The Internet and technological developments have brought profound changes in social, cultural, and political structures worldwide. These changes have influenced not only the formal background, but also contextual frame of those structures. Perhaps no field has been more affected than media. The Internet and Web 2.0 technologies have led to the formation of new media platforms- digital media tools. Massive collections of data, search engines, and complex data services have emerged. Thus, the term “Big Data” has become widespread worldwide. Much research has been conducted to understand how various disciplines make use of and benefit from big data. In this context, media and communication scholars have focused on this newest concept in terms of effective data use and interpretation of complex information in practice. Big Data has become a keyword in contemporary journalism studies. The use of various data sets, graphics, complex charts, figures, and advanced techniques in news making and presentation has been discussed within the framework of data journalism since the late 2000s worldwide. The current study aims to find out how data journalism has been conceptualized in Turkey, and what are the inadequacies that need to be developed. To this end, data journalism-related studies were subjected to content analysis. The findings showed that there is still lack of conceptualization of data journalism and comprehensive research in Turkey.
The authors declared that this study has received no financial support.
İnternet ve teknolojik gelişmeler beraberinde sosyal, kültürel ve siyasi değişimleri de getirmiştir. Bu değişimler toplumsal yapıları sadece biçimsel olarak değil aynı zamanda içeriksel olarak da derinden etkilemiştir. En fazla etkilenen yapılardan biri de medyadır. Özellikle bu anlamda yeni medya platformlarının yanı sıra, büyük ölçekli bilgi ve enformasyon depoları, arama motorları ve benzeri veri ağları örnek gösterilebilir. “Büyük veri” kavramı bu şekilde dünya çapında fenomen bir kavram haline gelmiştir. Kavramı anlamak ve bu sistemden etkili yararlanabilmek için çok sayıda araştırma yürütülmektedir. Medya ve iletişim çalışmalarında ise büyük veri etkili veri kullanımı ve karmaşık bilgi ağlarının yorumlanması çerçevesinde ele alınmaktadır. Özellikle gazetecilik alanında büyük veri 2000’li yıllardan itibaren önemli araştırma konularından biri haline gelmiştir. “Veri gazeteciliği” önemli bir iletişim alanına dönüşmektedir. Bu çalışma, Türkiye’de de yeni bir kavram ve alan olan veri gazeteciliğinin nasıl kavramsallaştırıldığını ele almaktadır. Amaçsal örneklem kapsamında konu ile ilgili ulaşılan çalışmalar içerik analizi ile incelenmiştir. Elde edile bulgular, kavramsallaştırmanın hala tam olarak yapılamadığı ve ilgili çalışmaların yeterli düzeyde olmadığına işaret etmektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2020 |
Gönderilme Tarihi | 6 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 58 |