Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin benimsedikleri eğitim felsefeleri ile tercih ettikleri
eğitim programı tasarım yaklaşımları arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırmanın
çalışma grubunu, Van ilinde görev yapan 280 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada
veri toplama aracı olarak, Yılmaz, Altınkurt ve Çokluk (2011) tarafından geliştirilen
“Eğitim İnançları Ölçeği” ve Baş (2013) tarafından geliştirilen "Öğretmenlerin Eğitim
Programı Tasarım Yaklaşımı Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen veriler betimsel
istatistikler (ortalama ve standart sapma), Pearson Çarpım Momentler Korelasyon
Katsayısı ve basamaklı regresyon analizi kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmanın
sonucunda, öğretmenlerin en çok benimsedikleri eğitim felsefelerinin sırasıyla
varoluşçuluk, ilerlemecilik, yeniden kurmacılık, daimicilik ve esasicilik olduğu; en çok
öğrenci merkezli eğitim programı tasarım yaklaşımlarını, en az ise konu merkezli eğitim
programı tasarım yaklaşımlarını benimsedikleri belirlenmiştir. Öğretmenlerin
benimsedikleri eğitim felsefeleri ile eğitim programı tasarım yaklaşımları arasında orta
düzeyde anlamlı ilişkilerin olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, daimicilik ve esasicilik eğitim felsefelerinin konu merkezli program tasarım yaklaşımının; ilerlemecilik ve varoluşçu
eğitim felsefelerinin öğrenci merkezli program tasarım yaklaşımının; ilerlemecilik,
yeniden kurmacılık ve varoluşçu eğitim felsefelerinin ise sorun merkezli program
tasarım yaklaşımının anlamlı bir yordayıcısı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Eğitim felsefeleri Eğitim programı tasarım yaklaşımları Öğretmenler
The purpose of this study was to determine the relationship between teachers'
philosophies of education beliefs and curriculum design approaches. The study group
of this research consists of 280 teachers working in Van province. In this study,
"Education Beliefs Scale" developed by Yılmaz, Altınkurt and Çokluk (2011) and
"Teachers' Curriculum Design Orientations Preference Scale" developed by Baş (2013)
were used as data collection tool. The data were analyzed with descriptive statistics
(mean and standard deviation), Pearson Product Moments Correlation Coefficient and
stepwise regression analysis. As a result of the research, it was found that the
educational philosophies that teachers mostly adopt are existentialism, progressivism,
reconstructionism, perennialism and essentialism, respectively; they adopt studentcentered curriculum design approaches at most and the subject-centered curriculum
design approaches at least. It was determined that there are significant and moderate
relationships between teachers' philosophies of education and curriculum design
approaches. In addition, it was determined that perennialism and essentialism are
significant predictors of subject-centered curriculum design approach; progressivism
and existentialism are significant predictors of student-centered curriculum design
approach; reconstructionism and existentialism are significant predictors of problemcentered curriculum design approach.
Philosophies of education Curriculum design approaches Teachers
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 12 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 47 Sayı: 2 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved