Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KORONAVİRÜS KAYGISININ ÖĞRENCİ MOTİVASYONU ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2021, , 269 - 291, 30.12.2021
https://doi.org/10.51945/cuiibfd.984187

Öz

Ülkemizde ilk kez 2020 yılının mart ayında görülen Covid-19 (koronavirüs) nedeniyle birçok alanda pek çok önlem alınmıştır. Alınan önlemlerden biri de üniversitelerde yüz yüze eğitime ara verilmesi ve uzaktan eğitime geçilmesidir. Ayrıca yaşanan bu salgın nedeni ile birçok kişide koronavirüs kaygısı oluşmuştur. Buradan hareketle çalışmada, üniversite öğrencilerinin koronavirüs kaygısının motivasyonları üzerinde herhangi bir etkiye neden olup olmadığı incelenmiştir. Bu amaçla Çukurova Üniversitesi’nde okuyan öğrencilere kişisel bilgi formunu, koronavirüs kaygı ölçeğini ve motivasyon ölçeğini içeren bir anket uygulanmıştır. Yapılan çalışmaya, Çukurova Üniversitesi’nde farklı bölümlerde okuyan 329 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Motivasyon ölçeğinden elde edilen bulgulara öncelikle faktör analizi uygulanmış, faktör analizi sonucunda 21 değişken 5 faktöre indirgenmiştir. Ardından demografik değişkenlerin öğrenci motivasyonu üzerinde bir etkisinin olup olmadığını incelemek amacıyla yapılan analizlerde bağımsız örneklem t testinden faydalanılmıştır. Ayrıca koronavirüs kaygı ölçeğinin öğrenci motivasyonu üzerinde etkisi olup olmadığı regresyon modelleri kurularak incelenmiştir. Sonuçta, koronavirüs kaygısının öğrenci motivasyonu üzerinde bir etkisi olmadığı gözlemlenmiştir.

Kaynakça

  • Akkuzu, H., Yumuşak, F. N., Karaman, G., Ladikli, N., Türkkan, Z., ve Bahadır, E. (2020). Koronavirüs Kaygı Ölçeği’nin Türkçe güvenirlik ve geçerlik çalışması. Kıbrıs Türk Psikiyatri ve Psikoloji Dergisi, 2(2), 63-67.
  • Bulut, Ç., ve Duman, S. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde gençlik ve spor il müdürlükleri çalışanlarının iş motivasyonları ve kaygı düzeylerinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 6(2), 178-195.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32(32), 470-483.
  • Camacho, A., Correia, N., Zaccoletti, S., ve Daniel, J. R. (2021). Anxiety and social support as predictors of student academic motivation during the COVID-19. Frontier in Psychology, 12, 1-11.
  • Coan, R. W. (1959). A comparison of oblique and orthogonal factor solutions. The Journal of Experimental Education, 27(3), 151-166.
  • Comrey, A. L. (1973). A first course in factor analysis. New York: Academic Press Inc.
  • Erarslan, L. (2011). Bireysel Sosyal Sorumluluk Ölçeğinin (BSS) geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Aile ve Toplum Dergisi, 7(24), 81-91.
  • Guadagnoli E., ve Velicer W. F. (1988). Relation of sample size to the stability of component patterns. Psychological Bulletin, 103(2), 265-75.
  • Güriş, S., ve Astar, M. (2015). Bilimsel araştırmalarda SPSS ile istatistik, 2. Basım, İstanbul: Der Kitabevi.
  • Hair, J., Anderson R. E., Tatham R. L., ve Black W. C. (1995). Multivariate data analysis. 4th ed. New Jersey: Prentice-Hall Inc.
  • Işık, C., ve Küğcümen, G. (2021). Pandemi sürecinde klinik uygulamadaki ebelik öğrencilerinin kaygı düzeyleri ile akademik motivasyonları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Medical Sciences, 16(2), 132-140.
  • Jain, Y., ve Sidhu, G. K. (2013). Relationship between anxiety, attitude and motivation of tertiary students in learning English as a second language. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 90, 114-123.
  • Kalaycı, Ş. (2009). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kaiser, H. F. (1960). The application of electronic computers to factor analysis. Educational and Psychological Measurement, 20, 141-51.
  • Khodadady, E., ve Khajavy, G. H. (2013). Exploring the role of anxiety and motivation in foreign language achievement: A structural equation modeling approach. Porta Linguarum, 20, 269–286.
  • Lee, S. A. (2020). Coronavirus Anxiety Scale: A brief mental health screener for COVID-19 related anxiety. Death Studies, 44(7), 393-401.
  • Liu, M., ve Huang, W. (2011). An exploration of foreign language anxiety and English learning motivation. Education Research International, 1-8.
  • MacCallum R. C, Widaman K. F., Zhang S., ve Hong S. (1999). Sample size in factor analysis. Psychological Methods, 4(1), 84-99.
  • Müezzin, E. E., ve Özata, B. Ç. (2019). Ortaöğretim öğrencilerinde fen öğrenmeye yönelik kaygı ve motivasyon ilişkisi. Kıbrıs Türk Psikiyatri ve Psikoloji Dergisi, 1(1), 14-21.
  • Orçan, F. (2018). Exploratory and confirmatory factor analysis: which one to use first?. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 9(4), 413-421.
  • Sapnas, K. G., ve Zeller, R. A. (2002). Minimizing sample size when using exploratory factor analysis for measurement. Journal of Nursing Measurement, 10(2), 135-53.
  • Sönmez, R. (2020). COVID-19 kaygısının iş gören performansı ve motivasyonu üzerine etkisi: Hizmet sektöründe bir araştırma. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(12), 155-175.
  • Süren, N. (2019). Kaygı ve motivasyonun matematik başarısına etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir.
  • Tabachnick, B. G., ve Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics. Boston: Pearson Education Inc.
  • Tekin, E. (2020). COVID-19 kaygısının motivasyon üzerindeki etkisi: Z Kuşağı üzerine bir araştırma. Turkish Studies, 15(4), 1129-1145.
  • Tulunay Ateş, A., ve İhtiyaroğlu, N. (2019). Yetişkin motivasyon ölçeği: bir ölçek geliştirme çalışması. Kastamonu Education Journal, 27(2), 611-620.
  • Türk Dil Kurumu Sözlükleri. Kaygı, https://sozluk.gov.tr/ . Erişim Tarihi: 09.08.2021.
  • Thompson, B., ve Daniel, L. G. (1996). Factor analytic evidence for the construct validity of scores: A historical overview and some guidelines. Educational and Psychological Measurement, 56(2), 197-208.
  • Wikipedia. (2021a). COVID-19, https://tr.wikipedia.org/wiki/COVID-19 . Erişim Tarihi: 09.08.2021.
  • Wikipedia. (2021b). Türkiye’de COVID-19 pandemisi, https://tr.wikipedia.org/wiki/T%C3%BCrkiye%27de_COVID-19_pandemisi . Erişim Tarihi: 09.08.2021.
  • Williams, B., Onsman, A., ve Brown, T. (2010). Exploratory factor analysis: A five-step guide for novices. Journal of Emergency Primary Health Care (JEPHC), 8(3), 1-13.
  • Yalçınsoy, A. (2017). Yaşam doyumu, kaygı ve motivasyon ilişkisi ile ilgili üniversite gençliğine yönelik bir araştırma: Dicle Üniversitesi örneği. Kesit Akademi Dergisi, 3(10), 422-434.
  • Yaşlıoğlu, M. M. (2017). Sosyal bilimlerde faktör analizi ve geçerlilik: keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46, Özel Sayı, 74-85.
  • Yenilmez, K., ve Özbey, N. (2006). Özel okul ve devlet okulu öğrencilerinin matematik kaygı düzeyleri üzerine bir araştırma. Eğitim Fakültesi Dergisi, XIX(2), 431-448.
  • Zakaria, E., ve Nordin, N. M. (2008). The effects of mathematics anxiety on matriculation students as related to motivation and achievement. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 4(1), 27-30.

THE EFFECT OF CORONAVIRUS ANXIETY ON STUDENT MOTIVATION: THE CASE OF ÇUKUROVA UNIVERSITY

Yıl 2021, , 269 - 291, 30.12.2021
https://doi.org/10.51945/cuiibfd.984187

Öz

Many precautions have been taken in many areas due to Covid-19, which was first seen in our country in March 2020. One of the measures is the transition to distance education in universities. Due to epidemic, many people have been worried. In this study, it is examined whether the coronavirus anxiety of university students had an effect on their motivation. So, a questionnaire including personal information form, coronavirus anxiety and motivation scale is applied to Çukurova University’s students. 329 students in different departments voluntarily participated. Firstly, factor analysis is applied to the findings obtained from the motivation scale, and 21 variables are reduced to 5 factors. Then, t-test is used to examine whether demographic variables have an effect on motivation. Then, whether the coronavirus anxiety scale has an effect on motivation is examined by regression models and it is concluded that coronavirus anxiety has no effect on student motivation.

Kaynakça

  • Akkuzu, H., Yumuşak, F. N., Karaman, G., Ladikli, N., Türkkan, Z., ve Bahadır, E. (2020). Koronavirüs Kaygı Ölçeği’nin Türkçe güvenirlik ve geçerlik çalışması. Kıbrıs Türk Psikiyatri ve Psikoloji Dergisi, 2(2), 63-67.
  • Bulut, Ç., ve Duman, S. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde gençlik ve spor il müdürlükleri çalışanlarının iş motivasyonları ve kaygı düzeylerinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 6(2), 178-195.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32(32), 470-483.
  • Camacho, A., Correia, N., Zaccoletti, S., ve Daniel, J. R. (2021). Anxiety and social support as predictors of student academic motivation during the COVID-19. Frontier in Psychology, 12, 1-11.
  • Coan, R. W. (1959). A comparison of oblique and orthogonal factor solutions. The Journal of Experimental Education, 27(3), 151-166.
  • Comrey, A. L. (1973). A first course in factor analysis. New York: Academic Press Inc.
  • Erarslan, L. (2011). Bireysel Sosyal Sorumluluk Ölçeğinin (BSS) geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Aile ve Toplum Dergisi, 7(24), 81-91.
  • Guadagnoli E., ve Velicer W. F. (1988). Relation of sample size to the stability of component patterns. Psychological Bulletin, 103(2), 265-75.
  • Güriş, S., ve Astar, M. (2015). Bilimsel araştırmalarda SPSS ile istatistik, 2. Basım, İstanbul: Der Kitabevi.
  • Hair, J., Anderson R. E., Tatham R. L., ve Black W. C. (1995). Multivariate data analysis. 4th ed. New Jersey: Prentice-Hall Inc.
  • Işık, C., ve Küğcümen, G. (2021). Pandemi sürecinde klinik uygulamadaki ebelik öğrencilerinin kaygı düzeyleri ile akademik motivasyonları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Medical Sciences, 16(2), 132-140.
  • Jain, Y., ve Sidhu, G. K. (2013). Relationship between anxiety, attitude and motivation of tertiary students in learning English as a second language. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 90, 114-123.
  • Kalaycı, Ş. (2009). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kaiser, H. F. (1960). The application of electronic computers to factor analysis. Educational and Psychological Measurement, 20, 141-51.
  • Khodadady, E., ve Khajavy, G. H. (2013). Exploring the role of anxiety and motivation in foreign language achievement: A structural equation modeling approach. Porta Linguarum, 20, 269–286.
  • Lee, S. A. (2020). Coronavirus Anxiety Scale: A brief mental health screener for COVID-19 related anxiety. Death Studies, 44(7), 393-401.
  • Liu, M., ve Huang, W. (2011). An exploration of foreign language anxiety and English learning motivation. Education Research International, 1-8.
  • MacCallum R. C, Widaman K. F., Zhang S., ve Hong S. (1999). Sample size in factor analysis. Psychological Methods, 4(1), 84-99.
  • Müezzin, E. E., ve Özata, B. Ç. (2019). Ortaöğretim öğrencilerinde fen öğrenmeye yönelik kaygı ve motivasyon ilişkisi. Kıbrıs Türk Psikiyatri ve Psikoloji Dergisi, 1(1), 14-21.
  • Orçan, F. (2018). Exploratory and confirmatory factor analysis: which one to use first?. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 9(4), 413-421.
  • Sapnas, K. G., ve Zeller, R. A. (2002). Minimizing sample size when using exploratory factor analysis for measurement. Journal of Nursing Measurement, 10(2), 135-53.
  • Sönmez, R. (2020). COVID-19 kaygısının iş gören performansı ve motivasyonu üzerine etkisi: Hizmet sektöründe bir araştırma. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(12), 155-175.
  • Süren, N. (2019). Kaygı ve motivasyonun matematik başarısına etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir.
  • Tabachnick, B. G., ve Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics. Boston: Pearson Education Inc.
  • Tekin, E. (2020). COVID-19 kaygısının motivasyon üzerindeki etkisi: Z Kuşağı üzerine bir araştırma. Turkish Studies, 15(4), 1129-1145.
  • Tulunay Ateş, A., ve İhtiyaroğlu, N. (2019). Yetişkin motivasyon ölçeği: bir ölçek geliştirme çalışması. Kastamonu Education Journal, 27(2), 611-620.
  • Türk Dil Kurumu Sözlükleri. Kaygı, https://sozluk.gov.tr/ . Erişim Tarihi: 09.08.2021.
  • Thompson, B., ve Daniel, L. G. (1996). Factor analytic evidence for the construct validity of scores: A historical overview and some guidelines. Educational and Psychological Measurement, 56(2), 197-208.
  • Wikipedia. (2021a). COVID-19, https://tr.wikipedia.org/wiki/COVID-19 . Erişim Tarihi: 09.08.2021.
  • Wikipedia. (2021b). Türkiye’de COVID-19 pandemisi, https://tr.wikipedia.org/wiki/T%C3%BCrkiye%27de_COVID-19_pandemisi . Erişim Tarihi: 09.08.2021.
  • Williams, B., Onsman, A., ve Brown, T. (2010). Exploratory factor analysis: A five-step guide for novices. Journal of Emergency Primary Health Care (JEPHC), 8(3), 1-13.
  • Yalçınsoy, A. (2017). Yaşam doyumu, kaygı ve motivasyon ilişkisi ile ilgili üniversite gençliğine yönelik bir araştırma: Dicle Üniversitesi örneği. Kesit Akademi Dergisi, 3(10), 422-434.
  • Yaşlıoğlu, M. M. (2017). Sosyal bilimlerde faktör analizi ve geçerlilik: keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46, Özel Sayı, 74-85.
  • Yenilmez, K., ve Özbey, N. (2006). Özel okul ve devlet okulu öğrencilerinin matematik kaygı düzeyleri üzerine bir araştırma. Eğitim Fakültesi Dergisi, XIX(2), 431-448.
  • Zakaria, E., ve Nordin, N. M. (2008). The effects of mathematics anxiety on matriculation students as related to motivation and achievement. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 4(1), 27-30.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sibel Örk Özel 0000-0002-7030-3512

Dilek Veysikarani 0000-0001-8071-0720

Çiğdem Koşar Taş 0000-0001-8996-3556

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 18 Ağustos 2021
Kabul Tarihi 14 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Örk Özel, S., Veysikarani, D., & Koşar Taş, Ç. (2021). KORONAVİRÜS KAYGISININ ÖĞRENCİ MOTİVASYONU ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Çukurova Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(2), 269-291. https://doi.org/10.51945/cuiibfd.984187