Örgütler birbirinden farklı kurumsal düzenleri gerektiren çoklu mantıkların mevcut olduğu bir alanda faaliyetlerini gerçekleştirmekte ve bunları örgütsel uygulama-süreç ve çıktılarına yansıtmaktadırlar. Ancak bu mantık çokluğu, birbiri ile çelişebilen talepleri sebebi ile farklı örgütsel reçeteler sunmaktadır. Örgütsel sonuçlar üzerinde önemli etkileri göz önüne alındığında, bu mantıkların örgütlerde nasıl tezahür ettiği kritik önem taşımaktadır. Literatürde özellikle bu tarz etkilerin karmaşıklık düzeyi yüksek ve kurumsal sosyal sorumluluk (KSS) dinamiklerinin henüz tam olarak keşfedilemediği gelişmekte olan ülkelerde daha belirgin olduğu belirtilmektedir. Bu sebeple çalışmanın amacı, örgütlerin çeşitli kurumsal mantıkların etkisi altında ne tür KSS yönelimlerini hangi yollarla geliştirdiklerini keşfetmektir. Bu amaç doğrultusunda geliştirilen KSS tipolojisine dayalı bir araştırma modeli oluşturulmuştur. Modeli test etmek için gerçekleştirilen anket çalışması sonuçlarına göre; ticari mantığın daha çok şirketsel fayda, sosyal mantığın daha çok toplumsal faydaya götürdüğü ortaya konmuştur. Ancak her iki mantığın birlikte var olması durumuna ilişkin, paydaşların zıt kutuplar arasında aracılık ederek örgütlerin birleşik faydalar, yani hem şirketsel hem de toplumsal faydalar sağlayabilmelerini mümkün kıldığı tespit edilmiştir.
Bu çalışma Prof. Dr. Duygu TÜRKER, Yaşar Üniversitesi-İşletme Bölümü, danışmanlığında yürütülen doktora tezinden türetilmiştir. Yazar, bu çalışma sırasında rehberlik ettiği için tez danışmanına en derin teşekkürlerini sunar.
Organizations carry out their activities in an area where there are multiple logics
that require different institutional orders and reflect these to their organizational
practices-processes and outcomes. However, this logic multiplicity presents different
organizational prescriptions due to their conflicting demands. Given their
significant impacts on organizational outcomes, how these logics manifest in
organizations is critical. In the literature, it is stated that such effects are more
evident in developing countries where the level of complexity is high and the
dynamics of corporate social responsibility (CSR) have not yet been fully explored.
For this reason, the aim of the study is to discover how and what kind of CSR
behaviors organizations develop under the influence of various institutional logics.
A research model based on a proposed CSR typology was developed for this
purpose. According to the results of the survey conducted to test the model; it has
been revealed that commercial logic leads to more business benefits, and social
logic leads to more societal benefits. However, regarding the coexistence of both
logics, it has been determined that multiple stakeholders mediate between opposite
poles, making it possible for organizations to provide combined benefits, that is,
both business and societal benefits.
Institutional Logics Stakeholders Corporate Social Responsibility
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Eylül 2022 |
Gönderilme Tarihi | 8 Temmuz 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: Özel Sayı |