Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İnsanlığın Bilgi Serüveni ve Hikmet İlişkisi Üzerine Bir Değerlendirme

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 1, 35 - 56, 31.03.2022

Öz

Mevcut çalışmanın temel amacı yazılı tarih bağlamında belirli medeniyet havzalarının tanrı ve bilgi tanımlarından hareketle bilgi-hikmet ilişkisini araştırmaktır. Bu çalışmada ilk olarak Eski Yunan, İslâm ve Modern Batı medeniyet havzalarında öne çıkan düşünürler üzerinden hareketle tanrı ve bilgi tanımları verilmiştir. Daha sonra bu tanımlara dayalı olarak söz konusu medeniyetlerin bilgi ile hikmet arasındaki ilişkisi incelenmiştir. İslâm medeniyetinde tanımlı olan hikmet kavramı temel alınarak medeniyetlere ait bilgi-hikmet ilişkileri açıklandıktan sonra bu üç medeniyetin kurucu düşünürlerinin Tanrı inancı ve bilgi tanımlamalarıyla medeniyetler arasında genel bir karşılaştırma yapılmıştır. Bu karşılaştırma sonucunda; Eski Yunan ve Modern Batı medeniyetlerinin tanrı ve bilgi tanımlamalarının benzer olduğu, bu iki medeniyet havzasının Tanrı inancı ve buna bağlı oluşan bilgi tanımlamasının hikmet kavramının içeriğini karşılamadığı görüşüne varılmıştır. İslâm medeniyetindeki hikmet kavramının farklılığının içerdiği kelam, felsefe ve tasavvuf geleneklerinin diğer medeniyetlerde görülmeyen şekilde özgün bir kaynaşma teşkil etmesi olduğu öne sürülmüştür. İslâm medeniyetinde bu üç düşünce geleneği, kendisinden önceki düşünceyi özümsemiş kendi geleneğini oluşturmuş ve sonraki medeniyete de zemin hazırlamıştır.

Kaynakça

  • Aristoteles. (1999). Metaphysics. A new transalation by Joe Sachs. Green Lion Press.
  • Descartes, R. (2019). Yöntem Üzerine Konuşma. (Ç. Dürüşken, Çev.). Alfa Yayınları.
  • Fahreddin er-Râzî. (1415). Şerhu Uyûni’l-Hikme. c. II. (Nşr.). A. Hicâzî es-Sekkâ, Müessesetü’s-Sâdıkli’t-Tıbaa ve’n-Neşr, 3-4.
  • Fârâbî. (1987). Fusûlü'l-Medenî: Siyaset Felsefesine Dair Görüşleri. (H. Özcan, Çev.). Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Gazzâlî. (1402-1403/1982-83). İhyâ. I-IV (V: mülhak). Dârü’l-ma‘rife.
  • Gündüz, Ş. (2019). Yaşayan Dünya Dinleri. Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Güzel, C. (2003). Aristoteles’te bilgi, bilim, bilgide kesinlik. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 20 (1), 126-139.
  • İbn Sînâ. (1993). Uyûnu’l-Hikme. (Nşr.). A. Bedevî, Dâru’l-Kalem.
  • İbnü’l-Arabî. (1392-1413/1972-92). El-Fütûhâtü’l-Mekkiyye Fî Maʿrifeti’l-Esrâri’l-Mâlikiyye Ve’l-Mülkiyye. (Nşr.). O. Yahyâ–i Medkûr, I-XIV, Kahire.
  • Kaya, M. (1983). İslâm Kaynakları ve Filozofları Işığında Aristoteles ve Felsefesi. Ekin Yayınları.
  • Kutluer, İ. (1998). “Hikmet”, TDV İslâm Ansiklopedisi. c. 17. 503-511. Erişim: https://İslâmansiklopedisi.org.tr/hikmet
  • Koç, Y. (2014). Anadolu Mayası. Cedit Neşriyat.
  • Özden, H. Ö. (2018). İbn Sînâ-Descartes Metafiziği. Dergâh Yayınları.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sistematik Felsefe (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Vatan Karakaya

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karakaya, V. (2022). İnsanlığın Bilgi Serüveni ve Hikmet İlişkisi Üzerine Bir Değerlendirme. Cihannüma Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 1(1), 35-56.

30066


CİHANSOBAD’ta yayınlanan tüm makaleler Creative Commons Alıntı 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. Bu lisans; yayınlanan tüm makaleleri, veri setlerini, grafik ve ekleri kaynak göstermek şartıyla veri madenciliği uygulamalarında, arama motorlarında, web sitelerinde, bloglarda ve diğer tüm platformlarda çoğaltma, paylaşma ve yayma hakkı tanır. Açık erişim disiplinler arası iletişimi kolaylaştıran, farklı disiplinlerin birbirleriyle çalışabilmesini teşvik eden bir yaklaşımdır.