Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lise Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersi Tutumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi (Isparta Örneği)

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 3, 53 - 62, 31.12.2020

Öz

Bu çalışmanın amacı, lise öğrencilerinin beden eğitimi dersi tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesidir.
Araştırmaya 2019-2020 eğitim öğretim yılı Isparta ili ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören basit tesadüfü yöntem ile seçilmiş 218 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmada kişisel bilgi formu ve lise öğrencileri için beden eğitimi dersi tutum ölçeği veri toplama aracı olarak kullanılmıştır.
Bu bilgiler doğrultusunda, nonparametrik istatistik analiz testleri kullanılmıştır. Katılımcıların ölçeklerden aldıkları puanlar aritmetik ortalama ve standart sapma X±Ss olarak sunulmuştur. İkili karşılaştırmalarda Mann Whitney-U testi uygulanırken üç ve fazla değişkenin karşılaştırılmasında Kruskal Wallis-H testi kullanılmıştır.
Çalışmaya katılan öğrencilerin, beden eğitimi dersi tutumlarında yaş, cinsiyet, sınıf seviyesi ve spor türü değişkenlerine göre anlamlı farklılık tespit edilmiştir.
Sonuç olarak yaş, cinsiyet, sınıf seviyesi ve spor türü değişkenlerine göre elde edilen sonuçlardan farklılık gösteren diğer çalışmaların öğrencilerin yaşadıkları sosyokültürel ve sosyoekonomik şartların farklılığından kaynaklandığı düşünülmektedir. Farklı okul türlerinde yapılan çalışmaların, kurumsal yapıdan kaynaklanan spor yapma imkânı, sosyalleşme düzeyleri ve coğrafi şartlar nedeniyle farklı sonuç vermiş olması muhtemeldir. Bunun yanında yine kurum türlerine göre aldıkları genel ve özel akademik eğitim, hazırlanmak durumunda oldukları TYT (Temel Yeterlilik Testi), AYT (Alan Yeterlilik Testi), KPSS (Kamu Personeli Sezme Sınavı) gibi sınav hazırlıklarının farklı sonuçlar ortaya çıkmasına neden olduğu düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Akıncı, A., & Çakır, F. (2019). 14-17 Yaş Grubunda Liselerde Futbol Oynayan Sporcuların Spora Karşı Sporcu Beklentileri ve Çevresel Faktörlerin Bazı Değişkenlere Göre Sporcuyu Etkileme Düzeylerinin İncelenmesi. Social Sciences Studies Journal, 5(50).
  • Alp, H., & Süngü, B. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Spora Karşı Tutumlarına Beden Eğitimi ve Spor Dersinin Etkisi. Journal of Research in Education and Teaching, 5, 2146-9199.
  • Arıcı, H. (2001). Okullarda Beden Eğitimi. Ankara: Nobel Yayın ve Dağıtım.
  • Baylan, M., Baylan, Y., & Kiremitçi, O. (2012). Farklı Sportif Etkinliklerin İlköğretim 2. Kademe Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine Yönelik Tutum, Sosyal Beceri ve Öz yeterlik Düzeylerine Etkiler. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 14(2), 196-201.
  • Canakay, E. (2006). Müzik Teorisi Dersine İlişkin Tutum Ölçeği Geliştirme. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildirisi.
  • Cengiz, Ö., Kılıç, M. A., & Soylu, Y. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 1(2), 141-149.
  • Çavdar, E., İlhan, E. L., & Esentürk, O. K. (2018). An Analysis of Obese Student's Attitudes Towards Physical Education. Journal of Human Sciences, 4(15), 2493-2508.
  • Çelik, K., Karagün, E., & Ekiz, Z. D. (2018). Özel ve Devlet Okullarında Okuyan Lise Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine Karşı Tutumları. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 7(3), 83-91.
  • Çetin, M. (2007). Ortaöğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi Ve Spora İlişkin Tutumlarının Karşılaştırılması (Kırşehir İl Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Çıngı, H. (1994). Örnekleme Kuramı. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Basımevi.
  • Dalbudak, İ., & Yiğit, Ş. M. (2019). Hearing Imparied Students Attitudes Towards Physical Education and Sports. Journal of Education and Training Studies, 7(9), 55-60.
  • Dalbudak, İ., Gürkan, A. C., Yigit, S. M., Kargun, M., Hazar, G., & Dorak, F. (2016). Investigating Visually Disabled Students’ Attitudes About Physical Education And Sport. International Journal of Environmental and Science Education, 16(11), 94.
  • Ekici, S., Bayrakdar, A., & Hacıcaferoğlu, B. (2011). Lise Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersi Tutumlarının Değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 829-839.
  • Erim, V., Doğan, İ., & Ceyhun, S. (2019). Karabük İlindeki Yatılı Okulda Öğrenim Gören Lise Öğrencilerin Beden Eğitimi Dersi ve Spora İlişkin Tutumları. Electronic Turkish Studies, 14(6).
  • Fidan, N., & Erden, M. (1997). Eğitime Giriş. Ankara: Alkım Yayıncılık.
  • Görmez, A. (2017). Ankara İli Merkez İlçelerinde Öğrenim Gören Ortaöğretim Öğrencilerinin Spora Yönelmelerini Etkileyen Etmenlerin Chaid Analizi İle İncelenmesi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü(Yüksek Lisans Tezi).
  • Güllü, M., & Güçlü, M. (2009). Ortaöğretim Öğrencileri İçin Beden Eğitimi Dersi Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 138-151.
  • Güllü, M., Şarvan Cengiz, Ş., Öztaşyonar, Y., & Kaplan, B. (2016). Ortaokul Öğrencilerin Beden Eğitimi ve Spor Dersine İlişkin Tutumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi (Şanlıurfa İli Örneği). Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 49-61.
  • Kamer, S. T., & Şimşek, A. S. (2016). Türk Eğitim Tarihi Dersine Yönelik Öğretmen Adaylarının Tutumlarının Ölçülmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 663-678.
  • Kan, A., & Akbaş, A. (2005). Lise Öğrencilerinin Kimya Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 1(2), 227- 237.
  • Kangalgil, M., Hünük, D. & Demirhan, G. (2006). İlköğretim, Lise ve Üniversite Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spora İlişkin Tutumlarının Karşılaştırılması. Spor Bilimleri Dergisi, 17(2), 48-57.
  • Karakuş, M. (2012). Termal Turizm ve Rekreatif Etkinlikler Açısında Kozaklı’nın Değerlendirilmesi. Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı (Yüksek Lisans Tezi). Kayseri: Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Karakuş, M., & Köse, A. (2018). Ülkemizdeki Yerli Turistlerin Nevşehir-Kozaklı Bölgesindeki Termal Kaplıca Tercihlerindeki Faktörler ile Rekreatif Etkinliklerin Yeterlilik Durumlarının İncelenmesi. Spor Bilimleri Alanında Yenilikçi Yaklaşımlar (s. 269-285) içinde, Gece Kitaplığı.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemi (17 b.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kılıç, T., & Çimen, P. N. (2018). Ortaokul ve Lise Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spor Dersine Karşı Tutumlarının İncelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-13.
  • Kılıç, T., Uğurlu, A., & Cenik, D. (2018). Lise Birinci Sınıf Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi Dersine Karşı Tutumlarının İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 13-23.
  • Kumartaşlı, M. (2010). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine İlişkin Tutumlarının ve Yaşam Doyum Düzeylerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Özcan, G., Mirzeoğlu, A. D., & Çoknaz, D. (2016). Öğrenci Gözüyle Beden Eğitimi ve Spor Dersi ve Öğretmeni. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 270-291.
  • Özkurt, R., & Pepe, K. (2016). Kadın ve Erkek Lise Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spor Dersine Yönelik Tutumlarının Araştırılması. Uluslararası Spor Egzersiz ve Antrenman Bilimi Dergisi, 2(3), 93-101.
  • Pepe, O., Taşkıran, C., Pepe, K., & Çoksevim, B. (2011). Attitude of First Grade Teachers of Primary Education Schools Related to Physical Education and Sport Lessons Ovidius University Annals. Series Physical Education and Sport / Science Movement and Health, 11(2), 221-228.
  • Turan, M. B., Usuflu, O., Koç, K., Karaoğlu, B., & Ulucan, H. (2018). Profesyonel Futbolcularda Sporda İnsan Hakları Tutumu ve Özgünlük Düzeylerinin İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(4), 1-18.
  • Türker, A., & Özaltın, T. G. (2015). Turizm Çalışanlarının Boş Zaman Tutumlarının Ölçülmesi: Muğla Örneği. Akademik Bakış Dergisi, (51), 522.
  • Uluışık, V., Beyleroğlu, M., Suna, G., & Yalçın, S. (2016). The Examination Of The Secondary School Student’s Attitudes Toward Physical Education Lesson and Their Academic Motivation According To Some Variables (Burdur Province Sample. Journal of Human Sciences, 13(3), 5092-5106.
  • Yıldırım, M., Araç Ilgar, E., & Uslu, S. (2018). Lise Öğrencilerinin Spora Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Turkish Studies, 13(27), 1711-1727.
  • Zengin, S., Hekim, M., & Hekim, H. (2016). Ortaokul ve Lise Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine Yönelik Tutumlarının Cinsiyet ve Öğrenim Kademesi Değişkenine Göre İncelenmesi. Journal of Human Sciences, 13(2), 3242-3251.

Analysis of High School Students’ Physical Education Lesson Attitudes of According to Some Variables (Sample of Isparta)

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 3, 53 - 62, 31.12.2020

Öz

Purpose: The aim of this study is to analyze high school students' attitudes towards physical education lesson according to some variables.
Method: In the 2019-2020 academic years, 218 students who were selected by simple coincidence method in high schools in Isparta province participated in the study as volunteers. The personal data form and the physical education lesson attitude scale for high school students were used as data collection tools in the research. The scores obtained from the scales were presented as arithmetic mean and standard deviation X ± Sd. The Mann Whitney-U test was used for binary comparisons and Kruskal Wallis-H was used for comparison of three variables.
Results: A significant difference was found in the physical education lesson attitudes of the students participating in the study according to the variables of age, gender, class level and sports type.
Conclusion: As a result, it is thought that other studies that differ from the results obtained according to the variables of age, gender, grade level and type of sport are caused by the difference of sociocultural and socioeconomic conditions experienced by students. It is possible that the studies carried out in different school types have yielded different results due to the opportunity to play sports, socialization levels and geographical conditions. In addition, it is thought that the general and special academic education they receive according to the type of institutions, exam preparations such as TYT (Basic Proficiency Test), AYT (Field Proficiency Test), KPSS (Public Personnel Selection Exam), where they have to prepare, lead to different results.

Kaynakça

  • Akıncı, A., & Çakır, F. (2019). 14-17 Yaş Grubunda Liselerde Futbol Oynayan Sporcuların Spora Karşı Sporcu Beklentileri ve Çevresel Faktörlerin Bazı Değişkenlere Göre Sporcuyu Etkileme Düzeylerinin İncelenmesi. Social Sciences Studies Journal, 5(50).
  • Alp, H., & Süngü, B. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Spora Karşı Tutumlarına Beden Eğitimi ve Spor Dersinin Etkisi. Journal of Research in Education and Teaching, 5, 2146-9199.
  • Arıcı, H. (2001). Okullarda Beden Eğitimi. Ankara: Nobel Yayın ve Dağıtım.
  • Baylan, M., Baylan, Y., & Kiremitçi, O. (2012). Farklı Sportif Etkinliklerin İlköğretim 2. Kademe Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine Yönelik Tutum, Sosyal Beceri ve Öz yeterlik Düzeylerine Etkiler. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 14(2), 196-201.
  • Canakay, E. (2006). Müzik Teorisi Dersine İlişkin Tutum Ölçeği Geliştirme. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildirisi.
  • Cengiz, Ö., Kılıç, M. A., & Soylu, Y. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 1(2), 141-149.
  • Çavdar, E., İlhan, E. L., & Esentürk, O. K. (2018). An Analysis of Obese Student's Attitudes Towards Physical Education. Journal of Human Sciences, 4(15), 2493-2508.
  • Çelik, K., Karagün, E., & Ekiz, Z. D. (2018). Özel ve Devlet Okullarında Okuyan Lise Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine Karşı Tutumları. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 7(3), 83-91.
  • Çetin, M. (2007). Ortaöğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi Ve Spora İlişkin Tutumlarının Karşılaştırılması (Kırşehir İl Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Çıngı, H. (1994). Örnekleme Kuramı. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Basımevi.
  • Dalbudak, İ., & Yiğit, Ş. M. (2019). Hearing Imparied Students Attitudes Towards Physical Education and Sports. Journal of Education and Training Studies, 7(9), 55-60.
  • Dalbudak, İ., Gürkan, A. C., Yigit, S. M., Kargun, M., Hazar, G., & Dorak, F. (2016). Investigating Visually Disabled Students’ Attitudes About Physical Education And Sport. International Journal of Environmental and Science Education, 16(11), 94.
  • Ekici, S., Bayrakdar, A., & Hacıcaferoğlu, B. (2011). Lise Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersi Tutumlarının Değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 829-839.
  • Erim, V., Doğan, İ., & Ceyhun, S. (2019). Karabük İlindeki Yatılı Okulda Öğrenim Gören Lise Öğrencilerin Beden Eğitimi Dersi ve Spora İlişkin Tutumları. Electronic Turkish Studies, 14(6).
  • Fidan, N., & Erden, M. (1997). Eğitime Giriş. Ankara: Alkım Yayıncılık.
  • Görmez, A. (2017). Ankara İli Merkez İlçelerinde Öğrenim Gören Ortaöğretim Öğrencilerinin Spora Yönelmelerini Etkileyen Etmenlerin Chaid Analizi İle İncelenmesi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü(Yüksek Lisans Tezi).
  • Güllü, M., & Güçlü, M. (2009). Ortaöğretim Öğrencileri İçin Beden Eğitimi Dersi Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 138-151.
  • Güllü, M., Şarvan Cengiz, Ş., Öztaşyonar, Y., & Kaplan, B. (2016). Ortaokul Öğrencilerin Beden Eğitimi ve Spor Dersine İlişkin Tutumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi (Şanlıurfa İli Örneği). Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 49-61.
  • Kamer, S. T., & Şimşek, A. S. (2016). Türk Eğitim Tarihi Dersine Yönelik Öğretmen Adaylarının Tutumlarının Ölçülmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 663-678.
  • Kan, A., & Akbaş, A. (2005). Lise Öğrencilerinin Kimya Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 1(2), 227- 237.
  • Kangalgil, M., Hünük, D. & Demirhan, G. (2006). İlköğretim, Lise ve Üniversite Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spora İlişkin Tutumlarının Karşılaştırılması. Spor Bilimleri Dergisi, 17(2), 48-57.
  • Karakuş, M. (2012). Termal Turizm ve Rekreatif Etkinlikler Açısında Kozaklı’nın Değerlendirilmesi. Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı (Yüksek Lisans Tezi). Kayseri: Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Karakuş, M., & Köse, A. (2018). Ülkemizdeki Yerli Turistlerin Nevşehir-Kozaklı Bölgesindeki Termal Kaplıca Tercihlerindeki Faktörler ile Rekreatif Etkinliklerin Yeterlilik Durumlarının İncelenmesi. Spor Bilimleri Alanında Yenilikçi Yaklaşımlar (s. 269-285) içinde, Gece Kitaplığı.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemi (17 b.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kılıç, T., & Çimen, P. N. (2018). Ortaokul ve Lise Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spor Dersine Karşı Tutumlarının İncelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-13.
  • Kılıç, T., Uğurlu, A., & Cenik, D. (2018). Lise Birinci Sınıf Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi Dersine Karşı Tutumlarının İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 13-23.
  • Kumartaşlı, M. (2010). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine İlişkin Tutumlarının ve Yaşam Doyum Düzeylerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Özcan, G., Mirzeoğlu, A. D., & Çoknaz, D. (2016). Öğrenci Gözüyle Beden Eğitimi ve Spor Dersi ve Öğretmeni. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 270-291.
  • Özkurt, R., & Pepe, K. (2016). Kadın ve Erkek Lise Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spor Dersine Yönelik Tutumlarının Araştırılması. Uluslararası Spor Egzersiz ve Antrenman Bilimi Dergisi, 2(3), 93-101.
  • Pepe, O., Taşkıran, C., Pepe, K., & Çoksevim, B. (2011). Attitude of First Grade Teachers of Primary Education Schools Related to Physical Education and Sport Lessons Ovidius University Annals. Series Physical Education and Sport / Science Movement and Health, 11(2), 221-228.
  • Turan, M. B., Usuflu, O., Koç, K., Karaoğlu, B., & Ulucan, H. (2018). Profesyonel Futbolcularda Sporda İnsan Hakları Tutumu ve Özgünlük Düzeylerinin İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(4), 1-18.
  • Türker, A., & Özaltın, T. G. (2015). Turizm Çalışanlarının Boş Zaman Tutumlarının Ölçülmesi: Muğla Örneği. Akademik Bakış Dergisi, (51), 522.
  • Uluışık, V., Beyleroğlu, M., Suna, G., & Yalçın, S. (2016). The Examination Of The Secondary School Student’s Attitudes Toward Physical Education Lesson and Their Academic Motivation According To Some Variables (Burdur Province Sample. Journal of Human Sciences, 13(3), 5092-5106.
  • Yıldırım, M., Araç Ilgar, E., & Uslu, S. (2018). Lise Öğrencilerinin Spora Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Turkish Studies, 13(27), 1711-1727.
  • Zengin, S., Hekim, M., & Hekim, H. (2016). Ortaokul ve Lise Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine Yönelik Tutumlarının Cinsiyet ve Öğrenim Kademesi Değişkenine Göre İncelenmesi. Journal of Human Sciences, 13(2), 3242-3251.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Abdullah Yavuz Akıncı

İbrahim Kubilay Türkay

Abdullah Arısoy 0000-0002-2193-7519

Ceylan Deniz 0000-0002-8217-8018

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Akıncı, A. Y., Türkay, İ. K., Arısoy, A., Deniz, C. (2020). Lise Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersi Tutumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi (Isparta Örneği). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(3), 53-62.

Sayın Araştırmacılar,

Spor Bilimleri alanındaki çalışmaları içeren uluslararası nitelikte ve hakemli dergi olarak yayımlanan ÇOMÜ Spor Bilimleri Dergisi'nin EYLÜL 2024'te çıkacak olan sayısı için dergimizin kapsamı dahilinde olan konularla ilgili özgün araştırma ve derleme türünde makaleler kabul edilecektir. Bu anlamda ilgili sayı için makaleler 2024 yılının AĞUSTOS ayı sonuna kadar gönderilebilir. Bilgilerinize sunulur.

Editör Prof. Dr. Hürmüz KOÇ