol, skopolamin ve skopolamin+agmatin olmak üzere üç gruba ayrılmıştır. Kontrol grubuna, serum fizyolojik, skopolamin grubuna 1 mg/kg skopolamin, skopolamin+agmatin grubuna 1 mg/kg skopolamin ve 20 dk sonra 40 mg/kg agmatin ntraperitoneal (i.p.) olarak uygulanmıştır. Stres oluşturmak için ise hayvanlar 14 gün süreyle günde 4 saat immobilizasyona maruz bırakılmıştır. Bu modeldeki hayvanlar kontrol, stres ve stres+agmatin olmak üzere üç gruba ayrılmıştır. Stres uygulamasının ardından kontrol ve stres gruplarına, s.f., stres+agmatin grubuna ise 40 mg/kg agmatin uygulanmıştır. Hayvanlar, son enjeksiyondan 30 dk sonra öğrenme ve bellek fonksiyonları değerlendirilmek üzere Morris’in su tankı ve pasif sakınma testlerine alınmıştır.
Bulgular: Çalışmamızda agmatin tedavisinin hem skopolamin,
hem de stres ile bozulmuş kognitif fonksiyonlarda anlamlı bir
düzelme sağladığı gösterilmiştir.
Sonuç: Bu bulgulardan hareketle, agmatinin bozulmuş öğrenme ve bellek fonksiyonlarına olumlu katkılarının olabileceği ve ayrıca endojen bir madde olarak kognitif fonksiyonların düzenlenmesinde önemli rolü olabileceği düşünülmüştür.
Anahtar sözcükler: Agmatin, amnezi, bellek, öğrenme, skopolamin
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2014 |
Gönderilme Tarihi | 31 Ekim 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 1 Sayı: 1 |