Mevcut araştırmanın temel amacı, deneyime açıklığın işle bütünleşme üzerindeki doğrudan ve dolaylı etkilerini (öz yeterlik aracılığıyla) mükemmeliyetçiliğin koşullu etkilerine göre düzenleyici-aracı model kapsamında incelemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Akademisyen ve öğretmenlerden oluşan 539 katılımcıya ilişkin veri, analizlerde kullanılmıştır. Araştırma hipotezlerini test etmek için Hayes Process Macro uzantısı (Model 58) kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarında, deneyime açıklığın, öz-yeterliği ve işle bütünleşmeyi pozitif etkilediği; öz yeterliğin işle bütünleşmeyi pozitif etkilediği bulgulanmıştır. Deneyime açıklık ve öz-yeterlik arasındaki ilişkide mükemmeliyetçiliğin düzenleyici rolü olduğu görülmüştür. Düşük mükemmeliyetçilik koşulunda deneyime açıklığın öz-yeterliği pozitif etkilediği, yüksek mükemmeliyetçilik koşulunda deneyime açıklığın öz-yeterliği negatif etkilediği, orta mükemmeliyetçilik koşulunda deneyime açıklığın öz-yeterliği etkilemediği saptanmıştır. Benzer şekilde, öz-yeterlik ve işle bütünleşme arasında mükemmeliyetçiliğin düzenleyici rolü olduğu gözlemlenmiştir. Düşük ve orta mükemmeliyetçilik koşulunda öz-yeterliğin işle bütünleşmeyi pozitif etkilediği, yüksek mükemmeliyetçilik durumunda öz-yeterliğin işle bütünleşmeyi istatiksel olarak etkilemediği görülmüştür. Deneyime açıklığın işle bütünleşme üzerinde öz-yeterlik aracılığıyla dolaylı pozitif etkisinin sadece düşük düzeyde mükemmeliyetçilik koşulunda anlamlı olduğu tespit edilmiştir. Bu çalışmada, ikili zıtlıklar sadece düşük ve orta düzeyde mükemmeliyetçilik koşulunda anlamlı olduklarından, düşük ve orta düzeyde mükemmeliyetçi bireylerde, deneyime açıklığın öz-yeterlik aracılığıyla işle bütünleşme üzerindeki dolaylı etkilerin mükemmeliyetçilik seviyelerine göre koşullu olduğu; yüksek mükemmeliyetçilik düzeyine sahip bireylerde deneyime açıklığın öz-yeterlik aracılığıyla işle bütünleşme üzerindeki dolaylı etkisinin, mükemmeliyetçiliğe bağlı olmadığı ortaya konmuştur.
İşle Bütünleşme Deneyime Açıklık Öz-Yeterlik Mükemmeliyetçilik Düzenleyici Aracı Model
The main purpose of the current research is to examine the direct and indirect of openness to experience on work engagement (through self-efficacy) and conditional effects of perfectionism in the context of the moderated mediation model. The study included quantitative research methods. The analysis is included data from 539 participants consisting of academicians and teachers. The study hypotheses are tested using Hayes Process Macro Extension (Model 58). It had been determined that openness to experience positively effects self-efficacy and work engagement moreover, self-efficacy has a positive effect on work engagement in the research results. Furthermore, it has been found that perfectionism has a moderating effect in the link between openness to experience and self-efficacy. It was discovered that openness to experience had a a statistically significant positive effect on self-efficacy in the low perfectionism condition, but had a statistically significant negative effect on self-efficacy in the high perfectionism condition and had no statistical effect on self-efficacy in the medium perfectionism condition. It was observed that perfectionism has a moderating role between self-efficacy and work engagement. It was discovered that self-efficacy had a statistically significant positive effect on work engagement in the low and medium perfectionism conditions, but had no statistically significant effect on work engagement in the high perfectionism condition. The indirect positive effect of openness to experience on work engagement via self-efficacy has been revealed to be significant only in the low level of perfectionism condition. Since the pairwase contrast are significant only in the low and medium perfectionism conditions, it was revealed that the indirect effects of openness to experience on work engagement through self-efficacy are conditional on perfectionism levels in low and moderate perfectionists; the indirect effects of openness to experience on work engagement through self-efficacy are not conditional on perfectionism levels in high perfectionists.
Work Engagement Openness to Experience Self-Efficacy Perfectionism Moderated Mediation Model
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ekim 2023 |
Gönderilme Tarihi | 12 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 21 Sayı: 50 |