Madencilik en riskli yatırım faaliyetlerinden biridir. Maden üretimine geçilebilmesi için gerekli olan işletme izni; ÇED kararı, arazi mülkiyet izinleri, iş yeri açma ve çalışma ruhsatı (GSM ruhsatı/izni) edinilmesi üzerine işletme ruhsat sahibine verilir. GSM izni, maden işletme izni alınabilmesi için gereken temel izinlerden biridir. Zorunlu olan izinlerin bürokratik işlemler sonucunda alınamayıp sürecin uzaması işletme ruhsatının iptaline de sebep olabilmektedir. Mevzuat kapsamında tüm bu izinlerin ÇED sürecinde 3 ay içerisinde maden işletme ruhsat sahibine verilmesi öngörülmüştür. Ancak, uygulamada büyük çoğunlukla bu süre içerisinde bu izinler verilememektedir. GSM ruhsatı ile ilgili her ilde farklı uygulamalar mevcuttur. Bu farklı uygulamalar sonucunda maden işletmeleri öngördüğü maden yatırımlarını kaybedebilmekte, işletme sahalarını terk edebilmekte, ya da idare tarafından ruhsatlar iptal edilebilmektedir. Maden yatırımcılarının bu şekilde mağdur edilmemeleri için GSM ruhsatının ÇED izni kapsamında verilmesi düşünülmelidir. Bu kapsamda işletme izni alınabilmesi için temel izinlerden biri olan GSM ruhsatının mevzuattaki yeri, harç miktarı, bu ruhsatın alınmamasının yaptırımları, bu ruhsatı vermeye yetkili mercilerin uygulamalarının izin sürecine etkileri açıklanmıştır. Ardından izin sürecindeki bürokrasinin azaltılabilmesi adına bu ruhsatın ÇED izni kapsamına alınması önerisi tartışılmıştır.
Çalışmaya değerli fikirleriyle destek veren Necati Yıldız'a, Cemal Yeşilyurt'a ve Yüksel Cankurtaran'a teşekkür ederim.
Mining is one of the riskiest investment activities. Operation permission, which is required to start mine production, the EIA decision, and land ownership permits are given to the license holder on condition that business license and work permit (GSM license/permit), and other licenses and permits are obtained. The GSM permit is one of the basic permits required to obtain a mining license. If the required permissions are not obtained as a result of bureaucratic procedures and the prolongation of the process may cause the cancellation of the operating license. Within the scope of the legislation, it is envisaged that all these permits will be given to the mining license holder within 3 months during the EIA process. However, in practice, these permissions are mostly not given during this period. There are different applications in each city regarding GSM license. As a result of these different practices, mining companies can lose their envisaged mining investments, leave their operation areas, or the licenses can be canceled by the administration. In order to prevent mining investors from being aggrieved in this way, the GSM license should be considered within the scope of the EIA permit. In this context, the place of GSM license, which is one of the basic permits for obtaining an operation permit, in the legislation, GSM fee, the sanctions for not obtaining this license, and the effects of the practices of the competent authority for this license on the permit process are explained. Following, the suggestion that this license should be included under the scope of the EIA permit in order to reduce the bureaucratic process during the permit process was discussed.
Environmental impact assessment law operation mining legislation
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 15 Eylül 2020 |
Kabul Tarihi | 8 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 24 Sayı: 2 |