Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Almanca Öğretmen Adaylarının Almanca Dilbilgisine Karşı Metaforik Algıları

Yıl 2019, Cilt: 48 Sayı: 2, 1269 - 1298, 30.10.2019

Öz

Yabancı dil olarak veya ikinci yabancı dil olarak
Almanca öğretiminde dilbilgisi karmaşık soyut yapıları bünyesinde
barındırmaktadır. Almanca dilbilgisinin bu yapısal özelliğinden dolayı
öğrencilerin bu derse karşı algıları göreceli olarak değişiklik göstermektedir.
Öğrencilerin bir derse ilişkin algıları onların söz konusu derse karşı ilgi ve
motivasyonlarını dolayısıyla başarılarını da etkilemektedir. Bu bağlamda bu
çalışmanın amacı Almanca öğretmen adaylarının “Almanca dilbilgisi” kavramına
ilişkin algılarını oluşturan metaforları belirlemektir. Çalışmada olgubilim
deseni kullanılmıştır. Araştırmanın verileri “Almanca dilbilgisi benim
için…gibidir; çünkü….” şeklinde hazırlanmış bir form ile elde edilmiştir.
Almanca dilbilgisi ile ilgili öğrencilerin aklına gelen ilk kavram veya
kavramları yazmaları istenmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi yapılarak
değerlendirilmiştir. Çalışmada Almanca dilbilgisine ilişkin “çok kapsamlı, zor,
önemli, keyifli, bağlantılı, gerekli, sistemli, işlevsel, yeni bilgi öğretmesi,
sıra dışı, sonuç vermemesi ve tatlı acı” olmak üzere on iki kategori altında 91
metafor geliştirilmiştir. Bu metaforlardan Almanca dilbilgisinin öğrencilere
göre konu bağlamında çok kapsamlı olduğu, bilinmesi gereken çok fazla kuralın
olduğu dolayısıyla zor olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bunun yanı sıra Almanca
dilbilgisinin dil öğretim ve öğrenim sürecinde çok önemli ve gerekli olduğu,
diğer becerilerde kullanıldığında işlevsel olduğu, konuların birbiriyle olan
ilişkisi nedeni ile bağlantılı- ardışık ve sistemli olduğu anlaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aktaş, T. (2004). Yabancı Dil Öğretiminde İletişimsel Yeti, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Üniversitesi Dergisi, 12, 45-57.
  • Atli, M. H. (2015). Almanca Çoğul Eklerin Edinimi Semai Midir?, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8 (37), 38-48.
  • Boylu, E & Işık, Ö. F. (2017). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Türkçeye Yönelik Algılarının Metaforlar Aracılığı İle Belirlenmesi, Ana Dili Eğitimi Dergisi 5(3), 450-471.
  • Genç, H. N. (2015).Yabancı Diller Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin İkinci Yabancı Dil Olarak Fransızca’yı Algılama Biçimleri (Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği), International Journal of Languages’ Education and Teaching, 3(2), 76-94.
  • Göçen, G. (2019). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin “Türkçenin Dil Bilgisi ”ne Yönelik Metaforik Algısı, Başkent University Journal Of Education, 6(1), 28-45.
  • Gömleksiz, M. N. & Erdem, Ş. (2018). Lise Öğrencilerinin Almanca Dersine İlişkin Metaforik Algıları, International Journal of Language Academy, 6(5), 635-646.
  • Karaman, F. (2018). Almanca Öğretmen Adaylarının Empatik Eğilim Düzeyi, Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 8(1), ss. 52-57.
  • Koçoğlu, E. (2018). Türkiye’de Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının “Siyaset” Kavramına İlişkin Metaforik Algıları, Doğu Coğrafya Dergisi, 23(40), 1-20.
  • Miles, M.B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Saban, A.(2008). İlköretim I. Kademe Öğretmen ve Öğrencilerinin Bilgi Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Zihinsel İmgeler, İlköğretim Online, 7(2), 421-455.
  • Şahin, B. (2013). Öğretmen Adaylarının “Matematik Öğretmeni”, “Matematik” ve “Matematik Dersi” Kavramlarına İlişkin Sahip Oldukları Metaforik Algılar, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 313-321.
  • Twain, M. (2014). Ürkütücü Bir Dil, Almanca, (çev. Mehmet Halit Atli), Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 24(2), 19-29).
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 6. Baskı, Ankara: Seçkin yayıncılık.

Metaphorical Perceptions of German Language Prospective Teacher about German Grammar

Yıl 2019, Cilt: 48 Sayı: 2, 1269 - 1298, 30.10.2019

Öz

Grammar contains complex abstract structures in the
teaching of German as a foreign language or as a second foreign language.
Because of this structural feature of German grammar, students’ perceptions of
this course vary relatively. Students’ perceptions about a lesson affect their
interest, motivation and their successes. In this context, the aim of this
study is to determine the metaphors that make up the perceptions of prospective
teachers on the concept of “German grammar”.
In this study, phenomenological design was used. The data of the study was obtained with a form having
the statement “German grammar is like for me; because…”. The data were analysed
by content analysis. In the study a total of 91 metaphors were developed under
twelve categories of German grammar. These are ”very comprehensive, difficult,
important, enjoyable, connected, necessary, systematic, functional, teaching
new knowledge, uncommon, not giving results and sweet pain”. From these
metaphors, it is concluded that German grammar is very comprehensive in terms
of subject and that there are too many rules. In addition, it is understood
that German grammar is very important and necessary in the language teaching
and learning process, it is functional when used in other skills and it is
found to be connected, succesive and systematic because of  its relation with each other. 

Kaynakça

  • Aktaş, T. (2004). Yabancı Dil Öğretiminde İletişimsel Yeti, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Üniversitesi Dergisi, 12, 45-57.
  • Atli, M. H. (2015). Almanca Çoğul Eklerin Edinimi Semai Midir?, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8 (37), 38-48.
  • Boylu, E & Işık, Ö. F. (2017). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Türkçeye Yönelik Algılarının Metaforlar Aracılığı İle Belirlenmesi, Ana Dili Eğitimi Dergisi 5(3), 450-471.
  • Genç, H. N. (2015).Yabancı Diller Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin İkinci Yabancı Dil Olarak Fransızca’yı Algılama Biçimleri (Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği), International Journal of Languages’ Education and Teaching, 3(2), 76-94.
  • Göçen, G. (2019). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin “Türkçenin Dil Bilgisi ”ne Yönelik Metaforik Algısı, Başkent University Journal Of Education, 6(1), 28-45.
  • Gömleksiz, M. N. & Erdem, Ş. (2018). Lise Öğrencilerinin Almanca Dersine İlişkin Metaforik Algıları, International Journal of Language Academy, 6(5), 635-646.
  • Karaman, F. (2018). Almanca Öğretmen Adaylarının Empatik Eğilim Düzeyi, Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 8(1), ss. 52-57.
  • Koçoğlu, E. (2018). Türkiye’de Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının “Siyaset” Kavramına İlişkin Metaforik Algıları, Doğu Coğrafya Dergisi, 23(40), 1-20.
  • Miles, M.B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Saban, A.(2008). İlköretim I. Kademe Öğretmen ve Öğrencilerinin Bilgi Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Zihinsel İmgeler, İlköğretim Online, 7(2), 421-455.
  • Şahin, B. (2013). Öğretmen Adaylarının “Matematik Öğretmeni”, “Matematik” ve “Matematik Dersi” Kavramlarına İlişkin Sahip Oldukları Metaforik Algılar, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 313-321.
  • Twain, M. (2014). Ürkütücü Bir Dil, Almanca, (çev. Mehmet Halit Atli), Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 24(2), 19-29).
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 6. Baskı, Ankara: Seçkin yayıncılık.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatma Karaman 0000-0002-2206-8669

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2019
Gönderilme Tarihi 4 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 48 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karaman, F. (2019). Metaphorical Perceptions of German Language Prospective Teacher about German Grammar. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48(2), 1269-1298. https://doi.org/10.14812/cuefd.549221

Copyright © 2011

Cukurova University Faculty of Education

All rights reserved