Çalışmanın amacı ortaokul fen ve teknoloji
derslerinde kullanılan eğitim teknolojilerinin neler olduğunu belirlemek,
avantajlarını ve sınırlılıklarını tespit etmektir. Bu bağlamda 2012-2016
yılları arasında Yükseköğretim Kurulu Yayın ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı
kapsamında hizmet veren Ulusal Tez Merkezinde yayımlanmış eğitim
teknolojilerinin fen ve teknoloji derslerinde kullanılması ile ilgili 393 tez
çalışması incelenmiştir. Bu inceleme, Kapsamlı Belirlenmiş Tarama Çalışması
yöntemi kullanılarak yapılmış ve 12 doktora ve 34 yüksek lisans tezi analiz
edilmiştir. Bu yöntemin kullanımı için izlenilecek yol Arksey ve O’ Malley
(2005)’in ortaya koyduğu çerçeve dâhilin de yürütülmüştür. Bu çerçevenin
aşamaları şu şekildedir; (1) Araştırma sorularının belirlenmesi, (2) İlgili
çalışmaların belirlenmesi, (3) Çalışmaların seçimi, (4) Verilerin grafik haline
getirilmesi, (5) Sonuçların harmanlanması, özetlenmesi ve raporlanmasıdır. Tez
seçim sürecinde PRISMA (2009) modeli kullanılmıştır. Çalışmanın bulguları
incelendiğinde akademik başarı için listelenen tezlerin %91,1’inde, fen ve
teknoloji dersi tutumuna olan etkisi listelenen tezlerin %78,2’sinde, eğitim teknolojilerinin
bilgi kalıcılığına etkisi listelenen tezlerin %77,7’sinde istatistiki açıdan
anlamlı bir farklılık olduğu görülmektedir. Çalışmada listelenen tezlerin
genelinde( %89) yarı deneysel yöntem kullanıldığı, az da olsa karma yönteminde
tercih edildiği görülmektedir. Bu yöntemlerin kullanıldığı tezlerde ise veri
toplama aracı olarak başarı ve kalıcılık testleri, tutum, motivasyon vb.
ölçekleri ve açık uçlu sorulara rastlanmaktadır.
The study aims to identify the educational
technology used in elementary science and technology courses, and to determine
their advantages and limitations. Based on this aim, 393 theses and
dissertations related with the usage of educational technology in science and
technology courses published between 2012 and 2016 in national theses center,
which is a service of Publication and documentation department of Higher
Education Council, were examined. This investigation was conducted through
Scoping Review and 12 doctoral dissertations and 34 master’s theses were
analyzed. The procedure followed to use this method is the framework proposed by
Arksey and O’Malley (2005). PRISMA (2009) model was used during the thesis
selection process. According to the results, significant differences were
observed in 91,1% of the thesis listed for academic achievement; in 78,2% of
the thesis listed for the effect on the attitude toward science and technology
course; and in 77,7% of the thesis
listed for the effect on knowledge persistence. In the thesis and dissertations
listed in the current study, quasi-experimental method was mainly used (89%)
and mixed-methods were leastwise used. In these theses and dissertations,
achievements and persistence tests, attitude and motivation scales, and
open-ended questions were used as the data collection instrument.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 5 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 47 Sayı: 1 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved