Mizah anlayışı ve dindarlık birbirlerinden uzak
kavramlar olarak algılanmaktadır. Bundan dolayı olsa gerek ülkemizde bu iki
kavram arasındaki ilişkiyi araştıran çalışma sayısı oldukça azdır. Araştırmanın
amacı yüksek din öğrenimi gören öğrencilerin mizah anlayışlarını demografik
değişkenler ve dindarlık algısı bağlamında incelemektir. Araştırmanın örneklemi
2014-2015 eğitim-öğretim yılında Türkiye’nin 6 İlahiyat Fakültesinde öğrenim
gören toplam 346 kişiden (186 kız, 160 erkek) oluşan ilahiyat lisans ve
ilköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenliği öğrencileridir.
Katılımcıların mizah anlayışları hakkında bilgi toplamak için Aslan, Alparslan,
Evlice, Aslan ve Cenkseven (1999) tarafından Türkçe’ye uyarlanmış Çok Boyutlu
Mizah Duygusu Ölçeği (ÇBMDÖ) kullanılmıştır. Bu araştırma sonucunda,
katılımcıların mizah anlayışlarının, cinsiyete, yaşa, sosyoekonomik düzeye göre
anlamlı şekilde farklılaştığı ancak sınıf düzeyine ve ikamet edilen yere göre
farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Literatürdeki birçok araştırmanın aksine
araştırma bulgularına bakıldığında öğrencilerin dindarlık algısı ve mizah
anlayışları arasında olumlu bir ilişki olduğu görülmüştür.
Mizah anlayışı dindarlık mizah çok boyutlu mizah duygusu ölçeği İlahiyat Fakültesi
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2017 |
Gönderilme Tarihi | 4 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 17 Sayı: 1 |
Correspondence Address
Cukurova University, Faculty of Theology, Balcali Campus, 01330, Saricam/Adana.