BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Cilt: 44 Sayı: 1, 61 - 84, 14.07.2014

Öz

The purpose of this study is to identify the knowledge of CEIT student teachers on the information security. The study was conducted via survey method and profited from the third and fourth grade 375 CEIT student teachers at universities in Sakarya, Amasya, Erzincan and Siirt. The data was collected with the means of Information Security Knowledge Instrument. In the analyzing the data, frequency and percentage analyses were employed, and in determining whether the student teachers’ knowledge of information security differs according to the various variables, Mann Whitney U test and Kruskall Wallis tests were applied. According to the results, it was identified that CEIT student teachers’ knowledge level of information security is low. In addition, it was concluded that while CEIT student teachers’ knowledge of information security differs according to gender and university, it doesn’t change with learners’ age, grade, period of computer ownership, daily computer and internet usage time, and taking any lecture on information security. Based on the results, it will be useful for student teachers’ to go through a compulsory course in CEIT curriculum for the aim of receiving knowledge in information security

Kaynakça

  • Aydın, M. A. & Sarısakal, M. N. (2003). E-ticaretin yeni yüzü mobil internet. Havacılık ve Uzay Teknolojileri Dergisi, 1(2), 83-90.
  • Bilgimi Koruyorum. (2011). Bilgi güvenliği - Hakkımızda. Retrieved December 11, 2013, from http://www.bilgimikoruyorum.org.tr/?bilgem-proje-hazirlayanlar-hakkinda.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (17th ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (13th ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Canbek, G. & Sağıroğlu, Ş. (2007). Çocukların ve gençlerin bilgisayar ve internet güvenliği. Politeknik Dergisi, 10(1), 33-39.
  • Canbek, G. (2005). Klavye dinleme ve önleme sistemleri analiz, tasarım ve geliştirme. Unpublished master’s thesis, Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Clinton, L. (2009). Education’s critical role in cybersecurity. EDUCAUSE Quarterly, 32(3), 60-61.
  • Çelen, F.K., Çelik, A. & Seferoğlu, S.S. (2011). Çocukların internet kullanımları ve onları bekleyen çevrim-içi riskler. Akademik Bilişim Konferansı, 2-4 Şubat 2011, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Çelik, L. (2007). Bilişim Teknolojileri. B. Güneş (Ed.), Bilgisayar-1 (5-24). Ankara: EDM Özel Eğitim Hizmetleri Yayıncılık.
  • Dedeoğlu, G. (2006). Bilişim toplumu ve etik sorunlar. Bursa: Alfa Aktüel Yayınları.
  • Dijle, H. (2006). Türkiye’de eğitimli insanların bilişim suçlarına yaklaşımı. Unpublished master’s thesis, Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Dijle, H. & Doğan, N. (2011). Türkiye’de bilişim suçlarına eğitimli insanların bakışı. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 4(2), 43-53.
  • Emiral, F. (2004). Bilgi güvenliği bilincinin genele yayılması. Retrieved December 05, 2013, from http://www.denetimnet.net/UserFiles/Documents/50_45_1.pdf
  • Green, S. B. & Salkind, N. J. (2008). Using SPSS for Windows and Macintosh: Analyzing and understanding data. Upper Saddle River: Pearson; Prentice Hall.
  • Güvenli ve Bilinçli İnternet Kullanım Projesi. (2013). Güvenli ve bilinçli internet kullanım projesi. Retrieved December 25, 2013 from http://fethiye.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_02/18110143_gvenlveblnlnternetkullanimprojesktapik.pdf.
  • Internet World Stats. (2012). Europe internet usage stats facebook subscribers and population statistics. Retrieved March 25, 2014 from http://www.internetworldstats.com/stats4.htm.
  • ISTE. (2008). National educational standards for teachers. Redrieved December 23, 2013, from http://www.iste.org/docs/pdfs/nets-t-standards.pdf?sfvrsn=2
  • İlbaş, Ç. (2009). Bilişim suçlarının sosyo-kültürel seviyelere göre algı analizi. Unpublished master’s thesis, Başkent Üniversitesi, Fen Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Karaoğlan-Yılmaz, G., Yılmaz, R. & Sezer, B. (2014). Üniversite öğrencilerinin güvenli bilgi ve iletişim teknolojisi kullanım davranışları ve bilgi güvenliği eğitimine genel bir bakış. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 176-199.
  • Kaşıkçı, D.N., Çağıltay, K., Karakuş, T., Kurşun, A. & Ogan, C. (2014). Türkiye ve Avrupa’daki çocukların internet alışkanlıkları ve güvenli internet kullanımı. Eğitim ve Bilim, 39(171), 230-243.
  • Kaçakcılık ve Organize Suçlar Daire Başkanlığı. (2011). Kaçakçılık ve organize suçlarla mücadele 2011 raporu. Ankara: KOM Yayınları.
  • Koç.net. (2005). Rizikometre-Türkiye İnternet Güvenliği Araştırma Sonuçları. İstanbul: KoçNet A.Ş.
  • Marinos, L. (2013). ENISA threat landscape 2013: Overview of current and emerging cyber-threats. Heraklion: European Union Agency for Network and Information Security Publishing. ISBN 978-92-79-00077-5 doi:10.2788/14231.
  • Mart, İ. (2012). Bilişim kültüründe bilgi güvenliği farkındalığı. Unpublished master’s thesis, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Mert, M., Bülbül, H.İ. & Sağıroğlu, Ş. (2012). Milli eğitim bakanlığına bağlı okullarda güvenli internet kullanımı. Türk Bilim Araştırma Vakfı Bilim Dergisi, 5(4), 1-12.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2008). Bilişim teknolojileri öğretmeni özel alan yeterlikleri. Retrieved May 06, 2013, from http://otmg.meb.gov.tr/alanbt.html.
  • National Cyber Security Alliance. (2011). The state of k-12 cyberethics, cybersafety and cybersecurity curriculum in the united states. National cyber security alliance microsoft corporation, Zogby/463.
  • Öğütçü, G. (2010). E-dönüşüm sürecinde kişisel bilişim güvenliği davranışı ve farkındalığın analizi. Başkent Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Pruitt-Mentle, D. & Pusey, P. (2010). State of k12 cyberethics, safety and security curriculum in U.S.: 2010 Educator opinion. Educational technology policy, Research and Outreach.
  • Pusey, P. & Sadera, W. A. (2011). Cyberethics, cybersafety and cybersecurity: Preservice teacher knowledge, preparedness and the need for teacher education to make a difference. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 28(2), 82-88.
  • Rezgui, Y. & Marks, A. (2008). Information security awareness in higher education: A exploratory study. Computers & Security, 27, 241-253. DOI:10.1016/j.cose.2008.07.008.
  • Richardson, R. (2009). CSI computer crime and security survey, Retrieved Februrary 24, 2014, from http://www.sis.pitt.edu/jjoshi/courses/IS2150/Fall11/CSIsurvey2008.pdf
  • Shehri, Y. (2012). Information security awareness and culture. British Journal of Arts and Social Sciences, 6(1), 611-69. ISSN: 2046-9578.
  • Siber Güvenlik Konferansı. (2014). Siber güvenlik konferansı 2014. Retrieved February 25, 2014, from http://www.siberguvenlikkonferansi.org
  • Symantec. (2013)

Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Öğretmen Adaylarının Bilişim Güvenliği Bilgilerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi

Yıl 2015, Cilt: 44 Sayı: 1, 61 - 84, 14.07.2014

Öz

Bu çalışmanın amacı, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE) öğretmen adaylarının bilişim güvenliği bilgilerin ne düzeyde olduğunun tespit edilmesidir. Çalışma tarama modeli ile yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu; Sakarya, Amasya, Erzincan ve Siirt üniversitelerinin BÖTE bölümünde okuyan üçüncü ve dördüncü sınıf öğretmen adayları oluşturmaktadır. Araştırma verileri, “Bilişim Güvenliği Bilgisi” anketi ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde yüzde, frekans değerlerinden yararlanılırken, adayların bilişim güvenliği bilgilerinin çeşitli değişkenlere göre anlamlı farklılıklar gösterip göstermediğini belirlemek için ise Kruskal Wallis H-Testi ve Mann Whitney U-Testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre BÖTE öğretmen adayların bilişim güvenliği bilgilerinin düşük düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca BÖTE öğretmen adayların bilişim güvenliği bilgilerinin cinsiyete ve öğrenim görülen üniversiteye göre farklılaştığı görülürken; yaşa, sınıfa, bilgisayara sahip olma yılına, günlük bilgisayar kullanım süresine, günlük internet kullanım süresine ve bilişim güvenliğin yönelik bir ders veya kurs alıp almama durumuna göre farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Araştırma sonuçlarından yola çıkarak, BÖTE bölümünün öğretim programında bilişim güvenliği dersinin yer almasının faydalı olacağı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aydın, M. A. & Sarısakal, M. N. (2003). E-ticaretin yeni yüzü mobil internet. Havacılık ve Uzay Teknolojileri Dergisi, 1(2), 83-90.
  • Bilgimi Koruyorum. (2011). Bilgi güvenliği - Hakkımızda. Retrieved December 11, 2013, from http://www.bilgimikoruyorum.org.tr/?bilgem-proje-hazirlayanlar-hakkinda.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (17th ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (13th ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Canbek, G. & Sağıroğlu, Ş. (2007). Çocukların ve gençlerin bilgisayar ve internet güvenliği. Politeknik Dergisi, 10(1), 33-39.
  • Canbek, G. (2005). Klavye dinleme ve önleme sistemleri analiz, tasarım ve geliştirme. Unpublished master’s thesis, Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Clinton, L. (2009). Education’s critical role in cybersecurity. EDUCAUSE Quarterly, 32(3), 60-61.
  • Çelen, F.K., Çelik, A. & Seferoğlu, S.S. (2011). Çocukların internet kullanımları ve onları bekleyen çevrim-içi riskler. Akademik Bilişim Konferansı, 2-4 Şubat 2011, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Çelik, L. (2007). Bilişim Teknolojileri. B. Güneş (Ed.), Bilgisayar-1 (5-24). Ankara: EDM Özel Eğitim Hizmetleri Yayıncılık.
  • Dedeoğlu, G. (2006). Bilişim toplumu ve etik sorunlar. Bursa: Alfa Aktüel Yayınları.
  • Dijle, H. (2006). Türkiye’de eğitimli insanların bilişim suçlarına yaklaşımı. Unpublished master’s thesis, Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Dijle, H. & Doğan, N. (2011). Türkiye’de bilişim suçlarına eğitimli insanların bakışı. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 4(2), 43-53.
  • Emiral, F. (2004). Bilgi güvenliği bilincinin genele yayılması. Retrieved December 05, 2013, from http://www.denetimnet.net/UserFiles/Documents/50_45_1.pdf
  • Green, S. B. & Salkind, N. J. (2008). Using SPSS for Windows and Macintosh: Analyzing and understanding data. Upper Saddle River: Pearson; Prentice Hall.
  • Güvenli ve Bilinçli İnternet Kullanım Projesi. (2013). Güvenli ve bilinçli internet kullanım projesi. Retrieved December 25, 2013 from http://fethiye.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_02/18110143_gvenlveblnlnternetkullanimprojesktapik.pdf.
  • Internet World Stats. (2012). Europe internet usage stats facebook subscribers and population statistics. Retrieved March 25, 2014 from http://www.internetworldstats.com/stats4.htm.
  • ISTE. (2008). National educational standards for teachers. Redrieved December 23, 2013, from http://www.iste.org/docs/pdfs/nets-t-standards.pdf?sfvrsn=2
  • İlbaş, Ç. (2009). Bilişim suçlarının sosyo-kültürel seviyelere göre algı analizi. Unpublished master’s thesis, Başkent Üniversitesi, Fen Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Karaoğlan-Yılmaz, G., Yılmaz, R. & Sezer, B. (2014). Üniversite öğrencilerinin güvenli bilgi ve iletişim teknolojisi kullanım davranışları ve bilgi güvenliği eğitimine genel bir bakış. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 176-199.
  • Kaşıkçı, D.N., Çağıltay, K., Karakuş, T., Kurşun, A. & Ogan, C. (2014). Türkiye ve Avrupa’daki çocukların internet alışkanlıkları ve güvenli internet kullanımı. Eğitim ve Bilim, 39(171), 230-243.
  • Kaçakcılık ve Organize Suçlar Daire Başkanlığı. (2011). Kaçakçılık ve organize suçlarla mücadele 2011 raporu. Ankara: KOM Yayınları.
  • Koç.net. (2005). Rizikometre-Türkiye İnternet Güvenliği Araştırma Sonuçları. İstanbul: KoçNet A.Ş.
  • Marinos, L. (2013). ENISA threat landscape 2013: Overview of current and emerging cyber-threats. Heraklion: European Union Agency for Network and Information Security Publishing. ISBN 978-92-79-00077-5 doi:10.2788/14231.
  • Mart, İ. (2012). Bilişim kültüründe bilgi güvenliği farkındalığı. Unpublished master’s thesis, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Mert, M., Bülbül, H.İ. & Sağıroğlu, Ş. (2012). Milli eğitim bakanlığına bağlı okullarda güvenli internet kullanımı. Türk Bilim Araştırma Vakfı Bilim Dergisi, 5(4), 1-12.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2008). Bilişim teknolojileri öğretmeni özel alan yeterlikleri. Retrieved May 06, 2013, from http://otmg.meb.gov.tr/alanbt.html.
  • National Cyber Security Alliance. (2011). The state of k-12 cyberethics, cybersafety and cybersecurity curriculum in the united states. National cyber security alliance microsoft corporation, Zogby/463.
  • Öğütçü, G. (2010). E-dönüşüm sürecinde kişisel bilişim güvenliği davranışı ve farkındalığın analizi. Başkent Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Pruitt-Mentle, D. & Pusey, P. (2010). State of k12 cyberethics, safety and security curriculum in U.S.: 2010 Educator opinion. Educational technology policy, Research and Outreach.
  • Pusey, P. & Sadera, W. A. (2011). Cyberethics, cybersafety and cybersecurity: Preservice teacher knowledge, preparedness and the need for teacher education to make a difference. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 28(2), 82-88.
  • Rezgui, Y. & Marks, A. (2008). Information security awareness in higher education: A exploratory study. Computers & Security, 27, 241-253. DOI:10.1016/j.cose.2008.07.008.
  • Richardson, R. (2009). CSI computer crime and security survey, Retrieved Februrary 24, 2014, from http://www.sis.pitt.edu/jjoshi/courses/IS2150/Fall11/CSIsurvey2008.pdf
  • Shehri, Y. (2012). Information security awareness and culture. British Journal of Arts and Social Sciences, 6(1), 611-69. ISSN: 2046-9578.
  • Siber Güvenlik Konferansı. (2014). Siber güvenlik konferansı 2014. Retrieved February 25, 2014, from http://www.siberguvenlikkonferansi.org
  • Symantec. (2013)
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ömer Faruk Gökmen

Özcan Erkan Akgün Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 14 Temmuz 2014
Gönderilme Tarihi 14 Temmuz 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 44 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gökmen, Ö. F., & Akgün, Ö. E. (2014). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Öğretmen Adaylarının Bilişim Güvenliği Bilgilerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Cukurova University Faculty of Education Journal, 44(1), 61-84. https://doi.org/10.14812/cuefd.54322

Copyright © 2011

Cukurova University Faculty of Education

All rights reserved