Spor Bilimleri Fakültesinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Zihinsel Antrenman Becerisi İle Bilinçli Farkındalık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
Yıl 2023,
Cilt: 6 Sayı: 4, 42 - 52, 31.12.2023
Erkan Çimen
,
Reha Bozgüney
,
Rukiye Çiçeksöğüt
Öz
Amaç: Yapılan çalışmada, spor bilimleri fakültesinde eğitim alan öğrencilerin zihinsel beceri ve bilinçli farkındalık arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Çalışma, ilişkisel betimsel ve tarama metotları kullanılarak yapılmıştır. 2022-2023 eğitim öğretim yılında Isparta Süleyman Demirel Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi'nde öğrenim gören 665 öğrenciden 155 gönüllü öğrenci çalışmaya katılmıştır. Verilerin varyans ve homojenlik testleri uygulanmış ve homojen oldukları tespit edilen veriler için parametrik istatistik testleri kullanılmıştır. Ölçeklerden elde edilen puanlar, çalışmaya katılanların aritmetik ortalaması ve standart sapması şeklinde sunulmuştur.
Bulgular: Katılımcıların bilinçli farkındalık ölçeğinden ve zihinsel beceri ölçeğinden aldıkları puanların orta düzeyde olduğunu göstermiştir. Ayrıca, zihinsel beceri ile bilinçli farkındalık arasında pozitif yönde orta düzeyde bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.
Sonuç: Sonuçlar, spor bilimleri fakültesinde eğitim alan öğrencilerin bilinçli farkındalık düzeyinin ve zihinsel becerilerinin orta düzeyde olduğunu göstermektedir. Ayrıca, bilinçli farkındalık düzeyi ile zihinsel beceriler arasında pozitif yönde orta düzeyde bir ilişkinin varlığını ortaya koymaktadır.
Kaynakça
- Akıncı, A. Y., Çakır, F., Pepe, K ve Türkay, İ. K. (2020). Lisanslı Olarak Spor Yapan Ve Yapmayan Ortaokul Öğrencilerinin Bazı Değişkenlere Göre Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. Yalvaç Akademi Dergisi, 5(1), 64-72.
- Altunkol, F. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Bilişsel Esneklikleri İle Algılanan Stres Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana
- Arısoy, A. ve Koçyiğit, B. (2022). Halk Oyunları ve Zihinsel Antrenman. Sportif Yönleriyle Türk Halk Oyunları, 179, Efe Akademi Yayınları. İstanbul.
- Azak, A.(2018). Hemşirelik öğrencilerinin bilinçli farkındalık düzeylerinin belirlenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 15(3), 170-176.
- Baer, R. A. (2003). Mindfulness Training As A Clinical İntervention: A Conceptual And Empirical Review. Clinical Psychology: Science And Practice, 10(2), 125-143.
- Baker, Ö. E. ve Bıçak, B. (2006). Üniversite Öğrencilerinin Psikolojik Sorunları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 54–66. Https://Doi.Org/10.17240/Aibuefd...-5000091326.
- Bayköse, N., Arı, Ç. ve Ceylan G. (2021). The Determining Role Of Positive And Negative Affect, Life Satisfaction And Self-Esteem Levels Of Physical Activity Participants In State Mindfulness For Physical Activity, Pakistan Journal Of Medical & Health Sciences,15(2). 679-685.
- Brown, K. W. ve R. M. Ryan (2003). The Benefits Of Being Present: Mindfulness Andits Role İn Psychological Well-Being. Journal Of Personality And Social Psychology, 84(4), 822.
- Brown, K. W.,ve Ryan, R. M. (2003). The Benefits Of Being Present: Mindfulness And İts Role İn Psychological Well-Being. Journal Of Personality And Social Psychology, 84(4), 822
- Brunner, J. L., Wallace, D. L., Reymann, L. S., Sellers, J. J., ve Mc Cabe, A. G. (2014). College Counseling Today: Contemporary Students And How Counseling Centers Meet Their Needs. Journal Of College Student Psychotherapy, 28(4), 257–324. Https://Doi.Org/10.1080/87568225.2014.948770
- Bulğay, C., Tingaz, E. O., Bayraktar, I. ve Çetin, E. (2020). Athletic Performance And Mindfulness İn Track And Field Athletes. Current Psychology, 1-8.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri, (25. Baskı), Pegem Akademi, https://doi.org/10.14527/9789944919289
- Carson, S. H., ve Langer, E. J. (2006). Mindfulness And Self-Acceptance. Journal Of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 24(1), 29–43. Https://Doi.Org/10.1007/S10942-006-0022-5
- Dubert CJ, Schumacher AM, Locker Jr L, Gutierrez AP. ve Barnes VA. (2016). Mindfulness and emotion regulation among nursing students: Investigating the mediation effect of working memory capacity. Mindfulness. 7:1061-70. doi:10.1007/s12671-016-0544-6.
- Erman, M. Y, (2021). Sporcuların bilinçli farkındalık ile zihinsel antrenman beceri ve teknik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi. Muş Alparslan Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi Anabilim Dalı
- George, D., ve Mallery, P. (2016). Frequencies. In IBM SPSS Statistics 23 (115-125). Routledge
Horst, E. (2010). Maximum Climbing: Mental Training for Peak Performance and Optimal Experience. Rowman & Littlefield.
- Howell, A. J., Digdon, N. L., Buro, K., & Sheptycki, A. R. (2008). Relations among mindfulness, well-being, and sleep. Personality and Individual Differences, 45(8), 773-777. doi: 10.1016/j.paid.2008.08.005
- Kartal, A., Çetinkaya, B. ve Turan, T. (2009). Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinde Ruhsal Belirtilerin Taranması. Taf Preventive Medicine Bulletin, 8(2), 161–166.
- Kaufman, K. A., Glass, C. R., ve Pineau, T. R. (2018). Mindful sport performance enhancement: Mental training for athletes and coaches. American Psychological Association.
Bervoets, J. (2013). Exploring The Relationships Between Flow, Mindfulness, & Self- Talk: A Correlational Study.
- Kılıç, T., ve Bayköse, N. (2018). The Mediator Role Of Family Support In Relation Between Continuous Anxiety And Mental Toughness In Athletes. The Turkish Online Journal of Educational Technology, (2), 769-773.
- Kocaarslan B. (2016). Profesyonel müzik eğitiminde bilinçli farkındalık, öğrenme stratejileri ve öğrenme stilleri (Doktora Tezi). İstanbul: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Kozak, M., Zorba, E., ve Bayrakdar, A. (2021). Sporcularda zihinsel antrenman becerileri ile bilinçli farkındalık. Herkes için Spor ve Rekreasyon Dergisi, 3(2), 89-97.
- Kurtay, M ve Kılıç,T. (2021). Examining the Mental Toughness Levels of Young Football Players, Ambient Science, Vol. 08(Sp1); 24-29 DOI: 10.21276/ambi.2021.08.sp1.ta04
- Masuda, A., ve Tully, E. C. (2012). The Role Of Mindfulness And Psychological Flexibility İn Somatization, Depression, Anxiety, And General Psychological Distress İn A Nonclinical College Sample. Journal Of Evidence-Based Complementary & Alternative Medicine, 17(1), 66–71. Https://Doi.Org/10.1177/2156587211423400
- Özyeşil Z, Arslan C, Kesici Ş. ve Deniz ME. (2011). Bilinçli farkındalık ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. Eğitim ve Bilim. 36(160):224-35. Available from: http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/697/271
- Pepe, O., Turan, M. B. ve Koç, K. (2020). Examining The Effect Of Mental Toughness And Decision-Making Styles On The Competition Performances Of Footballer Candidates Receiving İnfrastructure Training İn Professional Football Teams. Vıref: Revısta De Educacıón Físıca , Vol.9, No.4, 48-74.
- Raes, F., ve J. M. G. Williams (2010). The Relationship Between Mindfulness And Uncontrollability Of Ruminative Thinking. Mindfulness, 1(4), 199-203.
- Ramli NHH, Alavi M, Mehrinezhad SA.ve Ahmadi A.(2018). Academic stress and self-regulation among university students in Malaysia: Mediator role of mindfulness. Behav Sci.;8(12):1-9. doi:10.3390/bs8010012.
- Sural, V., Güler, H. ve Çar, B. (2021). Examination of Mental Training and Mental Toughness in Elite Boxers. Pakistan Journal of Medical and Health Sciences, 15(6), 1647-1653.
- Tingaz, E. O. (2020). Spor Bilimleri Fakültesindeki Sporcu Öğrencilerde Bilinçli Farkındalığın (Mindfulness) Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Türk Spor Bilimleri Dergisi, 3 (1), 21-28.
- Tingaz, E. O., Kizar, O., Bulğay, C., ve Çetin, E. (2021). Mindfulness in male soccer players: A cross-sectional study. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (15), 388-399.
- Turgut, M. ve Yasar, O. M. (2020). Mental Training of College Student Elite Athletes. Journal of Education and Learning, 9(1), 51-59.
- Uğurlu, A. (2020). The Level of Sports Career Predicts Mental Training Levels of Student Athletes. International Journal of Applied Exercise Physiology, 9(6), 252-255.
- Westen, D. (1999). Psychology: Mind, Brain, & Culture. John Wiley & Sons Inc.
- Yarayan, Y. E. ve Ayan, S. (2018). Farklı Takım Sporlarında Olan Sporcuların İmgeleme Biçimlerinin İncelenmesi, Journal Of International Social Research, 11(60).
- Yıldız, M. E. ve Erhan S. E. (2019). Kış Sporu İle Uğraşan Sporcuların Psikolojik Becerilerinin İncelenmesi. Uluslararası Egzersiz Psikolojisi Dergisi, 1(2), 23-31.
- Yılmaz, O. (2019). Zihinsel Antrenman Uygulaması Otojenik Antrenman. Spor ve rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 69-85.
- Zengin, S. ve Kirkbir, F. (2020). Investigation of mental training in sports branches. International Journal of Applied Exercise Physiology, 9(10),65-72.
Investigation of The Relationship Between Mental Training Skills and Conscious Awareness Levels of Students Studying at The Faculty of Sports Sciences
Yıl 2023,
Cilt: 6 Sayı: 4, 42 - 52, 31.12.2023
Erkan Çimen
,
Reha Bozgüney
,
Rukiye Çiçeksöğüt
Öz
Purpose: In this study, the aim was to investigate the relationship between mental skills and mindful awareness among students in the Faculty of Sports Sciences.
Method: The study employed correlational descriptive and survey methods. A total of 155 voluntary students out of 665 enrolled in the academic year 2022-2023 at the Faculty of Sports Sciences, Süleyman Demirel University in Isparta, participated in the research. The data were tested for variance and homogeneity, and parametric statistical tests were applied to the data that were found to be homogeneous. The scores obtained by the participants from the scales were presented as mean and standard deviation (M ± SD).
Results: The findings revealed that the participants' scores on the mindful awareness scale and the mental skills scale were at a moderate level. Additionally, a positive moderate-level relationship was found between mental skills and mindful awareness.
Conclusion: The results indicate that the level of mindful awareness and mental skills of students in the Faculty of Sports Sciences is moderate. Moreover, the study demonstrates the existence of a positive moderate-level relationship between mindful awareness and mental skills.
Kaynakça
- Akıncı, A. Y., Çakır, F., Pepe, K ve Türkay, İ. K. (2020). Lisanslı Olarak Spor Yapan Ve Yapmayan Ortaokul Öğrencilerinin Bazı Değişkenlere Göre Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. Yalvaç Akademi Dergisi, 5(1), 64-72.
- Altunkol, F. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Bilişsel Esneklikleri İle Algılanan Stres Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana
- Arısoy, A. ve Koçyiğit, B. (2022). Halk Oyunları ve Zihinsel Antrenman. Sportif Yönleriyle Türk Halk Oyunları, 179, Efe Akademi Yayınları. İstanbul.
- Azak, A.(2018). Hemşirelik öğrencilerinin bilinçli farkındalık düzeylerinin belirlenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 15(3), 170-176.
- Baer, R. A. (2003). Mindfulness Training As A Clinical İntervention: A Conceptual And Empirical Review. Clinical Psychology: Science And Practice, 10(2), 125-143.
- Baker, Ö. E. ve Bıçak, B. (2006). Üniversite Öğrencilerinin Psikolojik Sorunları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 54–66. Https://Doi.Org/10.17240/Aibuefd...-5000091326.
- Bayköse, N., Arı, Ç. ve Ceylan G. (2021). The Determining Role Of Positive And Negative Affect, Life Satisfaction And Self-Esteem Levels Of Physical Activity Participants In State Mindfulness For Physical Activity, Pakistan Journal Of Medical & Health Sciences,15(2). 679-685.
- Brown, K. W. ve R. M. Ryan (2003). The Benefits Of Being Present: Mindfulness Andits Role İn Psychological Well-Being. Journal Of Personality And Social Psychology, 84(4), 822.
- Brown, K. W.,ve Ryan, R. M. (2003). The Benefits Of Being Present: Mindfulness And İts Role İn Psychological Well-Being. Journal Of Personality And Social Psychology, 84(4), 822
- Brunner, J. L., Wallace, D. L., Reymann, L. S., Sellers, J. J., ve Mc Cabe, A. G. (2014). College Counseling Today: Contemporary Students And How Counseling Centers Meet Their Needs. Journal Of College Student Psychotherapy, 28(4), 257–324. Https://Doi.Org/10.1080/87568225.2014.948770
- Bulğay, C., Tingaz, E. O., Bayraktar, I. ve Çetin, E. (2020). Athletic Performance And Mindfulness İn Track And Field Athletes. Current Psychology, 1-8.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri, (25. Baskı), Pegem Akademi, https://doi.org/10.14527/9789944919289
- Carson, S. H., ve Langer, E. J. (2006). Mindfulness And Self-Acceptance. Journal Of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 24(1), 29–43. Https://Doi.Org/10.1007/S10942-006-0022-5
- Dubert CJ, Schumacher AM, Locker Jr L, Gutierrez AP. ve Barnes VA. (2016). Mindfulness and emotion regulation among nursing students: Investigating the mediation effect of working memory capacity. Mindfulness. 7:1061-70. doi:10.1007/s12671-016-0544-6.
- Erman, M. Y, (2021). Sporcuların bilinçli farkındalık ile zihinsel antrenman beceri ve teknik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi. Muş Alparslan Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi Anabilim Dalı
- George, D., ve Mallery, P. (2016). Frequencies. In IBM SPSS Statistics 23 (115-125). Routledge
Horst, E. (2010). Maximum Climbing: Mental Training for Peak Performance and Optimal Experience. Rowman & Littlefield.
- Howell, A. J., Digdon, N. L., Buro, K., & Sheptycki, A. R. (2008). Relations among mindfulness, well-being, and sleep. Personality and Individual Differences, 45(8), 773-777. doi: 10.1016/j.paid.2008.08.005
- Kartal, A., Çetinkaya, B. ve Turan, T. (2009). Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinde Ruhsal Belirtilerin Taranması. Taf Preventive Medicine Bulletin, 8(2), 161–166.
- Kaufman, K. A., Glass, C. R., ve Pineau, T. R. (2018). Mindful sport performance enhancement: Mental training for athletes and coaches. American Psychological Association.
Bervoets, J. (2013). Exploring The Relationships Between Flow, Mindfulness, & Self- Talk: A Correlational Study.
- Kılıç, T., ve Bayköse, N. (2018). The Mediator Role Of Family Support In Relation Between Continuous Anxiety And Mental Toughness In Athletes. The Turkish Online Journal of Educational Technology, (2), 769-773.
- Kocaarslan B. (2016). Profesyonel müzik eğitiminde bilinçli farkındalık, öğrenme stratejileri ve öğrenme stilleri (Doktora Tezi). İstanbul: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Kozak, M., Zorba, E., ve Bayrakdar, A. (2021). Sporcularda zihinsel antrenman becerileri ile bilinçli farkındalık. Herkes için Spor ve Rekreasyon Dergisi, 3(2), 89-97.
- Kurtay, M ve Kılıç,T. (2021). Examining the Mental Toughness Levels of Young Football Players, Ambient Science, Vol. 08(Sp1); 24-29 DOI: 10.21276/ambi.2021.08.sp1.ta04
- Masuda, A., ve Tully, E. C. (2012). The Role Of Mindfulness And Psychological Flexibility İn Somatization, Depression, Anxiety, And General Psychological Distress İn A Nonclinical College Sample. Journal Of Evidence-Based Complementary & Alternative Medicine, 17(1), 66–71. Https://Doi.Org/10.1177/2156587211423400
- Özyeşil Z, Arslan C, Kesici Ş. ve Deniz ME. (2011). Bilinçli farkındalık ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. Eğitim ve Bilim. 36(160):224-35. Available from: http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/697/271
- Pepe, O., Turan, M. B. ve Koç, K. (2020). Examining The Effect Of Mental Toughness And Decision-Making Styles On The Competition Performances Of Footballer Candidates Receiving İnfrastructure Training İn Professional Football Teams. Vıref: Revısta De Educacıón Físıca , Vol.9, No.4, 48-74.
- Raes, F., ve J. M. G. Williams (2010). The Relationship Between Mindfulness And Uncontrollability Of Ruminative Thinking. Mindfulness, 1(4), 199-203.
- Ramli NHH, Alavi M, Mehrinezhad SA.ve Ahmadi A.(2018). Academic stress and self-regulation among university students in Malaysia: Mediator role of mindfulness. Behav Sci.;8(12):1-9. doi:10.3390/bs8010012.
- Sural, V., Güler, H. ve Çar, B. (2021). Examination of Mental Training and Mental Toughness in Elite Boxers. Pakistan Journal of Medical and Health Sciences, 15(6), 1647-1653.
- Tingaz, E. O. (2020). Spor Bilimleri Fakültesindeki Sporcu Öğrencilerde Bilinçli Farkındalığın (Mindfulness) Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Türk Spor Bilimleri Dergisi, 3 (1), 21-28.
- Tingaz, E. O., Kizar, O., Bulğay, C., ve Çetin, E. (2021). Mindfulness in male soccer players: A cross-sectional study. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (15), 388-399.
- Turgut, M. ve Yasar, O. M. (2020). Mental Training of College Student Elite Athletes. Journal of Education and Learning, 9(1), 51-59.
- Uğurlu, A. (2020). The Level of Sports Career Predicts Mental Training Levels of Student Athletes. International Journal of Applied Exercise Physiology, 9(6), 252-255.
- Westen, D. (1999). Psychology: Mind, Brain, & Culture. John Wiley & Sons Inc.
- Yarayan, Y. E. ve Ayan, S. (2018). Farklı Takım Sporlarında Olan Sporcuların İmgeleme Biçimlerinin İncelenmesi, Journal Of International Social Research, 11(60).
- Yıldız, M. E. ve Erhan S. E. (2019). Kış Sporu İle Uğraşan Sporcuların Psikolojik Becerilerinin İncelenmesi. Uluslararası Egzersiz Psikolojisi Dergisi, 1(2), 23-31.
- Yılmaz, O. (2019). Zihinsel Antrenman Uygulaması Otojenik Antrenman. Spor ve rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 69-85.
- Zengin, S. ve Kirkbir, F. (2020). Investigation of mental training in sports branches. International Journal of Applied Exercise Physiology, 9(10),65-72.