Famine is a serious problem that causes millions of people to suffer globally. During the 20th century, over 70 million people died due to famine while millions more had to endure the adverse conditions created by it. It is predicted that the COVID-19 pandemic will trigger a new wave of famine, affecting 130 million people globally. The discourse on famine articulated by the media, which governs the visibility of distant people’s suffering and provides the audience with resources to imagine and understand that suffering is significant. Accordingly, this research sought to analyze the aspects of famine that are represented in photographs. A total of 517 news stories containing 659 photos were collected from the online editions of 30 daily newspapers published in Turkey between April 20, 2020, and August 30, 2021. Content and semiotic analysis was used in tandem as research methods in this study. The data were categorized as ‘human in famine,’ ‘approved personnel, relief distributors, and aid supplies,’ and ‘famine space.’ The results demonstrated that stereotyped representations of famine are common in pictures. It was determined that children’s photographs were used disproportionately often to depict famine; bodies in pain were a prevalent theme in the photographs; aid givers and aid materials were included in the representation of the famine; and aid centers and camps were the most frequently photographed locations.
Kıtlık küresel olarak milyonlarca insanın acı çekmesine neden olan temel sorunlardan biridir. 20. yüzyılda 70 milyondan fazla insan kıtlık nedeniyle hayatını kaybetmiş, milyonlarca insan kıtlıktan kaynaklanan olumsuz şartlar içinde yaşamak zorunda kalmıştır. COVID-19 pandemisinin küresel olarak yeni bir kıtlık dalgasını tetikleyeceği ve 130 milyon insanın daha kıtlıktan etkileneceği öngörülmektedir. İzleyicinin, uzaktaki acılarla nasıl ilişkileneceğinin şartlarını oluşturan, hatta bir dereceye kadar bu şartları tanımlayan medyanın, kıtlığa dair ürettiği anlam çerçeveleri bu noktada önemli hale gelmektedir. Bu araştırmada, kıtlığın görsel temsilini analiz etmek için Türkiye’de yayınlanan 30 günlük gazetenin internet nüshaları 20 Nisan 2020 ile 30 Ağustos 2021 tarihleri arasında taranarak kıtlıkla ilgili 517 haber ve bu haberlerin içerdiği 659 fotoğrafa ulaşılmıştır. Fotoğrafların analizi için içerik analizi ve göstergebilimsel analiz bir arada kullanılmıştır. Elde edilen veriler ‘kıtlık çeken insan’, ‘yetkili kişiler, yardım dağıtanlar ve yardım malzemeleri’ ve ‘kıtlığın mekânı’ temaları altında analiz edilmiştir. Sonuç olarak kıtlığın klişeleşmiş temsillerinin yaygın bir biçimde kullanıldığı görülmüştür. Kıtlığın temsilinde çocuk fotoğraflarının ağırlıklı olarak kullanıldığı; acı çeken bedenlerin fotoğraflardaki hâkim temalardan birini oluşturduğu; yardım dağıtanlar ve yardım malzemelerinin bir tema oluşturacak ağırlıkta kıtlık temsiline dâhil edildiği, yardım merkezi ve kampların ise en sık görüntülenen mekânlar olduğu tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Temmuz 2022 |
Gönderilme Tarihi | 6 Ocak 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 62 |