Başarılı performans elde etmek şirketler için önemli bir hedeftir. Fakat türbülanslı pazar ortamında bu hedefe ulaşmak oldukça zor olabilir. Bu sebeple, günümüzde organizasyonlar özellikle türbülanslı pazar koşullarında başarılı bir performans göstergelerine sahip olmak için öğrenme yeteneği ve dayanıklılık gibi gerekli becerilere sahip olmalıdır. Bu çalışma, türbülanslı pazarlarda örgütsel performansı güçlendirmek için örgütsel öğrenme yeteneğinin öncül ve örgütsel dayanıklılığın moderatör etkilerinin dikkate alınması gerektiğini önermektedir. Ayrıca, bu çalışmada pazar türbülansının ılımlaştırışı etkisi göz önünde bulundurularak hem örgütsel dayanıklılığın aracılık etkisi ile örgütsel öğrenme yeteneğinin örgütsel performans üzerindeki dolaylı etkisini hem de örgütsel öğrenme yeteneğinin örgütsel performans üzerindeki doğrudan etkisini ölçen bir durumsal aracılık modeli geliştirmek amaçlanmaktadır. Bu çalışma kapsamında 109 imalat organizasyonun üst düzey yöneticilerine yönelik bir anket çalışması uygulandı. Araştırmanın bulgularına göre, örgütsel öğrenme yeteneğinin örgütsel performans üzerinde doğrudan pozitif bir etkisi ve örgütsel öğrenme yeteneğinin örgütsel performans üzerinde örgütsel dayanıklılık aracılığı ile dolaylı bir etkisi olduğu görülmektedir. Ek olarak, pazar türbülansının örgütsel öğrenme yeteneğinin örgütsel performans üzerindeki doğrudan etkisini ılımlaştırdığı tespit edilmiştir. Ayrıca, örgütsel öğrenme yeteneğinin örgütsel dayanıklılık aracılığıyla örgütsel performans üzerindeki dolaylı etkisinin pazar türbülansı tarafından ılımlaştırıldığı bulunmuştur. Çalışmanın sonucunda elde edilen veriler dikkate alındığında, çalkantılı piyasalarda güçlü örgütsel performansa sahip olmak için örgütsel dayanıklılığın aracılık etkisi yardımı ile örgütsel öğrenme yeteneğinin önemli rolü olduğu görülmektedir.
Örgütsel Öğrenme Yeteneği Örgütsel Dayanıklılık Örgütsel Performans Pazar Türbülansı
Achieving successful performance is an important goal for companies. However, in turbulent market environments, this goal can be quite difficult to achieve. Therefore, today organizations should have the necessary skills, such as learning capability and resilience, to have successful performance indicators, especially in turbulent market conditions. This study suggests that the antecedent effect of organizational learning capability and the moderating effect of organizational resilience should be considered in order to strengthen organizational performance in turbulent markets. Moreover, this study aims to develop a moderated mediation model that measures both the indirect effect of organizational learning capability on organizational performance, and the direct effect of organizational learning capability on organizational performance, with the mediating effect of organizational resilience under the moderation of market turbulence. In this study, a questionnaire study was applied to the high level managers of 109 manufacturing organizations. According to the findings of the research, it is seen that organizational learning capability has a direct positive effect on organizational performance and organizational learning capability has an indirect effect on organizational performance through mediating effect of organizational resilience. In addition, it has been found that market turbulence moderates the direct effect of organizational learning capability on organizational performance. Also, it has been found that the indirect effect of organizational learning capability on organizational performance through organizational resilience is moderated by market turbulence. Considering the data obtained as a result of this study, it is seen that organizational learning capability plays an important role in order to have strong organizational performance in turbulent markets, with the help of the mediating effect of organizational resilience.
Organizational Learning Capability Organizational Resilience Organizational Performance Market Turbulence
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2023 |
Gönderilme Tarihi | 17 Şubat 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 21 Sayı: 49 |